اصلاح طلبان و انتخابات 1400؛ ظریف: دنبال هدف انتخاباتی نیستم/ ابتکار: انتخابات آینده رفراندوم دوباره‌ای خواهد بود


اصلاح طلبان و انتخابات 1400؛ ظریف: دنبال هدف انتخاباتی نیستم/ ابتکار: انتخابات آینده رفراندوم دوباره‌ای خواهد بود

شفقنا- 12 فروردین، روز جمهوری اسلامی ایران بهانه ای شد تا برخی از تحلیلگران و کارشناسان در اظهارنظرهای خود امروز را با انتخابات 1400 گره بزنند و ضرورت حضور مردم پای صندوق های رأی در خرداد ماه سال جاری را تداعی گر همان «همه با هم» رفراندم 12 فروردین بر سر صندوق های انتخابات ریاست جمهوری دانستند. به گزارش شفقنا، […]

اصلاح طلبان و انتخابات 1400؛ ظریف: دنبال هدف انتخاباتی نیستم/ ابتکار: انتخابات آینده رفراندوم دوباره‌ای خواهد بوداصلاح طلبان و انتخابات 1400؛ ظریف: دنبال هدف انتخاباتی نیستم/ ابتکار: انتخابات آینده رفراندوم دوباره‌ای خواهد بود

شفقنا- ۱۲ فروردین، روز جمهوری اسلامی ایران بهانه ای شد تا برخی از تحلیلگران و کارشناسان در اظهارنظرهای خود امروز را با انتخابات ۱۴۰۰ گره بزنند و ضرورت حضور مردم پای صندوق های رأی در خرداد ماه سال جاری را تداعی گر همان «همه با هم» رفراندم ۱۲ فروردین بر سر صندوق های انتخابات ریاست جمهوری دانستند.

به گزارش شفقنا، در ادامه آخرین اخبار، نظرات و تحلیل های اصلاح طلبان درباره انتخابات ۱۴۰۰ را می خوانید:

علی ربیعی: انقلاب در صندوق

اصلاح طلبان و انتخابات 1400؛ ظریف: دنبال هدف انتخاباتی نیستم/ ابتکار: انتخابات آینده رفراندوم دوباره‌ای خواهد بود

اصلاح طلبان و انتخابات 1400؛ ظریف: دنبال هدف انتخاباتی نیستم/ ابتکار: انتخابات آینده رفراندوم دوباره‌ای خواهد بود

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهور و سخنگوی دولت گفت: تلاش دولت آن است که به سهم خود و مطابق وظیفه ذاتی مکتوب خود در قانون اساسی تسهیل گر حضور رنگین کمان گرایش های گوناگون عامه مردم در انتخابات ریاست جمهوری باشد.

علی ربیعی به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی در یادداشتی نوشت:

«در ۱۲ فروردین ماه به سرعت از یک انقلاب مردمی تمام عیار و عظیم اجتماعی به ساختار قانونمند صندوق رای رسیدیم و ۱۲ فروردین نماد رفراندوم محور بودن نظام جمهوری اسلامی است. پدران قانون اساسی تمهیداتی اندیشیدند که تغییرات نگاه نسلی در صندوق ها متبلور شود و هم مردم باید بدانند صندوق های رای میراث گرانبهایی است که نباید مورد غفلت قرار بگیرد و همه وظیفه داریم تمهیداتی بیندیشدیم که بر مبنای آن هر نسلی آرا و اندیشه خود را بتواند در صندوق بیندازد.

آنچه که در ۱۲ فروردین دیدیم یک حضور “یک بار برای همیشه” نیست. برعکس، هر بار که ملت با همه تنوع رنگین کمانی خود یک طیف انتخاباتی را در گستره همگانی کشور تشکیل می دهد در واقع آن رفراندم در اشکال نوین خود تکرار می شود و نسل های جدیدتری را با نگاه‌های نوین در پای صندوق های تعیین سرنوشت مجتمع می کند. بدینسان عمل تاسیس جمهوری اسلامی در پای صندوق های رای در اشکال مشخص تر و جدیدتر خود تکرار می شود.

۱۲ فروردین سالگرد رفراتدوم تاسیس جمهوری اسلامی ایران امسال برای ما معنای خاصی دارد. قرنی را پشت سر گذاشته ایم که با کودتای شوم علیه دستاوردهای مشروطیت و علیه قانون اساسی مشروطیت آغاز شد و با کودتای آمریکایی ۲۸ مردادماه تداوم یافت. و به یمن یک انقلاب شکوهمند و همگانی اختلال هویت ملی ایرانی رفع شد. اکنون ملت ما همچنانکه در بیانات مقام معظم رهبری در ۲۹ بهمن به روشنی منعکس شد یک جمهوریت سرشار از نشاط و پویایی را تجربه می کند.

