قشم منتظر 6 هزار بچه لاک پشت پوزه عقابی است


قشم منتظر 6 هزار بچه لاک پشت پوزه عقابی است

قشم - ایرنا- مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم گفت: 107 لاک پشت پوزه عقابی برای تخمگذاری در قشم شناسایی شدند که بر اساس پیش بینی‌هاشش هزار تخم لاکپشت در این منطقه موجود است.

سید هاشم داخته روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: پیش بینی می‌شود از ده روز آینده این لاک پشت‌ها از تخم بیرون آمده و سفر پر از ماجرای خود را در دریا آغاز کنند.

وی ادامه داد: هر ساله از هفته دوم اسفند ماه تا اواسط اردیبهشت ماه، سواحل ماسه‌ای روستای شیب دراز میزبان این نوع از لاکپشت‌ها است که برای تخمگذاری به زادگاه خود بازمی‌گردند.

مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم تصریح کرد: این تخم‌ها توسط تیم ناتوران خمیس محافظت می‌شوند.

وی افزود: گروه مذکور متشکل از جوانان جامعه محلی روستای شیب دراز است که با گذراندن دوره‌های آموزشی در حفاظت و کمک به بقای نسل این جانوران آن نقش مهمی ایفا می‌کنند.

داخته ادامه داد: با اجرای طرح حفاظت از لاکپشت‌های پوزه عقابی از انقراض این گونه خاص جانوری در قشم جلوگیری شد.

وی خاطرنشان کرد: حفاظت از این لاک پشت‌ها همچنین باعث تاثیرات مثبتی در حوزه‌های اشتغالزایی و ارتقاء معیشت جامعه محلی روستای شیب دراز و صنعت گردشگری جزیره شد.

هفت گونه‌ لاکپشت‌ دریایی در جهان شناخته شده اند که پوزه عقابی‌ها یکی از آن‌ها محسوب می‌شوند. این لاک پشت‌ها همه ساله در سواحل ماسه ای روستای شیب دراز در ۴۵ کیلومتری جنوب شهر قشم، تخم گذاری می‌کنند. حدود دو ماه طول می‌کشد تا نوزاد لاک پشت‌ها از تخم خارج شده و راهی دریا شوند.

جزیره قشم با مساحت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر در سال‌های ۱۳۶۹ و ۱۳۷۰ با تصمیم دولت به ۲ بخش منطقه آزاد با مساحت ۳۰۰ کیلومتر و منطقه ویژه اقتصادی با مساحت یکهزار و ۲۰۰ کیلومتر تقسیم شد.

پیوند اقتصاد ملی به اقتصاد جهانی، انتقال تکنولوژی پیشرفته به منطقه، جذب سرمایه‌های خارجی، تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص و افزایش صادرات و کسب در آمدهای ارزی از جمله هدف‌های ایجاد منطقه آزاد قشم است.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات سواحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق