آمادگی کیش برای توسعه گردشگری سلامت


آمادگی کیش برای توسعه گردشگری سلامت

کیش - ایرنا - شیوع ویروس کرونا در 15 ماه گذشته جامعه را با مشکلات اقتصادی و سلامتی مختلفی مواجه کرده است که سرمایه گذاران و مدیران کیش به دنبال آن هستند تا با تبدیل این تهدید به فرصت، با توسعه گردشگری سلامت جزیره مانع از خروج ارز از کشور شوند.

به گزارش ایرنا، جزیره کیش نیز همانند بسیاری از نقاط دنیا و کشور جمهوری اسلامی در ۱۵ ماه گذشته با مشکلات و چالش های ناشی از شیوع ویروس کرونا دست و پنجه نرم می کند و در این مدت علاوه بر جانباختن ۲۳ نفر از مسافران جزیره کیش و کیشوندان، در بخش های مختلف اقتصادی از جمله گردشگری متحمل خسارت های مختلفی شده است.

بیکاری حدود سه هزار کارگر در چهار ماه اول اپیدمی، کاهش ۵۰ درصدی مسافران وردی به جزیره به نسبت آمار سال ۱۳۹۸ (قبل از شیوع ویروس کرونا)، بروز خسارت تنها حدود سه هزار میلیارد ریالی در تعطیلی چهار ماهه اول شیوع (اسفند ۱۳۹۸ تا خرداد ۱۳۹۴) و تعطیلی چند ماهه ۳۲ بازار تجاری تنها بخشی از خسارت های وارد شده به دلیل همه گیری ویروس کرونا در این جزیره است.

اقتصاد کیش به طوری بنا نهاده شده که حدود ۹۰ درصد وابسته به گردشگری است که ساکنان آن در دوران شیوع این ویرس علاوه بر تحمل استرس های روانی و جسمی ناشی شیوع ویروس خسارت های مالی را نیز متحمل شدند اما برخی سرمایه گذاران کیش و مدیران این منطقه آزاد تجاری به دنبال اخذ مجوزهای لازم واردات واکسن هستند.

یک میلیون دوز واکسن به کیش وارد می شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در این ارتباط با بیان اینکه این سازمان در نظر دارد با همکاری بخش خصوص خدمات واکسیناسیون کرونا را به گردشگران کیش با هدف پیشگیری از خروج ارز و رونق گردشگری سلامت ارایه کندگفت: در این راستا رایزنی‌ها برای ورود محموله ای حاوی یک میلیون دوز واکسن کرونا به جزیره آغاز شده است.

جعفر آهنگران افزود: این طرح با ورود بخش خصوصی به بحث خرید و واردات واکسن مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام می شود که ابتدا تزریق واکسن بین کیشوندان و ساکنان جزیره انجام و پس از اتمام آنان واکسیناسیون به افراد داوطلب از سایر نقاط کشور انجام خواهد شد.

وی افزود: در نظر داریم از این فرصت برای توسعه گردشگری سلامت کیش استفاده کنیم به طوریکه آن عده از افرادی که در صدد هستند زودتر از موعد نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند می توانند با نام نویسی نسبت به دریافت واکسن کرونای خود در این جزیره اقدام کنند.

آمادگی کیش برای توسعه گردشگری سلامت

واردات واکسن به کیش نیازمند ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار است

معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد کیش هم گفت: این محموله در ۲ مرحله ۵۰۰ هزار دوز در هر بار، با برآورد کلی ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریالی وارد جزیره می شود هفته آینده در خصوص تامین مالی برای تهیه این مبلغ با یکی از بانک‌ها رایزنی‌ می شود.

ناصر آخوندی اظهار داشت: همچنین می‌توان از محل پیش فروش و پیش ثبت نام بخشی از هزینه اجرای طرح را تامین کرد که در این راستا پس از اخذ مجوزهای لازم از مراجع ذیصلاح نسبت به این مقوله تصمیم گیری می‌شود.

کیش خود را آماده توسعه گردشگری سلامت می کند

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش نیز با بیان اینکه نور امید بسیار روشنی در خصوص اجرای موفق این طرح وجود دارد گفت: ۲ جلسه‌ در این خصوص برگزار شده که مصوبه دومین جلسه در ١٥ اردیبهشت مکاتبه با وزیر بهداشت بود که در حال پیگیری است.

سعید پورعلی افزود: چند بحث برای توزیع واکسن در کیش وجود دارد که مجوزها در این خصوص دریافت شده است و باید منابع مالی تامین و سپس ضمانت نامه های لازم برای ارسال این محموله به جزیره و اعمال مدیریت توزیع آن در منطقه صادر شود.

وی یادآور شد: چگونگی نام نویسی گردشگران علاقمند به دریافت وکسن از طریق سفر به کیش مقوله بعدی است که باید مباحثی چون قیمت گذاری، هماهنگی با بخش‌های گردشگری متقاضی و مشارکت با برخی از مجموعه‌هایی که در این امر همراهی خواهند کرد را مشخص کرد.