یعنی یک سازگاری و تلفیق و ترکیب شیرین میان سه عنصر جمهوری، اسلامی و ایرانی. رای یکپارچه ملت ما به رفراندم جمهوری اسلامی ایران در ۱۲ فروردین ۵۸ رای به هر سه مولفه جمهوریتی، اسلامیتی و ایرانیتی این نظام بود و ملت ما این سه را با هم و در دل یک ترکیب هندسی سازگار خواستند.

دولت در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ تلاش دارد به حکم وظیفه ذاتی خود در جلب” مشارکت عامه مردم در تعیین سرنوشت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ” خود تسهیل‌گر حضور همان “همه با هم” رفراندم ۱۲ فروردین بر سر صندوق های انتخابات ریاست جمهوری باشد.

به فیلمهایی که از آن حضور همه باهمی به یادگار مانده و به تنوع تیپ های اجتماعی آن دوره نگاه کنید: به واقع چه کسی، کدام قشر اجتماعی پیروان کدام سبک زندگی، کدام قومیت و زبان و فرهنگ، کدام جریان سیاسی از گردونه و چرخه مشارکت در آن رفراندم بیرون مانده بود؟ هیچکدام. همین حضور “همه با هم” را اندکی پس از رفراندم در انتخابات قانون اساسی و مجلس اول دیدیم که به واقع همه گرایش های سیاسی این کشور از حق نامزد داشتن ولو نامزد مخالف با ایدئولوزی متفاوت و مخالف بهره مند بودند. تلاش دولت آن است که به سهم خود و مطابق وظیفه ذاتی مکتوب خود در قانون اساسی تسهیل گر حضور رنگین کمان گرایش های گوناگون عامه مردم در انتخابات ریاست جمهوری باشد. امام خمینی(ره) می فرمود یک انتخابات قوی پشتوانه آن خواهد شد که دنیا نیز ” به شایستگی” یعنی انچنانکه شان این ملت متمدن است با ایران رفتار کند. ما اگر از لزوم مشارکت همگانی در انتخابات سخن می گوییم باید الزامات این مشارکت را هم در مقام عمل رعایت کنیم و اعتماد به ملت و انتخابات و انتخاب ملت که در صدر آموزه های تاریخی امام خمینی قرار داشت مولفه اصلی آن الزمات می‌باشد.»

خبرآنلاین نوشت: رمزگشایی از پروژه سیاسی – اقتصادی برای اثرگذاری بر انتخابات ۱۴۰۰

اصلاح طلبان و انتخابات 1400؛ ظریف: دنبال هدف انتخاباتی نیستم/ ابتکار: انتخابات آینده رفراندوم دوباره‌ای خواهد بود

اصلاح طلبان و انتخابات 1400؛ ظریف: دنبال هدف انتخاباتی نیستم/ ابتکار: انتخابات آینده رفراندوم دوباره‌ای خواهد بود

خبرآنلاین در گزارشی به برخی اقدامات از سوی عده ای اشاره کرد و آن را پروژه ای سیاسی – اقتصادی علیه دولت برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ دانست. خبرآنلاین در این گزارش نوشت: امروز ما شاهد اجرای پروژه‌ای سیاسی-اقتصادی در کشور هستیم که با هدف اثرگذاری بر انتخابات ریاست جمهوری سال۱۴۰۰ در حال اجرا است. این پروژه دو بعد رسانه‌ای و اقتصادی دارد و نمونه آن را در سالهای گذشته نیز شاهد بوده‌ایم. بازار شب عید در ایران همیشه شاهد افزایش تقاضای خریداران است.

در چنین شرایطی، طراحان پروژه از یک سو به کمک مافیای اقتصادی دریچه‌های عرضه را تنگ‌تر می‌کنند و از سوی دیگر با بازوهای رسانه‌ای خود با برجسته‌نمایی گرانی به القای کمبود کالا می‌پردازند و با ایجاد ترس فراگیر، تقاضا را تحریک می‌کنند. از نتایج چنین پروژه‌ای به طور طبیعی بهم خوردن توازن عرضه و تقاضا و به مشکل خوردن برنامه‌ریزی های صورت گرفته برای تامین تقاضای معمول بازار است.

