نشست ایالات متحده آمریکا، روسیه، چین و پاکستان خواستار شدند: طرف‌های درگیر در جنگ افغانستان به توافق صلح دست یابند


نشست ایالات متحده آمریکا، روسیه، چین و پاکستان خواستار شدند: طرف‌های درگیر در جنگ افغانستان به توافق صلح دست یابند

شفقنا – ایالات متحده آمریکا، روسیه، چین و پاکستان روز پنجشنبه در نشست مسکو از طرف‌های درگیر در جنگ افغانستان خواستند فورا اعلام آتش‌بس کنند. به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، در بیانیه مشترک منتشر شده در پایان این نشست آمده ‌است: «در این نقطه عطف حساس، چهار کشور ما از طرفین می‌خواهند وارد مذاکره شوند و به توافق […]

نشست ایالات متحده آمریکا، روسیه، چین و پاکستان خواستار شدند: طرف‌های درگیر در جنگ افغانستان به توافق صلح دست یابندنشست ایالات متحده آمریکا، روسیه، چین و پاکستان خواستار شدند: طرف‌های درگیر در جنگ افغانستان به توافق صلح دست یابند

شفقنا – ایالات متحده آمریکا، روسیه، چین و پاکستان روز پنجشنبه در نشست مسکو از طرف‌های درگیر در جنگ افغانستان خواستند فورا اعلام آتش‌بس کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، در بیانیه مشترک منتشر شده در پایان این نشست آمده ‌است: «در این نقطه عطف حساس، چهار کشور ما از طرفین می‌خواهند وارد مذاکره شوند و به توافق صلحی دست یابند که به بیش از چهار دهه جنگ در افغانستان پایان دهد.»

بیانیه از دو طرف خواست به خشونت خاتمه دهند و از طالبان خواست در بهار و تابستان، دوباره دست به تهاجم نزنند. همچنین چهار کشور گفتند که به حمایت سیاسی و اقتصادی از افغانستان پس از امضای توافق صلح، متعهدند.

حضور زلمای خلیلزاد، نماینده آمریکا، نشانه این بود که واشنگتن تلاش خود را برای جلب حمایت قدرت‌های منطقه از طرح صلح خود بیشتر کرده‌ است.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا باید به‌زودی تصمیم بگیرد که بعد از یکم ماه مه نیروهای آمریکایی را طبق توافق سال گذشته میان طالبان و دولت ترامپ در افغانستان نگه دارد یا نه.

خلیلزاد می‌کوشد حمایت طرفین را از تشکیل یک دولت انتقالی جلب کند. اما اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان مخالف این پیشنهاد است و رهبر طالبان هم گفته است که در چنین دولتی مشارکت نخواهد کرد.

عبدالله عبدالله، رئیس شورای مصالحه ملی افغانستان، پس از نشست روز پنجشنبه در توییتی نوشت که تیم مذاکره ‌کننده دولت حاضر است در هر زمینه‌ای با طالبان مذاکره کند. او نوشت: «ما خواستار توقف کشتار هدفمند و برقراری آتش‌بسی فراگیر برای شروع دور بعدی مذاکرات در فضایی صلح‌آمیز شدیم.»

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

نشست غیرعلنی شورای امنیت درباره زنان در افغانستان