وی گفت:عملیات اجرایی در جزیره مرحله آخر است که باید در بعضی موارد ورود پیدا کرده و آمادگی لازم را داشته باشیم که در هر ۲ صورت شامل واکسیناسیون ساکنان و یا ارائه خدمات به گردشگران در این جزیره انجام خواهد شد.

تمام مراحل واردات واکسن با هماهنگی وزارت بهداشت انجام می‌شود

مدیرعامل شرکت داروسازی کیش مدیفارم هم گفت: پیدا کردن منابع معتبر در خصوص تامین واکسن به خصوص با توجه به شرایط حاد جامعه و الزامات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان غذا و دارو برای واردات از بخش خصوصی دارند باید رعایت شده و پیگیری‌های لازم در این خصوص درچهارچوب مورد تایید این دنبال شود.

مجید محمدحسینی افزود: با توجه به مشخص نبودن سیاست‌ها در ابتدای کار، و تقلیل منابع اعلامی از سوی وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو از چهار به ۲ منبع و امکانات محدود این ۲ منبع به خصوص بعد از بروز موج های مکرر شیوع کرونا در بسیاری از کشورها ، درحال حاضر شرکت ها در چهارچوب کووکس به تعهدات خود عمل و بخشی را نیز وارد بازارهای خاصی می‌کنند و به بازار ایران نیز نگاه ویژه‌ای دارند.

مدیر عامل شرکت کیش مدیفارم با بیان اینکه این طرح در سازمان غذا و دارو ثبت با وزارت بهداشت مکاتبه شده است گفت : پس از طی این مراحل مجوز اولیه را دریافت کردیم و در هفته گذشته نیز مراحل ثبت سفارش، تخصیص ارز و بحث واردات واکسن پیگیری شده است.

وی با نتیجه بخش خواندن تلاش جمعی در انجام این مراحل گفت: با تلاش گروهی موفق به دریافت مجوز شدیم و اکنون در مرحله زمینه سازی برای سرمایه گذاری هستیم.

حسینی اظهار داشت : در بحث واکسن کرونا طی هفته گذشته اتفاقات خوبی در سطح جهانی رخ داد و شرکت‌های خارجی نیز تسهیلات بیشتری در این خصوص ارائه دادند و با تغییرات چشمگیری که در قیمت محصولات رخ داد کمک بسیار خوبی برای ما خواهد بود که با شرایط جدید پیگیری‌های لازم را انجام دهیم .

آمادگی کیش برای توسعه گردشگری سلامت

کاهش بار دولت از اهداف طرح واردات واکسن است

مدیرعامل انجمن کار آفرینان و سرمایه گذاران کیش نیز گفت: با توجه به اینکه در کشور زمانبندی تزریق واکسن به نسبت برخی کشورها کمی با تاخیر همراه بود موجب شد برخی از هموطنان برای انجام واکسیناسیون به خارج از کشور سفر کنند که همیًن امر انگیزه‌ واردات واکسن در کیش را فراهم کرد.

محسن قریب اظهار داشت: این طرح با سه هدف کاهش بار دولت با تامین بخشی از واکسن، جلوگیری از خروج ارز از کشور و رونق گردشگری و تورهای سلامت در کیش پیگیری می شود.

وی ادامه داد: شرکت مدیفارم کیش به لحاظ صلاحیت حرفه ای در این کار انتخاب و در گام اول مجوز تهیه یک میلیون دوز واکسن آستارزنکا از کشور ترکیه گرفته شده است.

احتمال می رود تا پایان خرداد ماه هفت تا ۱۰ میلیون دوز واکسن وارد کشور شود که اگر سرمایه گذاران جزیره کیش بتوانند سهم واردات یک میلیونی از این برنامه را تامین کنند نه تنها بخشی از این نیاز کشور را رفع کرده اند بلکه قادر خواهند بود ورق را به نفع جزیره ای برگردانند که فعالان اقتصادی آن در یک سال گذشته تلاطمات بسیاری را متحمل شده اند.

از ابتدای شیوع پاندمی کرونا تا ساعت ۲۴ پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت در این جزیره چهار هزار و ۲۸۰ بیمار مبتلا به ویروس کرونا شناسایی شده است که ابتلای هشت نفرآنان در روز گذشته تایید شد.

اکنون پنج بیمار مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان کیش بستری هستند؛ در این جزیره ۲۳ بیمار مبتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند که یک تن آنان نوزادی چند ماهه است.

جزیره کیش از جزیره های استان هرمزگان با بیش از ۹۱ کیلومتر مربع مساحت در ۱۸ کیلومتری کرانه جنوبی ایران واقع شده است.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

پوشش دُز سوم واکسن کرونا در کیش به 49 درصد رسید