به گروگان گرفتن معیشت مردم برای پیروزی در انتخابات

مقایسه مولفه‌های اقتصادی نسبت به نوروز۹۹ نشان می دهد، در یکسال گذشته شاهد تغییر شگرفی در وخامت مولفه های اقتصادی نبودیم اما در رسانه های در اختیار جریان رقیب دولت چنین القا می شود که کشور در شرایط قطحی و کمبود کالا قرار دارد. این سیگنالهای منفی که خنثی کننده اقدامات عملی دولت برای کنترل بازار است، در حقیقت عید۱۴۰۰ را تحت تاثیر انتخابات۱۴۰۰ قرار داده است.

وضعیت کنونی ماحصل برنامه‌ریزی‌های جریانی است که به دنبال پیروزی در انتخابات خرداد است و از هر ابزاری برای به گروگان گرفتن معیشت مردم برای پیروزی در انتخابات استفاده نموده و توان نظام رسانه‌ای و اقتصادی خود را برای ایفای نقش منفی در نظام اقتصادی کشور بکار گرفته است. در روزهای آینده احتمالا همین راهبرد از سوی مخالفان دولت، در بازار ماه رمضان – که در آن زمان نیز همیشه شاهد افزایش تقاضا در بازار کالاهای اساسی هستیم- تداوم خواهد یافت.

تحلیل کارشناسان اقتصادی نشان می دهد، مشکلات بازار اقتصادی از جمله نوسان ارز، برهم خوردن نظام توزیع کالا، محدودیت ها در عرضه مواد اولیه در تولید که نتایجی همچون افزایش قیمت مرغ را به همراه داشته از جمله نتایج جنگ اقتصادی است که دشمنان ایران آن را به عنوان دستاورد خود در برابر نظام جمهوری اسلامی بازنمایی می نمایند.

افراد غافلی که آب به آسیاب دشمن می ریزند

اما برخی افراد غافل در داخل کشور که سودای پیروزی در انتخابات ۱۴۰۰ را دارند با تبلیغ دستاوردهای امریکا در جنگ اقتصادی بجای ایفای نقش سرباز جبهه خودی در حال ریختن آب در آسیاب دشمنی هستند که سه سال جنگ اقتصادی-امنیتی و نظامی را بر مردم ایران تحمیل کرد. اگرچه هر دولت درگیر در جنگ اقتصادی نقاط ضعفی در اجرای سیاست ها در برابر دشمن دارد اما حکایت مخالفان دولت حکایت سربازان درگیر در جنگ است که متاثر از شرایط جنگی و اختلاف با فرمانده جبهه خودی، دستاوردهای دشمن را برای تضعیف نیروهای خودی تشویق و تبلیغ می کنند.

طیبه سیاوشی: مردم رئیس‌جمهور نظامی را نمی‌پذیرند / سرمایه اجتماعی اصلاحات کمرنگ شده است

اصلاح طلبان و انتخابات 1400؛ ظریف: دنبال هدف انتخاباتی نیستم/ ابتکار: انتخابات آینده رفراندوم دوباره‌ای خواهد بود

اصلاح طلبان و انتخابات 1400؛ ظریف: دنبال هدف انتخاباتی نیستم/ ابتکار: انتخابات آینده رفراندوم دوباره‌ای خواهد بود

ایلنا نوشت: طیبه سیاوشی نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در تحلیل میزان مشارکت در انتخابات‌های پیش رو با توجه به عدم استقبال مردم از انتخابات سال ۹۸ گفت: باید در نظر داشته باشیم انتخابات سال ۱۴۰۰ اولین انتخابات بعد از یک برهه طولانی از بحران‌های اقتصادی و معیشتی ناشی از تحریم‌هاست که در کشور برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا، این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی ادامه داد: موضوع دیگر این است که نظام مشروعیتش را از حضور مردم در پای صندوق‌های رأی می‌گیرد و به هیچ‌عنوان این موضوع را نمی‌توانیم انکار کنیم؛ لذا مشاهده می‌کنیم بارها از سوی بزرگان سیاسی ما تاکید شده است این مردم بودند که به نظام مشروعیت دادند و بحث حضور با درصد پایین خودش می‌تواند یک ضربه و آسیب باشد.

وی با اشاره به این که بر اساس آنچه‌که نظر سنجی‌ها اعلام می‌کنند مردم در حال حاضر رغبتی برای حضور در پای صندوق‌های رای ندارند، ادامه داد: باید بگویم در نظرسنجی‌های انجام شده درصد عمده‌ای از مردم در استان تهران و سپس در شهرهای دیگر اعلام کرده‌اند که در انتخابات شرکت نخواهند کرد؛ حال این که چنین نظر سنجی قابل استناد باشد یا خیر را نمی‌توان به آن قطعیت اعلام کرد اما در عین حال نشان از یک بی‌میلی به صندوق‌های انتخابات دارد و باید برای این مساله فکری کرد.

