ارتقای سطح کیفی دانشگاه‌ها در طرح آمایش آموزش عالی


ارتقای سطح کیفی دانشگاه‌ها  در طرح آمایش آموزش عالی

رحیمی گفت: مدیریت استانی در طرح آمایش آموزش عالی باعث ارتقای سطح کیفی دانشگاه‌ها می‌شود.


رحیمی گفت: مدیریت استانی در طرح آمایش آموزش عالی باعث ارتقای سطح کیفی دانشگاه‌ها می‌شود.

غلامحسین رحیمی شعرباف، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره هدف از منطقه بندی در طرح آمایش آموزش عالی اظهار کرد: منطقه بندی در طرح آمایش آموزش عالی استان به استان صورت می‌گیرد و به این صورت شبکه‌ای استانی از مدیریت آموزش عالی ایجاد می‌شود.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم ادامه داد: بر اساس این طرح، در هر استان یک شورای مدیریت آموزش عالی شکل خواهد گرفت.

به گفته او در این شورا دانشگاه‌های پیام نور، علمی کاربردی، دانشگاه آزاد مشارکت داشته و موسسات غیر دولتی و غیر انتفاعی استان نیز در این شورا نماینده و حق رای دارند. تمام آموزش عالی کشور به جز دانشگاه‌های علوم پزشکی در این شورا برای بررسی و تصمیم سازی و تصمیم گیری حضور دارند.

رحیمی شعرباف افزود: روسای دانشگاه فرهنگیان نیز بر حسب مورد به این جلسات دعوت خواهند شد. در واقع هیچ بخشی از آموزش عالی کشور نیست که نماینده‌ای در این شورا نداشته باشد.

معاون پژوهشی وزارت علوم تصریح کرد: این شورا وظایف بسیار مهمی خواهد داشت. ابتدا اینکه در مقیاس ملی به تصمیم گیری‌ها کمک خواهد کرد و تصمیم ساز خواهد بود و دوم اینکه بخش‌هایی از اختیارات وزارت علوم به آن‌ها ابلاغ و واگذار می‌شود و در سطح استانی به بحث و بررسی درباره آن‌ها می‌پردازند و مصوبه خواهند داشت.

او گفت: وزارت علوم فقط بر این مسئله نظارت می‌کند تا این تصمیمات در چارچوب نظام قوانین مصوب در سطح ملی بوده و مغایرتی نداشته باشد و در جهت تحقق اهداف باشد. تاکنون این چنین ساختاری نداشته ایم اما ساختار هماهنگ کننده در سطح استان داشته ایم که بیشتر جنبه هماهنگ کننده داشته اند و برخی مسائل به صورت اقتضائی برگزار می‌شده و بعد از پایان مسئله به اتمام می‌رسیده است.

معاون وزیر علوم بیان کرد: این ساختار استانی تصمیم سازی و تصمیم گیری به صورت پایدار پایه ریزی شده تا به صورت دراز مدت ادامه داشته باشد و استان‌ها در توسعه علمی خود مشارکت داشته باشند. از برنامه‌های آینده وزارت علوم این است که این شورای استانی به تدریج گسترده‌تر شود و نه تنها در سطح وزارت علوم فعالیت کند، بلکه متولی تحقیق نوآوری و فناوری در سطح استان هم بشود.

رحیمی شعرباف درباره سایر کار ویژه‌های مدیریت استانی آمایش آموزش عالی گفت: مدیریت یکپارچه علم فناوری و نوآوری در سطح هر استانی به این وسیله به وجود می‌آید که برکات زیادی برای نظام علمی ما خواهد داشت و باعث ارتقای سطح کیفی دانشگاه‌ها می‌شود و علاوه بر آن باعث مشارکت بیشتر دانشگا‌های استانی در تحقیق و توسعه کشور می‌شود.

معاون وزیر علوم ادامه داد: وزارت علوم، متولی نهاد علم و فناوری و نوآوری کشور است. یعنی مجموعه دانشگاه‌های اصلی کشور را مدیریت کرده و علاوه بر آن پژوهشگاه‌های کشور نیز یا مستقیم به وزارت علوم وابسته اند و یا از وزارت علوم مجوز گرفته اند. مجموعه پارک‌های علم و فناروی کشور ۴۳ مورد هستند که به زودی به ۴۴ پارک می‌رسد؛ این پارک‌ها نیز زیر نظر وزارت علوم هستند.

رحیمی شعرباف ادامه داد: در هر استان علاوه بر اینکه یک دانشگاه جامع داریم یک پارک علم و فناوری هم داریم که وظیفه توسعه فناوری را در مقیاس استان بر عهده دارد. امیدواریم یک شبکه علم فناوری و نوآوری ملی با مشارکت همه استان‌ها در کشور شکل بگیرد.

بیشتر بخوانید

مشارکت اعضای هیئت علمی پژوهشگاه‌ها در توسعه فناوری

انتهای پیام/


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم| مردی که 26 سال پیش گم شده بود در زیرزمین همسایه پیدا شد!