کیش صندوقی به وسعت ایران


کیش صندوقی به وسعت ایران

کیش - ایرنا - کیش مهاجر پذیرترین نقطه ایران افرادی از اقوام، نژادها و مذاهب مختلف کشور را در یک جزیره گرد هم آورده است تا علاوه بر اینکه نمادی از ایران بزرگ باشد در شرایط حساسی چون انتخابات تبدیل به صندوقی به وسعت ایران پهناور می‌شود.

به گزارش ایرنا، ایران کشوری موزایکی است به این معنا که از قومیت ها، مذاهب و نژادهای متفاوتی تشکیل شده است و انتخابات که شکل گرفته از جنس حضور اقشار مختلف مردم با مجموعه ای از این ویژگی هاست ارتباط مستقیم دارد.

به همین دلیل جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور متکثر و متنوع از لحاظ قومیت، نژاد، مذهب و طبقات در تمامی انتخابات باید زمینه مشارکت همه اقشار، قومیت ها و مذاهب را به عنوان یک فعل ملی فراهم کند.

در این راستا ایران توانسته در ادوار انتخابات گذشته فضا را برای مشارکت تمامی اقوام، مذاهب، طبقات و جنسیت های مختلف فراهم کند تا این مساله اکنون جزء توفیقات مردم سالاری دینی در کشور محسوب ‌شود.

کیش نیز به عنوان نگین خلیج همیشه فارس و نمادی از ایران بزرگ با ۴۴ هزار نفر جمعیت که حدود ۹۰ درصد آنها از نقطه نقطه میهن جمهوری اسلامی به این منطقه مهاجرت کرده‌اند اکنون به عنوان ایران کوچک در تدارک خلق حماسه ای بزرگ در انتخابات پیشرو است.

۶۸ درصد کیشوندان در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مشارکت کردند که خود گویای تشکیل صفوف اتحاد و یکپارچگی برای بیعت دوباره با انقلاب است

در دوره قبلی انتخابات ریاست جمهوری (دوره دوازدهم) جزیره کیش که ساکنانی از تمام نقاط کشور با قومیت ها، نژادها و مذاهب گوناگون را در خود جای داده با ۴۰ هزار نفر جمعیت واجد شرایط رای دادن شاهد مشارکت ۲۷ هزار نفری بوده که این مشارکت حدود ۶۸ درصدی خود گویای تشکیل صفوف اتحاد و یکپارچگی برای بیعت دوباره با انقلاب است.

همین مساله کیش را از سایر نقاط کشور متمایز کرده به طوری که به واسطه این امتیاز که نماینده ای از هر قوم، نژاد و مذهب مختلف را در خود جای داده است می تواند نمادی برای سنجش میزان اتحاد، همبستگی و یکپارچگی ایران پهناور باشد.

انتخابات فرصت برابر اقوام در تعیین سرنوشت

شرایط اجتماعی جزیره کیش نماد برادری و دوستی مردم ایران زیر سایه پرچم الله نشان آن بوده به طوری که این ویژگی بهترین فرصت برای خلق حماسه ای از جنس مشارکت حداکثری است.

با نگاه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص انتخابات که حضور حداکثری مردم را موجب امنیت کشور و مایوس کردن دشمنان بیان کردند باید از انتخابات که فرصتی برابر برای همه اقشار جامعه در تعیین سرنوشت سیاسی کشور است به نحوه احسن استفاده و بنا به توصیه های رهبر برای گذر از مشکلات کنونی به فرد کارآمد رای داد.

کیش صندوقی به وسعت ایران

امام جمعه کیش در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: حضور سلایق، اقشار و اقوام مختلف در انتخابات از مواردی بوده که می تواند باعث حضور و مشارکت حداکثری مردم در این همایش سیاسی شود.

حجت الاسلام احمد حسن زاده یادآور شد: در انتخابات نه تنها مانعی برای حضور هیچ کس وجود ندارند بلکه فرصتی برابر برای همه اقوام و مذاهب است تا بتوانند از این فرصت برای تعیین سرنوشت سیاسی کشور به بهترین نحو ممکن استفاده کنند.

"امام جمعه کیش : عظمت انقلاب و علاج مشکلات کشور در گرو ۲ مساله مهم حضور پرشور در انتخابات و انتخاب فرد کارآمد است چراکه مردم می توانند با حضور خود دشمن را پس زده و قدرت چانه زنی دولت در مسایل ملی و بین المللی را تقویت کنند.