سیاوشی خاطر نشان کرد: اینکه ما منتظر معجزه یا هیجان چند روز قبل از انتخابات باشیم آن هم برای نظامی که استحکام و مشروعیتش را از حضور مردم می‌گیرد به نظر معقول نمی‌رسد. بسیار مهم است شورای نگهبان دیگر با رد صلاحیت‌های از نوع رد صلاحیت‌های انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی مردم را دچار یأس نکند. همچنین معتقدم بسیار مهم است این شورا چراغ سبزی را به مردم بدهد مبنی بر این که شما هر شخصی را که فکر می‌کنید اصلح است انتخاب کنید.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی در خصوص میزان اقبال مردم و رای آوری گزینه‌های نظامی در انتخابات پیش رو و اینکه پیش‌تر این افراد نتوانسته‌اند رای مردم را جلب کنند، گفت: متاسفانه به دلیل نبود سیستم حزبی، کمپین‌های انتخاباتی در کشور ما دیر هنگام شروع به کار می‌کنند در حالی که این حق مردم است در مناظرات، عملکرد این افراد را در طی چند ماه ببینند.

وی با بیان این که بیماری کرونا عملاً فرصت مناظره را از عامه مردم و طبقه نخبگان گرفته است، اظهار داشت: در جریان رقابت‌های انتخاباتی مردم باید بتوانند در مناظرات شرکت کنند و فرصت دیدار حضوری با هر یک از نامزدها را داشته باشند تا با دیدگاه‌ها و برنامه‌های آن‌ها آشنا شوند که متاسفانه این امکان در کشور با توجه به گذشته تاریخی که وجود دارد بسیار کم است و محدود به یک الی ۲ ماه مانده به انتخابات می‌شود؛ حال با همه گیری بیماری کرونا نیز این فرصت‌ها بسیار محدودتر هم شده است.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی یادآور شد:باتوجه به سنوات گذشته شاهد هستیم در چندماه باقی مانده به انتخابات افراد مختلفی اعلام کاندیداتوری قطعی کرده و کابینه احتمالی خودشان را معرفی می‌کنند؛ اعتقادم بر این است این امر صرفاً نمی‌تواند سرگرمی‌های پیش از انتخابات باشد زیرا هر کدام‌شان می‌توانند معیار ارزیابی و محک باشند.

وی با اشاره به اعلام نامزدی تعدادی از افراد نظامی برای این دوره از انتخابات گفت: تعدادی از افراد و اشخاص نظامی در این دوره از انتخابات اعلام حضور کرده‌اند که متاسفانه بر خلاف وصیت و نصیحت حضرت امام و توصیه‌های رهبری قصد شرکت در انتخابات ریاست جمهوری دارند؛ این امر را به صلاح نمی‌دانیم چرا که این کار می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین خطاها را در جمهوری اسلامی صورت دهد زیرا چنین امری سرچشمه یک سری خطاها و تبعات بعدی می‌شود.

سیاوشی خاطر نشان کرد: کشور ما به گونه‌ای پایه‌گذاری شده است که مردم و نظامش تاب پذیرش یک نظامی را در رأس قوه مجریه نخواهند داشت. نظرم بر این است که این‌گونه اقدامات خودش برای نظام یک خطر است زیرا کشور ما نیازمند آزادی و عدالت در وجوه مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است که یک نظامی نمی‌تواند این مهم‌ها را تامین کند.

این فعال سیاسی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر این نظریه سیاسی قطعی است؛ هنگامی که یک چیز آزمایش شده است خودش می‌تواند تبعات منفی و خطرناکی را برای نظام جمهوری اسلامی داشته باشد. امیدواریم شورای نگهبان از این آزمون سربلند بیرون بیاید.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که اصلاح‌طلبان در این دوره از انتخابات که کثرت نامزدهای جناح اصولگرایان بیشتر شده است و هر روز یک شخص را معرفی می‌کنند، چه برنامه‌هایی دارد، اظهار داشت: در مورد اصلاح‌طلبان دو بحث وجود دارد؛ نخست اینکه این جریان به پشتوانه سرمایه اجتماعی در انتخابات ورود می‌کند که متاسفانه این سرمایه اجتماعی کمرنگ شده و باید در عرصه اجتماعی برای کسب یا بازگرداندن این سرمایه تلاش کنند.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که متاسفانه این سرمایه‌ای که به سختی به دست آمد به آسانی از دست رفته است و در حال حاضر باید برای احیای آن تلاش شود، گفت: اصلاح‌طلبان باید به خاطر داشته باشند که سرمایه اجتماعی فقط برای صندوق‌های انتخاباتی نیست و همه جا از جمله برای حفظ کشور، حفظ منافع ملی و حفظ مصالح مردم که اولویت‌های اصلی ما است می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان این که کادرسازی و برنامه ریزی برای آینده باید در دستور کار اصلاح طلبان قرار گیرد، عنوان کرد: جوان‌سازی کادر اصلاح‌طلبی نیاز به یک جسارت دارد. بارها مشاهده کردیم جوانان اصلاح‌طلب به شورای اصلاح طلبان انتقاد کردند و خواستار حضور نسل جدید در راس این جریان شدند اما ما فاقد ساختاری برای گفت‌وگوی بین نسلی هستیم تا گروهی از جوانان و اصلاح‌طلبان بنشینند و بدون هیچگونه سانسوری گفت‌وگو کنند و بزرگان جریان اصلاح طلب یک جواب اغنا کننده به این جوانان دهند.

