رهنمودهای حکیمانه قرآن کریم پیرامون انتخاب صحیح و اصلح کارگزاران/ انتخاب اصلح از نظر قرآن کیست؟


رهنمودهای حکیمانه قرآن کریم پیرامون انتخاب صحیح و اصلح کارگزاران/ انتخاب اصلح از نظر قرآن کیست؟

زکی لو گفت: قرآن کریم برای هر بخش از زندگی بشریت برنامه‌ریزی دارد و به طور قطع موضوع مهم انتخاب اصلح کارگزاران حکومت اسلامی، از رهنمودهای آیات الهی مغفول نمانده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان؛ بحث انتخابات همیشه از حساسیت بالایی برخوردار بوده، پیشینه انتخاب به وسعت زندگی بشر است و از همان آغاز خلقت در انسان نهاده شده، اینکه چه کسی را انتخاب کنیم که بتواند عدالت را در امر قانونگذاری رعایت کند و در احقاق حقوق مردم موفق باشد همیشه یکی از دغدغه‌های اصلی در ایام انتخابات است.


البته باید توجه کرد انتخابات همیشه دو سوی متفاوت دارد یکی انتخاب کردن و شرایطی که برای انتخاب نماینده اصلح درنظر می‌گیریم و دیگری بحث انتخاب شدن و وظایفی است که به این واسطه بر دوش فرد منتخب گذاشته می‌شود، موفقیت در هر دو امر نیاز به آگاهی و دلسوزی دارد در قرآن کریم به صورت خاص یا پراکنده به امر انتخاب کردن و به ویژه متصدی امور مردم شدن اشاره شده است جدای از روایات و سیره ائمه(ع) به ویژه امام علی(ع)، آیات و داستان‌های قرآن برای الگوگیری نمایندگان در انجام وظایف و توکل بر خداوند قادر بسیار راهگشاست.


متأسفانه حتی برخی شعارهایی که از جانب عده‌ای از نمایندگان داده می‌شود و گمانه زنی‌هایی که درباره رقیب انتخاباتی انجام می‌شود با نص صریح آیات قرآن تضاد دارد و یا بعضاً مردم معیارهایی را برای فرد نماینده در نظر می‌گیرند که در محدوده اختیارات او نیست و گاهی حتی با اهداف اسلام و قرآن ناسازگار است برای رفع چنین دغدغه‌هایی نیازمند آگاهی هستیم و اینکه نگاهی به قرآن و سیره‌ اهل‌بیت(ع) داشته باشیم.

بنابراین گزارش مجید زکی لو، مدرس دانشگاه، داور بین المللی و استاد برجسته قرآن کریم در گفتگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با اشاره به رهنمودهای حکیمانه قرآن کریم پیرامون انتخاب صحیح و اصلح کارگزاران و مسئولین حکومتی گفت: سراسر قرآن کریم برگرفته از آیات پروردگار عالم، سرشار از رهنمودها و راهکار های حکیمانه برای سعادت زندگی انسان و بشریت در دنیا و آخرت است.

قرآن کریم برای هر بخش از زندگی بشریت برنامه‌ دارد و به طور قطع و یقین، موضوع مهم انتخاب اصلح کارگزاران حکومت اسلامی، از رهنمودهای آیات الهی، برای هدایت بشریت، مغفول نمانده است.

وی افزود: با توجه به آنکه کلام الله مجید کتاب هدایت است و آیات آن برگرفته از سخن خداوند حکیم بوده و تمامی فرمایشات آن، پیرامون تمام موضوعات هدایتی، دقیق و جامع است. از این رو انتخاب فرد اصلح برای زعامت و مدیریت جامعه اسلامی، ملاک ها و شاخص های ارزنده ای دارد و مهمترین معیار قرآن کریم برای برتری انسان ها تقوا است.

زکی لو گفت: همانطور که در آیه ۱۳ سوره مبارکه حجرات می فرماید: یَا "أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَأُنْثَىٰ وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا * إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ * إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ" یعنی: "ای مردم، ما همه شما را نخست از مرد و زنی آفریدیم و آن گاه شما را بصورت شعبه‌های بسیار و قبیله های مختلف قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید، همانا گرامی ترینو باکرامت ترین شما نزد خداوند، با تقواترین شمایند، همانا خدا کاملا دانا و آگاه است."

این استاد برجسته قرآن خاطر نشان کرد: بر همین اساس انسان اصلح کسی است که مورد تایید خداوند متعال باشد و از دیگران پاک تر و از توانمندی و قدرت بیشتری نسبت به دیگران برخوردار باشد.

پایان پیام/296

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

منظر شهر را در ایام محرم حسینی کردیم