کتاب «تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» رونمایی شد


کتاب «تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» رونمایی شد

شفقنا- کتاب «تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» به همت مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم و موسسه آموزش عالی طلوع مهر و با حضور آیت الله فاضل لنکرانی رونمایی شد. به گزارش شفقنا، در این مراسم که دوشنبه شب و با حضور جمع محدودی از اساتید، پژوهشگران و فضلای حوزه علمیه در موسسه آموزش عالی طلوع مهر […]

کتاب «تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» رونمایی شدکتاب «تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» رونمایی شد

شفقنا- کتاب «تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» به همت مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم و موسسه آموزش عالی طلوع مهر و با حضور آیت الله فاضل لنکرانی رونمایی شد.

به گزارش شفقنا، در این مراسم که دوشنبه شب و با حضور جمع محدودی از اساتید، پژوهشگران و فضلای حوزه علمیه در موسسه آموزش عالی طلوع مهر برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمین علی بنایی با تقدیر از حضور آیت الله حاج شیخ جواد فاضل لنکرانی در این مراسم گفت: مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی با بصیرت تمام همیشه و در همه مراحل نهضت و سالهای پس از پیروزی انقلاب در مسیر امام راحل گام برداشتند.

او با اشاره به سلسله نشست های که در این موسسه برگزار می شود، افزود: مباحثی هم چون آسیب شناسی جریان اصولگرایی به شکل سلسله وار در این مرکز برگزار شده است. سپس بحث راهبردهای انقلاب اسلامی در دهه پنجم مورد نظر قرار گرفت. بحث دیگر در حوزه اخلاق سیاسی بود که هرکدام طی بیست جلسه به آن پرداخته شد. موضوع اخلاق سیاسی برای کنشگران عرصه سیاست و فعالیت های اجتماعی بسیار مهم است زیرا به بهانه کار سیاسی نمی توان فضای ایمانی جامعه را ملتهب کرد و با بداخلاقی های رایج جو روانی منفی در جامعه را گسترش داد. التزام به اخلاق اسلامی و سیره ائمه معصومین (ع) و تکیه بر مبانی قرآنی و روایی برای فعالان عرصه سیاست و رسانه یک اصل حیاتی است.

دبیرکل مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم اظهار کرد: موضوع فقه تحزب از دیگر مباحثی بود که در این دانشگاه به آن پرداخته شد. بحث دیگری که در این سلسه نشست ها به آن پرداخته ایم، بحث تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است.

او گفت: مقام معظم رهبری با ارزیابی دوره چهل ساله انقلاب اسلامی به مهندسی آینده انقلاب پرداخته اند و حجه الاسلام والمسلمین دکتر مهاجرنیا نیز با صرف وقت و مطالعه دقیق و عمیق این مباحث را پیش می برند و پس از ۲۰ جلسه گفتار و بحث و بررسی مجموعه مباحث به عنوان این اثر به چاپ رسید و انشاء الله آن را امشب رونمایی می کنیم.

وی در ادامه گفت: نکته مهم در این نشست ها اول تبیین صحیح دیدگاه‌های مقام معظم رهبری بر اساس دیدگاه و اندیشه های معظم له است که بحمدالله با تسلط قابل ستایش جناب مهاجرنیا انجام می شود و سپس ارائه این مطالب در طی بیست جلسه همراه با بحث و گفتگو و دریافت نطرات اصحاب جلسه است. آنچه در سطح کشور مرسوم است این است که کرسی های آزاد اندیشی پیرامون یک موصوع حداکثر در ۹۰ دقیقه برگزار می شود ولی با ابتکار دوستان ما این گونه کرسی‌ها در بیست جلسه برگزار می شود که حقیقتا بر غنای مطالب و تبیین و کالبد شکافی دیدگاه‌ها بسیار موثر است.

رئیس موسسه آموزش عالی طلوع مهر ادامه داد: درخصوص این کتاب پیشنهاداتی مطرح شده است از جمله این که این کتاب به صورت یک کتاب درسی برای استفاده در مراکز آموزشی و تربیت معلم و دو واحد درسی دانشگاهها تنظیم شود.

بنایی تصریح کرد: امیدواریم که امشب با رونمایی از این کتاب بتوانیم گام مهمی در زمینه تبیین بیانیه گام دوم انقلاب برداریم و نسل جوان و مخاطبین جوان کشور را که هدف اصلی انتشار این بیانیه می باشند، بیشتر با اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی و دیدگاه های مقام معظم رهبری آشنا کنیم .