این فعال سیاسی تاکید کرد: بحث این است که اصلاح‌طلبان باب گفت‌وگو با جوانان را باز کنند و دست به یک خانه تکانی بزنند و ساختار نوینی را برای جوانان و زنان برنامه‌ریزی کنند که بسیار ضروری است. اعتقادم بر این است که حمایت و توانمندی زنان یک پشتوانه بزرگ و سرمایه اجتماعی برای اصلاح‌طلبان خواهد بود؛ پشتوانه‌ای که تاکنون تقریبا اصلا از آن استفاده نکردند؛ یعنی زنان همیشه رأی دهنده بودند. امروز زمان آن رسیده که اصلاح‌طلبان از این ظرفیت به خوبی استفاده کنند.

محسن رهامی: تکرار خاتمی تاثیری بر افزایش مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ دارد؟

اصلاح طلبان و انتخابات 1400؛ ظریف: دنبال هدف انتخاباتی نیستم/ ابتکار: انتخابات آینده رفراندوم دوباره‌ای خواهد بود

اصلاح طلبان و انتخابات 1400؛ ظریف: دنبال هدف انتخاباتی نیستم/ ابتکار: انتخابات آینده رفراندوم دوباره‌ای خواهد بود

خبرآنلاین نوشت: یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: هر کدام از این آقایان تاثیرگذاری خود را دارند اما ممکن است مانند انتخابات قبلی نباشد. در جامعه یک نوع نارضایتی عمومی هم به عبارتی به کلیت نظام وجود دارد. این نارضایتی‌ها و عملی نشدن وعده‌ها تاثیر خود را خواهد گذاشت.

حجت‌الاسلام محسن رهامی، فعال سیاسی اصلاح طلب و کاندیدای انتخابات ۱۴۰ در پاسخ به سوالی مبنی بر آنکه اگر نرخ مشارکت بالا رود احتمال پیروزی اصلاح طلبان وجود دارد. آیا شما در این شرایط منتظر یک معجزه برای مشارکت مردم در انتخابات هستید یا چقدر روی «تکرار» خاتمی حساب می کنید؟؛ گفت: من البته منکر معجزات الهی نیستم، اما در انتخابات معجزه رخ نمی دهد. اگر قرار بر رخ دادن معجزه در کارهای اجتماعی بود، باید آن زمان که مردم از کنار امام حسین پراکنده شده و به سمت عمر سعد رفتند، معجزه ای رخ می داد و خدا امام حسین را از دست عمر سعد را نجات می داد.

به گزارش خبرآنلاین رهامی افزود: مردم کوفه یک زمان سمت امام حسین رفتند و زمانی دیگر پشت ایشان را خالی کرده و به سمت ابن زیاد رفته و امام حسین را به شهادت رساندند. وقایع جامعه بر اساس قواعد طبیعی پیش می رود. خداوند گردش عالم را بر اساس اسباب و علل بنا نهاده و به مردم هم حق انتخاب و اختیار داده است. بنابراین من به جای نشستن و انتظار کشیدن برای وقوع معجزه، تلاش خواهم کرد. به مثابه یک فعال جدی سیاسی، جلسات بسیاری با فعالان سیاسی داشته، تمام ایام هفته را کار کرده و به استان ها نیز سفر می کنم که نوعا رسانه ای نمی شود.

کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ با بیان آنکه مانند انتخابات سال های ۹۲ و ۹۶ تلاش خواهیم کرد که مردم را برای حضور در انتخابات قانع کنیم، گفت: در انتخابات مجلس دهم در سال ۹۴، ریاست جمهوری و شورای شهر، به همراه همفکران و دوستان به حدود ۱۹ -۲۰ استان و شهرستان های مختلف سفر کردیم تا مردم را تشویق به حضور در پای صندوق های رای کنیم. لیست شورای شهر چهارم در دفتر من بسته شد و هیچ کدام از اعضای دفتر و یارآشناها را در لیست نگذاشتیم. در مجلس دهم هم خودم در آن لیست حضور نداشتم ولی بیشترین تلاش را برای اقناع مردم و حضور پای صندوق رای کردم. در انتخابات اخیر هم که برخی از دوستان ما لیست ندادند، جزء معدود کسانی بودم که اطلاعیه داده و از لیستی که سرلیست آن آقای مجید انصاری بود، دفاع کردم. پشیمان هم نیستم.

رهامی گفت: من معتقد هستم یک کرسی هم در مجلس داشته باشیم یک کرسی است و نباید تریبون مجلس را از دست دهیم. فکر می کنم در انتخابات ریاست جمهوری خود رهبری هم این توجه را خواهند داشت، انتخابات ریاست جمهوری در واقع پیشانی و ویترین جمهوریت نظام است. رهبر انقلاب از خرداد ۷۶ تلاش کردند فضای رقابت آزاد در انتخابات را ایجاد کرده تا زمینه حضور اصلاح طلبان را فراهم شود.

وی افزود: بنابراین علی القاعده باید فضای رقابتی واقعی فراهم گردد. اگر چنین فضایی فراهم شود و کسی در چنین فضایی تبلیغ مناسبی داشته باشد و رسانه ها که در این فضای کرونایی خیلی مؤثر هستند، درست کار کنند، خیلی تاثیر گذار در حضور مردم خواهد بود.

ممکن است تکرار خاتمی تاثیر سابق را نداشته باشد

وی در پاسخ به سوالی درباره اثرگذار بودن «تکرار» رئیس دولت اصلاحات و فراخوان میرحسین موسوی در افزایش مشارکت بدنه رأی جریان اصلاحات، گفت: هر کدام از این آقایان تاثیرگذاری خود را دارند اما ممکن است مانند انتخابات قبلی نباشد. در جامعه یک نوع نارضایتی عمومی هم به عملکرد دولت، عملکرد مجلس، شورای شهر و به عبارتی به کلیت نظام وجود دارد. این نارضایتی ها و عملی نشدن وعده ها تاثیر خود را خواهد گذاشت. خصوصا بعد از ماجراهایی که در آبان ۹۸ و قبل از آن در دی ماه ۹۶ اتفاق افتاد، مردم فکر می کنند که حکومت و اصلاح طلبان به آن ها توجه ندارند، یعنی نارضایتی ها و ناامیدی که در جامعه وجود دارد؛ باعث می شود تا «تکرار» آقای خاتمی تاثیر سابق را نداشته باشد.

رهامی بیان کرد: باید با نخبگان و توده مردم بیشتر صحبت کرد. نمی توان گفت اگر حضور پیدا کنند همه مشکلا حل خواهد شد اما با عدم حضورشان هم مشکلی حل نمی شود. ۲ تا ۳ ماه آینده فرصت باقی است و آقایان موسوی و خاتمی نیز می توانند تاثیر گذار باشند اما باید دید در نهایت چه تصمیمی خواهند گرفت.

معصومه ابتکار: انتخابات ۱۴۰۰رفراندوم دوباره‌ای خواهد بود

اصلاح طلبان و انتخابات 1400؛ ظریف: دنبال هدف انتخاباتی نیستم/ ابتکار: انتخابات آینده رفراندوم دوباره‌ای خواهد بود

اصلاح طلبان و انتخابات 1400؛ ظریف: دنبال هدف انتخاباتی نیستم/ ابتکار: انتخابات آینده رفراندوم دوباره‌ای خواهد بود

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با انقلاب مردم متولد و با رفراندوم و رأی مردم شکل گرفت، در حساب توییتری خود نوشت: اگر محدودیت نباشد، انتخابات ۱۴۰۰ هم رفراندوم دوباره‌ای خواهد بود.

معصومه ابتکار امروز ۱۲ فروردین، روز جمهوری اسلامی ایران در حساب توییتری خود نوشت: «جمهوری اسلامی ایران با انقلاب مردم متولد، با رفراندوم و رای مردم شکل گرفت و با تلاش و فداکاری مردم‌ استقرار پیدا کرد. آینده هم با مشارکت مردم با همه سلایق است. هر تلاشی برای کورکردن امیدو القاء انسداد برابر اصلاح، مردود است. اگر محدودیت نباشد، انتخابات ۱۴۰۰ هم رفراندوم دوباره‌ای خواهد بود.»