وی،برگزاری انتخابات پرشور را یکی از مطالبات رهبر انقلاب دانست و ادامه داد: ایشان شور و حضور انقلابی مردم را موجب امنیت کشور و پس زدن دشمنان می دانند، علاج مشکلات کشور را در گروی انتخاب نیروی کارآمد عنوان کردند.

امام جمعه کیش افزود: عظمت انقلاب و علاج مشکلات کشور در گرو ۲ مساله مهم حضور پرشور در انتخابات و انتخاب فرد کارآمد است چراکه مردم می توانند با حضور گسترده دشمن را پس زده و قدرت چانه زنی دولت در مسایل ملی و بین المللی را تقویت کنند.

امام جمعه کیش با بیان اینکه مردم ایران همواره ثابت کرده اند که حضوری پرشور در انتخابات دارند اضافه کرد: امروزه انتخاب فرد کارآمد در کنار حضور پرشور کامل کنند ماهیت انتخابات است چراکه اگر افراد کارآمد انتخاب شوند می تواند نتایج قابل توجهی را برای ایران اسلامی ارمغان بیاورد.

وی افزود: به همین دلیل لازم است مردم دقت بیشتری در انتخاب افراد داشته باشند و با آگاهی نسبت به انتخاب افراد برای پست ریاست جمهوری و اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستاها اقدام کنند و انتخاب خود را تحت تاثیر گروه‌های مختلف سیاسی قرار ندهند.

حجت الاسلام حسن زاده با بیان اینکه مردم این جزیره در ۲۸ خرداد علاوه بر مشارکت در انتخاب هشتمین رییس جمهوری ایران، پنج عضو ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر را نیز بر می گزینند، گفت: کیشوندان با توجه اینکه نماینده ای از نقاط مختلف ایر ان هستند می توانند با مشارکت بالا، نقش بسزایی در نمایش این همایش سیاسی داشته باشند.

رنگین کمان اقوام، زیبایی ایران

دست اندارکاران نظام به پشتیبانی مردم همیشه از موزایکی بودن ایران به عنوان فرصتی بزرگ و مثبت در راستای اعتلای بیش از پیش کشور استفاده کرده اند و در مقابل دشمنان درصد هستند در صحنه های مختلف از جمله انتخابات این فرصت را به سمت و سوی اختلاف و گسست سوق دهند.

هوشیاری و آگاهی از جمله مواردی است که امام جمعه اهل سنت کیش باور دارد با استفاده از آن می توان نه تنها مانع از رسیدن دشمنان به اهدافشان شد بلکه استفاده از این ۲ عنصر قدم در راه انسجام یکپارچگی بیش از پیش ملت برداشت.

کیش صندوقی به وسعت ایران

شیخ یعقوب شمس در ادامه گفت و گوی خود با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مردم با فدای جان و مال خود انقلاب کردند و آن را به ثمر رساندند و در طول این مدت به واسطه همین ایثار و فداکاری ها با حضور در انتخابات سرنوشت کشور را برای سربلندی نظام و ملت پیروزمندانه رقم زده اند.

وی با اشاره به اینکه حضور پرشور مردم در انتخابات همواره سدی برابر دشمنان بوده است افزود: معاندان در این دوره نیز با همه ترفندها به دنبال کاهش حضور حداکثری مردم پای صندوق های رای هستند و در این ارتباط بیشترین هجمه های خود را به سمت اقوام و مذاهب سوق داده اند.

امام جمعه اهل سنت کیش اضافه کرد: اما ایران که رنگین کمانی از اقوام و مذاهب مختلف بوده و زیبایی آن با همدلی و یکپارچگی مردم اجین شده و مشارکت در انتخابات یکی از نتایج این همدلی است.

شیخ شمس با اشاره به لزوم انتخاب آگاهانه یادآور شد: انتخاب درست و آگاهانه باعث برگزیده شدن افراد آگاه و توانمندی می‌شود که برای مشکلات، راه و ایده و برنامه منسجمی دارند و می‌توانند افق روشنی به روی کشور بگشایند.

وی در خصوص تاثیر مشارکت پرشور در روی کارآمدن دولتی قدرتمند نیز گفت: انتخابات فرصتی برای اقدار و امنیت است و اگر دولتی با آرای بالای مردمی بر روی کار بیاید می تواند با اتکا به مردم در عرصه های ملی و بین المللی موفقیت های بیشتری کسب کند.

