یک دهه تکامل آئودی چگونه بوده است؟ از لحاظ ظاهری، تفاوت فوقالعادهای بین S3 جدید و RS3 سال ۲۰۱۱ وجود ندارد. البته مطمئناً در آئودی جدید جلوپنجره بسیار بزرگتر است و نشانههای زیادی در طراحی آن وجود دارد که بهراحتی S3 جدید را از RS3 قدیمی متمایز میکنند اما پروفیل جانبی دو خودرو تقریباً یکسان به نظر میرسد، هردو وزن یکسانی دارد و هردو به گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه مجهز هستند.
اما در زیر کاپوت هرگز چنین داستانی جریان ندارد زیرا RS3 از پیشرانهٔ بزرگتر ۲.۵ لیتری پنج سیلندر توربو استفاده میکند که ۳۴۰ اسب بخار قدرت دارد درحالیکه S3 به موتور ۲ لیتری چهار سیلندر توربو با ۳۱۰ اسب بخار قدرت مجهز است. علاوه بر این، پدربزرگ ۵۰ نیوتن متر گشتاور بیشتری هم دارد و بنابراین روی کاغذ باید خودروی سریعتری باشد اما متغیرهای دیگری مثل ضرایب دنده، تکنولوژی جدیدتر لانچ کنترل و تعویض دندههای سریعتر گیربکس مدرنتر را هم باید در نظر داشت.
اما با همهٔ اینها، پس از برگزاری سه درگ از حالت ایستاده، مشخص میشود که RS3 قدیمی هنوز هم توانایی رقابت بسیار نزدیکی با S3 جدید دارد. به نظر میرسد آئودی جدید در لانچ شرایط بهتری دارد اما از سوی دیگر، در برخی موارد گیربکس آن کمی زودتر دندهها را تعویض میکند که این پنجرهای به RS3 میدهد تا خود را جلو بکشد. در پایان ۴۰۰ متر اما هردو خودرو ادعای پیروزی دارند زیرا تقریباً همزمان از خط پایان رد میشوند اما با آهسته کردن فیلم میتوان دید که RS3 کمی جلوتر است.
طبق معمول ویدئوهای کارواو، در این رقابت مسابقههای رولینگ و آزمایش ترمز هم برگزار میشود. در رولینگ، RS3 به لطف قدرت بیشتر خود برتری غیرقابلانکاری دارد و بهراحتی نوهٔ ضعیفتر خود را مغلوب میکند اما در آزمایش ترمز، یک دهه پیشرفت موجب میشود تا S3 کمی بهتر متوقف شود هرچند که در اینجا هم اختلاف بسیار جزئی است. درمجموع، با توجه به پرفورمنس عالی RS3 سال ۲۰۱۱ پس از یک دهه، اشتیاق ما برای دیدن نسل جدید RS3 بیشتر خواهد شد و امیدواریم این اتفاق اواخر امسال رخ دهد.
مشخصات فنی
آئودی S3 | آئودی RS3 | |
پیشرانه | ۲ لیتری I4 توربو | ۲.۵ لیتری I5 توربو |
قدرت | ۳۱۰ اسب بخار | ۳۴۰ اسب بخار |
گشتاور | ۴۰۰ نیوتن متر | ۴۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه | ۷ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
وزن | ۱۵۷۵ کیلوگرم | ۱۵۷۵ کیلوگرم |