محمود صادقی: افزایش زمان برگزاری انتخابات به مشارکت حداکثری کمک می‌کند

اصلاح طلبان و انتخابات 1400؛ ظریف: دنبال هدف انتخاباتی نیستم/ ابتکار: انتخابات آینده رفراندوم دوباره‌ای خواهد بود

اصلاح طلبان و انتخابات 1400؛ ظریف: دنبال هدف انتخاباتی نیستم/ ابتکار: انتخابات آینده رفراندوم دوباره‌ای خواهد بود

ایرنا نوشت: دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها بر لزوم پیش بینی تمهیداتی برای برگزاری انتخابات در شرایط کرونایی تاکید کرد و گفت: افزایش مدت برگزاری انتخابات می‌تواند به مشارکت حداکثری کمک کند.

محمود صادقی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا، اصل مشارکت و اهمیت آن در انتخابات را نشانه مشروعیت مردمی نظام جمهوری اسلامی توصیف کرد و گفت: کاهش نرخ مشارکت در انتخابات دوم اسفند ۹۸ مجلس در این زمینه نگرانی‌هایی ایجاد کرد.

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها یادآور شد: طبق نظرسنجی‌ها احتمال کاهش مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ به دلایل مختلف از جمله شرایط معیشتی و احراز صلاحیت‌ها وجود دارد. همچنین برخی در جامعه احساس می‌کنند که انتخابات تغییری در وضعیت آنان ایجاد نمی‌کند و منتخبان نمی‌توانند یا نمی‌خواهند به وعده‌های انتخاباتی خود عمل کنند.

صادقی، شیوع ویروس کرونا را یکی از عوامل کاهش مشارکت در انتخابات برشمرد و گفت: ۲ ماه و نیم تا انتخابات مانده اما هنوز تحرکی از سوی نامزدها و شخصیت‌های سیاسی و احزاب دیده نمی‌شود. در دوره‌های قبل سفرهای انتخاباتی نامزدها در مجامع و دانشگاه‌ها باعث آشنایی مردم با داوطلبان شده و تنور انتخابات گرم می‌شد اما هنوز شاهد چنین گرمایی نیستیم.

وی اضافه کرد: مسوولان برای آسیب ندیدن مشارکت باید فکری برای شرایط کرونایی و وضعیت معیشتی کنند. با توجه به چالش‌های بین المللی موجود و برای حل آن باید رییس جمهوری انتخاب شود که پشتوانه مردمی داشته باشد که در این زمینه حتما باید تمهیداتی اندیشیده شود.

صادقی درباره دوگانه ساختگی برخی اصولگرایان درباره مشارکت و کارآمدی، گفت: طرح این موضوع نشان می‌دهد که آنها ارزشی برای مشارکت مردم قائل نیستند و ترجیح داده می‌دهند رییس جمهوری و دولت کارآمدی تشکیل شود ولو اینکه پشتوانه مردمی نداشته باشد. نباید فراموش کرد تصمیماتی که گرفته می‌شود اگر پشتوانه مردمی نداشته باشد در مرحله اجرا به مشکل می‌خورد.

این فعال اصلاج‌طلب با تاکید بر لزوم پیش بینی تمهیداتی برای برگزاری انتخابات در شرایط کرونایی، گفت: بحث برگزاری انتخابات در یک روز در این شرایط معقول نیست. افزایش مدت برگزاری انتخابات می‌تواند به مشارکت حداکثری کمک کند.

وی افزود: موضوع دیگر فراهم کردن امکان برگزاری انتخابات به شکل الکترونیکی و پستی است و این سازوکار انتخاباتی می‌تواند مردم را به رای دادن تشویق کند.

صادقی ادامه داد: به شکل قطعی نمی‌توان فضای انتخابات ۱۴۰۰ را پیش بینی کرد. گاهی وقت‌ها اتفاقاتی می‌افتد که شرایط تغییر می‌کند. شرایط انتخابات بستگی به این دارد که چه چهره‌هایی از فیلتر نظارتی عبور می‌کنند. در هر حال برخی از تحرکات نشان می‌دهد که رقابت این انتخابات میان اصولگرایان خواهد بود.

استاندار تهران: حضوری حداکثری در انتخابات۱۴۰۰ مشت محکمی بر دهان بدخواهان است

اصلاح طلبان و انتخابات 1400؛ ظریف: دنبال هدف انتخاباتی نیستم/ ابتکار: انتخابات آینده رفراندوم دوباره‌ای خواهد بود

اصلاح طلبان و انتخابات 1400؛ ظریف: دنبال هدف انتخاباتی نیستم/ ابتکار: انتخابات آینده رفراندوم دوباره‌ای خواهد بود

مهر نوشت: استاندار تهران گفت: حضوری حداکثری در انتخابات ۲۸ خردادماه مشت محکمی بر دهان بدخواهان نظام است.

به گزارش مهر، انوشیروان محسنی بندپی به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی ایران با اشاره به شکوه و اقتدار کشور در سایه رهبری مقام معظم رهبری، همراهی مردم و تلاش مسئولان پیام تبریکی صادر کرد. متن پیام به این شرح است:

۱۲ فروردین ماه برگ زرینی از تاریخ پر افتخار ایران اسلامی و روز تحقق آرمان‌های بلند و بلوغ فکری و سیاسی ملت در سایه اسلام، رهبری داهیانه بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام راحل و روز پاسداشت مردم غیوری است که وحدت ملی خود را در استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نشان دادند. تدبیر و دوراندیشی امام خمینی (ره) و حمایت بیش از ۹۸ درصدی ملت از نظام جمهوری اسلامی سبب شد تا حکومتی مبتنی بر آرای مردم، چرخش نخبگان و با رویکرد افزایش سطح کارآمدی و مشروعیت نظام به وجود آید.

امروز نیز که به یمن رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی شاهد تثبیت جایگاه سیاسی ایران اسلامی در عرصه‌های جهانی و رونق و توسعه همه جانبه کشور هستیم، یاد و خاطره شهیدانی که با پیروی از پیر فرزانه انقلاب، بساط ظلم و جور استبداد را برچیده و بهار آزادی و استقلال را برای هموطنان به ارمغان آوردند گرامی می‌داریم.

مردم ولایتمدار ایران اسلامی که از تاریخ ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ با حضوری منسجم و مشارکتی وصف ناشدنی، به طور پیوسته انتخابات‌های گوناگون مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، شوراهای اسلامی شهر و روستا را همراهی کرده اند تا با اعلام تبعیت از قانون، حمایت خود را از نظام مقدس جمهوری اسلامی به جهانیان اعلام دارند، امسال نیز بدون تردید با حضوری حداکثری در انتخابات ۲۸ خردادماه، با آرمان‌های حضرت امام خمینی (ره) تجدید میثاق کرده، مشت محکمی بر دهان بدخواهان نظام خواهند زد.

به علاوه امسال نیز که برای دومین سال پیاپی بهار طبیعت را با امید به طلوع سین سلامتی آغاز کردیم، با همراهی و مشارکت مردم می‌توانیم از پس شرایط دشوار بیماری کرونا برآییم و در ادامه با تکیه بر جوانان خلاق، بهره گیری از توانمندی داخلی و تلاش مستمر گامی مؤثر در جهت تحقق شعار سال مورد تاکید مقام معظم رهبری برداریم.

اینجانب سالگرد استقرار نظام جمهوری اسلامی را به آحاد مردم شریف و بزرگوار ایران اسلامی به ویژه مردم شریف استان تهران تبریک و تهنیت عرض می‌کنم و امید دارم سال پیش رو، سالی توأم با تعالی و پیشرفت، همدلی و تلاش برای ساختن سرزمین پر مهرمان ایران با توکل به الطاف الهی و در پرتو رهنمودهای رهبر معظم انقلاب باشد.

ظریف: خدا می‌داند دنبال هدف انتخاباتی نیستم

اصلاح طلبان و انتخابات 1400؛ ظریف: دنبال هدف انتخاباتی نیستم/ ابتکار: انتخابات آینده رفراندوم دوباره‌ای خواهد بود

اصلاح طلبان و انتخابات 1400؛ ظریف: دنبال هدف انتخاباتی نیستم/ ابتکار: انتخابات آینده رفراندوم دوباره‌ای خواهد بود

وزیر امورخارجه کشور با حضور در کلاب‌هاوس به ابهامات نخبگان درباره قرارداد ایران و چین گفت: شش سال است به دنبال امضای تفاهم‌نامه با افغانستان هستیم. اگر سند توافق با چین سال قبل در رسانه‌ها افشا نشده بود همان موقع امضا می‌شد. همه چیز را انتخاباتی نبینید.

ظریف در پاسخ به سوالی درباره اخرین موضع او برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری، گفت: آخرین موضع من با اولین موضع من هیچ تفاوتی ندارد. بنده نامزد نیستم.

وی اظهار کرد: بنده و لاریجانی هیچ اشتراک انتخاباتی نساخته‌ایم. خدا می‌داند دنبال هدف انتخاباتی نیستم و آماده‌ام همین مسئولیت را هم زودتر واگذار کنم اما مهمترین نیاز برای اجرای سند ایران و چین، اجرای برجام، رفع تحریم‌ها و FATF است و بدون حل اینها این سند هم به جایی نمی‌رسد.

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تست شخصیت شناسی/ در این تصویر چه می بینید؟