رییس پلیس راه همدان: قوانین مربوط به عابران پیاده نیاز به بازنگری دارد


همدان- ایرنا- رییس پلیس راه استان همدان گفت: روند فوت عابران پیاده در...
همدان- ایرنا- رییس پلیس راه استان همدان گفت: روند فوت عابران پیاده در استان افزایشی است و برای کاهش این آمار باید قوانین مربوط به عابران بازنگری شود.

سرهنگ رضا عزیزی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون پنچ عابر پیاده در سوانح جاده‌ای این استان جان خود را از دست دادند در حالیکه این آمار در مدت زمان مشابه سال گذشته ۲ فوتی بوده است.

وی اضافه کرد: انسان، خودرو و راه سه ضلع ترافیک و تصادف به شمار می روند که در این بین نقش انسان کمرنگ دیده شده یا اصلا دیده نشده است در حالیکه انسان به علت داشتن قوه تشخیص و درک سهم بالایی در بروز تصادفات دارد.

رییس پلیس راه استان همدان ادامه داد: در صورت برخورد خودرو با عابر پیاده در جاده ها طبق قانون عابران هیچگاه مقصر نیستند و در هر حالتی راننده وسیله نقلیه مقصر بوده و باید پاسخگو باشد.

سرهنگ عزیزی اضافه کرد: این در حالیست که سرعت خودروها در جاده های برون شهری زیاد بوده و از زمان روئیت عابری در حال عبور از عرض جاده تا توقف کامل خودرو ۱۵۰ متر طول می کشد که اغلب مواقع به علت بی توجهی عابر به حق تقدم و ورود نابهنگام به سطح جاده، عابر جان خود را از دست می دهد.

رییس پلیس راه استان همدان ادامه داد: قوانین مرتبط با عابران پیاده نقص دارد و باید برای عابر نیز به عنوان عامل بروز تصادف سهم پیش بینی کرد اما حتی در صورت بی توجهی عابر و بروز سانحه رانندگی، راننده مقصر است.

سرهنگ عزیزی تاکید کرد: اگر دیه ناشی از سوانح جاده ای به عابرانی که هنگام عبور از عرض جاده حق تقدم را رعایت نکردند تعلق نگیرد به طور حتم شاهد کاهش آمار عابران متوفی در جاده ها خواهیم بود.

وی اضافه کرد: عابران همچنین مکلف شوند در مکان های دارای زیرگذر و روگذر به جای عبور از عرض جاده ها از این محل ها برای پیمودن عرض جاده استفاده کنند در غیر اینصورت در صورت بروز سانحه جاده ای مقصر هستند.

سرهنگ عزیزی بیان کرد: برخی از عابران هنگام عبور از عرض جاده به مثابه قدم زدن در پارک عمل کرده و توجهی به خودروهای عبوری ندارند حتی سمت چپ و راست جاده را هنگام پیمودن عرض جاده نگاه نمی کنند.

استان همدان دارای پنج هزار و ۴۰۰ کیلومتر انواع راه است.

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید