رمضان؛ فصل فاصله‌گذاری اخلاقی عملی با دشمن اصلی امام زمان(عج)


رمضان؛ فصل فاصله‌گذاری اخلاقی عملی با دشمن اصلی امام زمان(عج)

یک کارشناس مهدوی با بیان اینکه رمضان ماه مبارزه با دشمن اصلی امام زمان(عج) است، گفت: این ماه می تواند نقطه آغازی برای تغییر بزرگ در فرد و جامعه و حتی جهان باشد؛ به همین جهت اولین نداهای ظهور و بشارت‌های آسمانی برای قیام موعود(عج) از رمضان خواهد بود.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، ماه ضیافت الهی و به منظور بهره مندی حداکثری از جنبه های عرفانی و منتظرانه این ضیافت در سلسله گفتگوهایی با حجت الاسلام والمسلمین «رحیم کارگر»، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگی اسلامی و کارشناس مرکز تخصصی مهدویت «سی اصل عرفانی در ضیافت الهی» را به بحث و بررسی گذاشته ایم که در ادامه پنجمین شماره از آن تقدیم حضورتان می شود:

حجت الاسلام کارگر با بیان اینکه اصل سوم در درک عرفانی از رمضان «فاصله گذاری عینی و عملی با شیطان» است، اظهار کرد: سلوک الی الله و قدم گذاشتن در طریق اخلاص و عبودیت و توحید ، یک مانع و مشگل بزرگ در پیش دارد و آن چیزی نیست جز شیطنت ابلیس و شیاطین انسی و جنی! اگر کسی واقعا خواهان طی طریق عبودیت و عبادت و عرفان است، باید تکلیف خودش را با شیطان یک سره کند و نفرت و برائت و دشمنی و دوری خود از شیطان را به شکل های مختلف و به طور جدی بروز دهد و فاصله خود را همواره از شیطان حفظ و در عمل اثبات کند که مراقب شیطنت ابلیس است و راه های مبارزه با او را می داند و سلاح هایی همچون نماز و روزه و صدقه و توکل و ... علیه او دارد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگی اسلامی ادامه داد: یکی از وجوه مهم و برجسته روزه داری و ماه مبارک رمضان، ایجاد مانع در مقابل شیطنت شیاطین است. به تصریح روایات، شیاطین در این ماه در غل و زنجیر هستند و در ضعیف ترین و حقیرترین حالت خود قرار دارند. انسان باید از این فرصت برای بیرون راندن جدی و دائمی شیطان و شیاطین انسی و جنی از زندگی خود برنامه بریزد و او را بطور جد طرد کنید.

وی تصریح کرد: مهمترین اصل برای این طرد، ایجاد خط حائل و خط قرمز در مقابل شیطان و به اصطلاح فاصله گذاری اخلاقی و عملی با او است! انسان سالک ، بخصوص روزه دار، در همه جا و همه موارد باید فاصله خود را از شیطان حفظ کند و اجازه ندهد شیطان وارد حریم زندگی و دل و جان و حتی خون و رگ و سلول های او شود! باید به شکل های مختلف با شیطان مقاتله و جنگ جدی داشته باشد تا بتواند قدرت و توان کنترل و مهار نفس را پیدا کند و به این اندازه گرفتار دام های پلید ابلیسی نشود و خود را از خدای بزرگ و رضوان و قرب و بهشت او دور نسازد.

حجت الاسلام کارگر تاکید کرد: هر نوع ضعف و وادادگی و سستی در برابر شیطان، منجر به ضعف و سهل انگاری در عبادات و اعمال صالح می شود، به همین دلیل باید شیطان شناسی و شیطان ستیزی و مقاوم سازی درون و برون در مقابل او را در راس برنامه های عبادی همچون روزه داری، قرار دهیم. ابلیس‌ مظهر همه بدی‌ها، و دشمن‌ سوگندخورده انسان‌ است‌، و همه‌جا دام‌ در راه‌ او می‌گسترد تا وی را از راه‌ راست‌ منحرف‌ سازد، اما‌ با این‌همه‌، قدرت او محدود است‌ و بر بندگان‌ مؤمن‌ و درست‌کار خداوند دستی‌ ندارد و در صورت برخورد جدی و خشن با شیطان، زود فرار می کند.

