تندباد به تعدادی از واحدهای مسکونی ییلاقی مازندران خسارت زد


تندباد به تعدادی از واحدهای مسکونی ییلاقی مازندران خسارت زد

ساری - ایرنا - مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران گفت که تند باد روز گذشته سبب شده تا سربندی تعدادی از واحدهای مسکونی در منطقه ییلاقی کجور شهرستان نوشهر، بلده نور و لاریجان شهرستان آمل خسارت جزئی ببینند.

طبق اعلام رسمی هواشناسی مازندران سرعت تندبادی که حوالی ظهر روز گذشته از غرب شروع به وزیدن کرد و طی چند ساعت مناطق مختلف استان را در نوردید در برخی مناطق به بیش از ۱۰۰ کیلومتر رسید و بیشترین سرعت هم با ۱۰۸ کیلومتر بر ساعت در بخش بلده شهرستان نور ثبت شد. سرعت باد در کجور نوشهر به ۱۰۳ و سیاه بیشه چالوس نیز به ۷۹ کیلومتر بر ساعت رسید.

علی اصغر احمدی روز پنجشنه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بدون اعلام آمار رسمی از خسارت تند باد به سقف و سربندی خانه ها ، افزود: کارشناسان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان های نور ، نوشهر و آمل برای تعیین خسارت به مناطق ییلاقی اعزام شدند.

وی ادامه داد: جهاد کشاورزی مازندران هنوز خسارت احتمالی از خزانه های برنج با پوشش پلاستیکی را اعلام نکرده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران با بیان این که پیشگیری در مسدود کردن ۲ محور هراز و کندوان سبب شد تا حادثه خطر ریزش سنگ های بزرگ و کوچک ناشی از تند باد رخ ندهد، ادامه داد: در حال حاضر تمامی جاده های اصلی و فرعی استان باز است.

تندباد به تعدادی از واحدهای مسکونی ییلاقی مازندران خسارت زد

۲فقره آتش سوزی در عرصه‌های جنگلی مازندران

مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران به حضور و ورود بی رویه مسافران به استان مازندران اشاره کرد و گفت: این که برخی از مسافران با ورود به عرصه های طبیعی و جنگلی آتش روشن می کند ولی نسبت به خاموش کردن آن بی توجه هستند بیش از همه مردم و مسئولان را آزار می دهد.

احمدی ادامه داد: روز گذشته به رغم اینکه نسبت به تندباد و وزش باد گرم هشدار های متعددی اطلاع رسانی شد، اما ۲فقره آتش سوزی در منطقه " یاخکوه" سوادگوه و " عباس آباد" بهشهر رخ داد که خوشبختانه با کمک یگان‌های محفاظت از منابع طبیعی ، آتش نشانی، هلال احمر ، مردم بومی آتش سوزی مهار و اطفاء شد.

وی با اعلام اینکه از ابتدای امسال هفت فقره آتش سوزی در عرصه‌های طبیعی رخ داده که بموقع خاموش شد، گفت: طبق اخطار هواشناسی مبنی با افزایش گرما و وزش بادشدید، ۱۳۱ گشت خودرویی و موتوری در حالت آماده باش کامل هستند.

احمدی اظهار داشت: از آنجایی ۹۸ درصد عامل آتش سوزی خطای انسانی است، با کوچکترین بی توجهی بویژه خطای انسانی از سوی گردشگران خطر آتش سوزی به لحاظ تعداد منطقه و وسعت بسیار جدی است.

مازندران با ۲۴ هزار کیلومترمربع وسعت حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار اراضی جنگلی دارد که تحت مدیریت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری منطقه ساری و نوشهر اداره می شود.
بر اساس اعلام هواشناسی مازندران روز گذشته دمای هوا در نوشهر با ۳۶ سانتی گراد بالای صفر که این میزان گرما معمولا در ماه مرداد در برخی مناطق مازندران ثبت می شود، تجربه شد اما پیش بینی هواشناسی مازندران برای امروز مازندران این است که دمای هوا تا ۱۹ درجه سانتیگراد کاهش می یابد اما وزش بادهای شدید نیز همچنان ادامه دارد.

بنابر گزارش هواشناسی مازندران وضعیت جوی روز جمعه نیز نیمه ابری گاهی ابری به ویژه در دامنه‌ها و ارتفاعات با بارش پراکنده و وزش باد خواهد بود.




نقش مهم ارتش در پیروزی انقلاب اسلامی