مبارزه با آفت سن در بیش از 31 هزار هکتار از مزارع غلات بوکان انجام شد


مهاباد- ایرنا- مدیر جهادکشاورزی بوکان گفت: 31 هزار و 695 هکتار از مزارع...
مهاباد- ایرنا- مدیر جهادکشاورزی بوکان گفت: 31 هزار و 695 هکتار از مزارع گندم و جو این شهرستان علیه سن مادر سمپاشی شده است.

انور امینی‌خواه روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه بیشتر این عملیات سمپاشی مربوط به مزارع گندم است، اظهار داشت: کشاورزان این شهرستان با مساعد شدن شرایط آب و هوایی، همزمان با سمپاشی علیه علف‌های هرز، از ۲۳ فروردین ماه مبارزه با آفت سن مادر را با توجه به ریزش آن در مزارع خود آغاز کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه هر سال مبارزه علیه سن مادر در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت ماه با ورود این آفت به مزارع غلات انجام می شود، افزود: سمپاشی مزارع و سطح مزارع غلات علیه آفت سن مادر نقش بسیار مهمی در کاهش پوره سن در مزارع گندم دارد و از طغیان این آفت در مزارع جلوگیری می کند.

مدیر جهادکشاورزی بوکان گفت: از مجموع اراضی غلات سم پاشی شده علیه سن مادر ۳۰ هزار و ۵۳۵ هکتار مربوط به اراضی گندم و هزار و ۱۴۰ هکتار آن مربوط به اراضی جو است که در مجموع ۱۵ هزار و ۸۴۷ لیتر سم در این زمینه مصرف شده است .

وی با بیان اینکه مبارزه علیه علف‌های هرز نیز در سطح ۴۹ هزار ۹۱۱ هکتار انجام شده، افزود: برای این امر نیز ۳۸ هزار و ۵۵۴ لیتر سم مایع و ۵۵۰ کیلو سم به صورت پودر به مصرف رسیده است.

امینی خواه با بیان اینکه عملیات سمپاشی امسال با استفاده از هزار و ۹۸۰ دستگاه سم پاش در مزارع غلات علیه سن و علف هرز انجام شده، افزود: بهره برداران و کشاورزان با مراجعه به مراکز جهاد کشاورزی دهستان ها و دریافت راهنمایی های فنی لازم نسبت به خرید سموم مورد نیاز خود از فروشگاه های مجاز اقدام کنند.

به گزارش ایرنا، سن گندم مهمترین آفت گندم و جو در ایران است که اقدام به تغذیه از مواد درون گندم یا جو می کند و در نهایت محصولی که عاید کشاورز می شود، خوشه خشک و سیاه شده گندم و جو است.
سمپاشی مزارع گندم علیه آفت سن زمانی ضروری است که به طور متوسط در هر متر مربع یک عدد "سن گندم" مشاهده شود.

در سال زراعی جاری ۹۱ هزار هکتار از مزارع این شهرستان به کشت غلات اختصاص یافته است که از این مقدار، بیش از ۸۴ هزار هکتار آن زیر کشت گندم دیم و آبی و هفت هزار هکتار نیز به کشت جو آبی و دیم اختصاص پیدا کرده است.

بوکان با داشتن ۱۱۰ هزار هکتار اراضی زیر کشت قطب مهم کشاورزی استان به شمار می‌رود و هرساله بیشترین برداشت گندم در این شهرستان انجام می‌گیرد وبه این دلیل انبار غله آذربایجان‌غربی لقب گرفته است.