وی اضافه کرد: امیرالمومنین امام علی(علیه‏السلام) می ‏فرماید: «فإنّ الشیطان کامن فى کِسْره وقد قدّم للوثْبةِ یداً وأخّر للنُکُوص رِجْلاً، شیطان مثل دزد ترسو است که دو پای او کنار هم نیست بلکه یک پای او جلو، و پای دیگر او پشت سر آماده فرار است؛ یعنی اگر مواظب او باشید و به او نظر افکنید و با گفتن أعوذ بالله به او پرخاش کنید، فرار می‏کند و به گوشه‏ای می‏خزد. چون همیشه آماده فرار است.

این کارشناس مهدوی با بیان اینکه شیطان تا عصر ظهور امام زمان(عج) به اغواگری ها و افسادگری های خود ادامه می دهد، ابراز کرد: حتی ممکن است در دوران منتهی به ظهور، بر شدت شیطنت ها و وسوسه ها و فریب هایش بیفزاید و از انواع و اقسام وسایل و ابزار سمعی و بصری و سیاسی و ... برای مقاصد خود استفاده کند. اما در نهایت این منشأ اصلی آلودگی و وسوسه گری در عصر ظهور و به دست امام مهدی(عج) از بین خواهد رفت: «دُوَلُة اِبْلیسِ اِلی یَوْمِ القیامَةِ وَ هُوَ یَومُ قِیامِ القائِمِ؛ حکومت (و سلطه) ابلیس تا روز قیامت است و آن، روز قیام قائم ما است». (حر عاملی، اثبات الهداة، ج2، ص 566).

وی تاکید کرد: حضرت صادق علیه السلام می فرمایند: «خداوند تا روز قیام قائم ما، به شیطان مهلت داده است. وقتی [قائم قیام می‌کند]، به مسجد کوفه می ‌رود. در آن هنگام شیطان، در حالی که با زانوان خود راه می ‌رود ـ به آنجا می ‌آید و می ‌گوید:‌ای وای بر من از امروز!! پس حضرت مهدی(عج) پیشانی او را می‌گیرد و گردنش را می‌زند و آن هنگام، روز وقت معلوم است که مهلت شیطان به پایان می ‌رسد». (تفسیر عیاشی، ج2، ص 243). این بشارت مهمی برای همه مومنان بخصوص منتظران امام زمان(عج) است که بدانند شیطان هم بالاخره از بین رفتنی است و همراه او همه شیطنت ها و مفسده هایش هم از بین خواهد رفت.

حجت الاسلام کارگر ادامه داد: دوران غیبت – بخصوص آخرالزمان- عصر جولان و یکه تازی شیطان لعین در همه عرصه های زندگی است و او با تمام قدرت و ترفندها و اتباع و اولاد و فریب هایش در جهت مسخ انسانیت و جلوگیری از ظهور امام زمان(عج)، تلاش می کند. به همین دلیل منتظران امام زمان(عج) وظایف سنگین تر و دشوارتری دارند؛ هم باید از خود مواظبت کنند و هم مراقب جامعه منتظر باشند؛ هم در تربیت نسل منتظر بکوشند و هم موانع شیطانی سر راه ظهور را بردارند؛ هم با شیطان گرایان و دجالان فرهنگی و اخلاقی بجنگند و هم مدافع حریم ارزش های اخلاقی و دینی باشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هم باید قدرت و توان معنوی و روحی خود را برای نصرت امام زمان(عج) بالا ببرند و هم لیاقت و شایستگی اخلاقی و عملی خود را برای درک حضور آن حضرت(عج) اثبات کنند؛ هم باید جهان را متوجه حضرت حجت(عج) سازند و هم خود لحظه ای از امام خود غافل نباشند و... یقین بدانند که در این مصاف بزرگ، حجت و ولی خدا حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) همیشه و همواره در کنارشان قرار دارد و یار و مددکارشان در مبارزه با شیطان است. پس ماه رمضان را باید ماه مبارزه با دشمن اصلی امام زمان(عج) قرار دهند؛ همان دشمنی که باعث دوری و فراق انسان ها از امام خود شده و غیبت طولانی او را رقم زده است. ماه رمضان می تواند نقطه آغازی برای تغییر بزرگ در فرد و جامعه و حتی جهان باشد؛ به همین جهت اولین نداهای ظهور و بشارت های آسمانی برای قیام امام زمان(عج) از ماه مبارک رمضان خواهد بود.

پایان پیام/9

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن تبریک تولد پسرم | 60 متن تبریک روز تولد پسرم جدید و احساسی