شناخت و معرفت نسبت به امام زمان (عج)؛ راهی برای حفظ دین + فیلم


شناخت و معرفت نسبت به امام زمان (عج)؛ راهی برای حفظ دین + فیلم

دغدغه حفظ دین، یکی از نشانه‌های انسان منتظر امام عصر (عج) و شناخت امام یکی از راه‌های آن است.


دغدغه حفظ دین، یکی از نشانه‌های انسان منتظر امام عصر (عج) و شناخت امام یکی از راه‌های آن است.

حجت الاسلام و المسلمین محمد صادق کفیل سخنران و پژوهشگر مذهبی، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، به دغدغه اصلی منتظران امام عصر (عج) اشاره کرد و گفت: در دوران غیبت دغدغه اصلی منتظران حضرت مهدی (عج) حفظ دین خود و دیگران است. یکی از راهکار‌های حفظ دین، امام شناسی است. در روایت نقل شده است که برخی نزد امام حسین (ع) آمدند و از ایشان پرسیدند: «فما معرفة الله؟»؛ خدا را چگونه بشناسیم. در جواب آنان اباعبدالله (ع) فرمودند: «مَعْرِفَةُ أَهْلِ کُلِّ زَمَانٍ إِمَامَهُمُ الَّذِی یَجِبُ عَلَیْهِمْ طَاعَتُهُ»؛ معرفت خداوند در هر زمان در این است که امام خود را که اطاعت او واجب است، بشناسند.

بیشتر بخوانید

سوالی که منتظران امام عصر (عج) هر روز باید از خود بپرسند + فیلم

وی افزود: به ما شیعیان سفارش شده است در دوران غیبت برای ظهور حضرت مهدی (عج) دعا کنیم. یکی از دعا‌هایی که خواندنش سفارش شده این است که «اَللّهُمَّ عَرِّفْنی نَفْسَکَ، فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنی نَفْسَکَ لَمْ اَعْرِفْ نَبِیَّکَ. اَللّهُمَّ عَرِّفْنی رَسُولَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنی رَسُولَکَ لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَکَ. اَللّهُمَّ عَرِّفْنی حُجَّتَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنی حُجَّتَکَ ضَلَلْتُ عَنْ دینی»؛ خدایا، خودت را به من بشناسان، چون اگر خودت را به من نشناسانی، پیامبرت را نخواهم شناخت. خدایا رسول خود را به من معرّفی کن، چون اگر رسول تو را نشناسم، حجّت تو را نخواهم شناخت. خدایا حجّت خود را به من معّرفی کن، زیرا اگر حجّت تو را نشناسم از دین خود گمراه شده‌ام.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: هر فردی به مقدار شناخت امام زمانش از او اطاعت می‌کند. در روایات نقل شده است شخصی نزد امام آمد و سوال کرد شناخت امام به چه معناست؟ امام در پاسخ به او فرمودند امام واجب الاطاعت است. به مقداری که از امامت اطاعت می‌کنی، یعنی او را می‌شناسی. گاهی اوقات انسان نمی‌داند چقدر از امام اطاعت می‌کند.

وی در پایان گفت: امام شناسی به این معناست که اوصاف امام را بشناسیم و بدانیم رستگاری انسان در معرفت و یاری امام است. از طرف دیگر ضلالت و گمراهی در دوری از امام است.

در ادامه شما می‌توانید صحبت‌های حجت الاسلام محمد صادق کفیل را مشاهده کنید:

انتهای پیام/


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

پرونده تعرض جنسی بازیگر مطرح سینما