در ادامه مراسم نیز حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا مولف کتاب نیز گفت: خوشبختانه جلسات بسیار خوبی در این موسسه با عنوان کرسی های آزاد اندیشی دوره ای برگزار شد که سبک نویی از کرسی آزاداندیشی بود که هر کدام از این مباحث در تعدادی جلسه به یک سرانجام می رسید. این سبک نو قطعا می تواند برای مجامع علمی کشور یک الگوی مناسب و پیشران باشد.

مولف کتاب تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بیان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند که وقت فراوانی به همراه دقت و تامل بسیاری برای تدوین این بیانیه صرف کردند زیرا به قولی این متن می تواند به عنوان یک سند بالادستی نظام نقش آفرینی کند. معتقدیم که اندیشه مقام معظم رهبری به مثابه قانون اساسی کشور است و افکار ایشان به عنوان بخشی از اسناد نظام تلقی می شود.

او گفت: اوایل مطرح شدن این بیانیه شاهد رویکردهای خاصی بودیم. هر زمانی که بیانیه ای صادر می شود شور چند روزه با ایجاد کمسیون ها و جلسات فوق العاده همراه می شود ولی در حد همین روزها بود و به سرعت به فراموشی سپرده می شود.

مهاجرنیا اظهار کرد: مواجهه ای که با این بیانیه شد آن بود که رویکردهای مختلفی به همراه داشت. بخشی از این رویکردها، فرمایشی بود که بیشتر با تعریف و تمجید و نظایر آن همراه بود. اینها افرادی هستند که عملا کار را نیز خراب می کنند. بخش دیگری نیز به صورت رسمی این بیانیه را دنبال کردند که بیشتر نیروهای دولتی و رسمی بودند. درصد کمی نیز در این مدت در مقام تبیین علمی و جایگاه سیاسی این بحث بودند.

او افزود: سنخ شناسی بیانیه نیز بحث مهمی بود. یعنی به اعتبار این که ولی فقیه این بحث را مطرح کردند آیا می توان به عنوان مباحث اجرایی و دستورالعملی در نظر گرفت یا می توان از سنخ حکم حکومتی مد نظر قرارداد یا باید آن را به عنوان یک سنخ ایدئولوژی و گفتمان جدید ببینیم؟

مولف کتاب تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بیان کرد: بررسی مبانی بیانیه از مهمترین مباحثی بود که در این زمینه باید انجام می شد. رهبری نیز دقت فراوانی در بیان این مبانی داشتند. مبانی عقلی و فطری این انقلاب از مباحثی بود که رهبری معظم تاکید زیادی روی آن داشتند. مبانی اخلاقی گام دوم از دیگر مباحثی بود که ایشان به آن توجه کردند.

او گفت: بحث سوم نیز در خصوص اصول انقلاب بود. تجربه چهل ساله گام اول اصل انقلابی گری را به منصه ظهور رساند. علوم سیاسی جدید انقلاب را خلاف قواعد می داند ولی انقلاب اسلامی به ثبات رسیده است. معمولا انقلاب ها بسیار دیر به ثبات می رسند و پس از ثبات نیز ماهیت خود را از دست می دهند ولی انقلاب اسلامی همان شعارهای خود را مبدل به نظام کرد و نظام سازی نیز مرحله پس از ظهور انقلاب در مراحل پنج گانه است.

مهاجرنیا اظهار کرد: اصل بعدی، تحت عنوان مقاومت و حکمت و آینده نگری مطرح بود. بحث پایانی کتاب در خصوص راهبردهای کلان انقلاب اسلامی است. که ما قبلا مباحثی با عنوان راهبردهای انقلاب اسلامی برای دهه پنجم داشتیم و از مباحث مطروحه در این موسسه بود.

او افزود: در اینجا به دلیل اینکه باید با بیانیه کار می کردیم از بحث های آزاد پرهیز می کردیم. در اینجا به راهبردهایی که در قالب توصیه مطرح شده بود پرداختیم. علم و پژوهش و دانش و اخلاق و اقتصاد مقاومتی و عزت و… از جمله این راهبردها است. همین اصول نیز به عنوان راهبرد مطرح شد.

مولف کتاب تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بیان کرد:این مباحث، تنها یک گام بود و باید گام های دیگر و مکمل را برای احیای میراث امام راحل که بزرگترین ارثیه عصر غیبت بودند برداریم.

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انتشار نتایج عجیب یک نظرسنجی درباره خیانت