حضور اقوام مختلف در انتخابات کارسازی برای حیات جمعی است

از نظر جامعه شناسی عوامل مختلفی در رای دادن افراد تاثیر گذار هستند که قومیت، مذهب، نژاد، سطح تحصیل از جمله آنهاست و ایران به عنوان کشوری موزاییکی تمای این عناصر را در خود جای داده است.

این مساله فرصتی بزرگ برای کشور است اما باید به یاد داشت که توجه صرف به عناصری مانند طبقه اجتماعی، سطح سواد، میزان درآمد، مذهب، قومیت و گرایش های سیاسی به عنوان تنها ملاک انتخاب فرد می تواند به ابزاری آسیب زا در مدیریت سیاسی کشور و یا منطقه تبدیل شود که دانش آموخته دکترای جامعه شناسی سیاسی دانشگاه تهران در این ارتباط معتقد است: جامعه شناسان در شناسایی و شناخت رفتار انتخاباتی این عوامل را به عنوان شاخص ها و فاکتورهای تحلیلی رفتاری رای دهندگان مورد بررسی قرار می دهند.

سعید پورعلی در ادامه به خبرنگار ایرنا گفت: به واسطه اینکه نتیجه انتخابات روی حیات جمعی و سرنوشت جامعه تاثیر گذار است باید سیاست های انتخاباتی به گونه ای تدوین و پیگیری تا امکان حداکثر مشارکت سیاسی جامعه فراهم شود و قانون اساسی جمهوری اسلامی این ظرفیت و قابلیت را با فرصت سازی و امکان حضور همه اقوام بالفعل کرده است.

حمایت های قومی در راستای منافع جمعی و ملی باشد

کیش صندوقی به وسعت ایران

وی اضافه کرد: در این بین احتمال دارد یکی از سرمایه های اجتماعی یک نامزد قومیت وی باشد و چشم امید به این داشته باشد که بیشترین حمایت ها را از قومیت که به آن منتسب است دریافت بکند اما باید در نظر داشت این مساله باید در طول منافع جمعی و ملی باشد.

پورعلی: نرخ مهاجرت کیش در سال ۱۳۹۵ حدود ۹.۹ اعلام شد، جامعه‌ای مهاجر پذیر از نقاط مختلف کشور که این تنوع و تکثر آنچنان محسوس است که به آن لقب ایران کوچک داده اند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش با بیان اینکه طبق تاکیدات رهبر معظم اولین اولویت مشارکت حداکثری و حضور پرشور مردم در انتخابات است گفت: ما باید عرصه انتخابات را با توجه به این تنوع و تکثر به گونه ای طراحی بکنیم که این تنوع و تکثر منافع ملی توام با انسجام و همدلی کشور را به رخ بکشد.

وی گفت: تاکید رهبری به این معناست که باید قومیت ها، مذاهب، طبقات، جغرافیاهای متنوع و جنسیت ها متفاوت در بیان و سیاست نیز دیده شوند به گونه ای که مردم مطمئن باشند خواسته ها و مطالباتشان در جامعه تحقق پیدا می کند و به واسطه این اعتماد حس مشارکت حداکثری فراهم شود.

پور علی اضافه کرد: کیش به دلیل اینکه نرخ مهاجرت آن طبق نتایج سرشماری ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ حدود ۹.۹ اعلام شد جامعه‌ای مهاجر پذیر از نقاط مختلف کشور بوده و به جهت حضور قومیت، مذهب، جنسیت و طبقات مختلف اجتماعی متنوع است که این تنوع و تکثر آنچنان حسن می شود که به آن لقب ایران کوچک داده اند.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به این تنوع و تکثر اکنون در جغرافیا ۹۱ کیلومتری این جزیره از همه اقوام و مذاهب ایرانی را می توان دید به همین دلیل کیش الگوی بسیار خوبی برای سنجش مشارکت، مشروعیت، مقبولیت در انتخابات است.

وی یادآور شد: چون سیاست های کلان بویژه در حوزه های اجرای می تواند بر سرنوشت مناطق آزاد و بویژه منطقه آزاد کیش تاثیر داشته باشد انتخابات برای فعالان اقتصادی سرمایه گذاران و ساکنان جزیره کیش رنگ و بوی دیگری دارد بدون شک مشارکت آنان آگاهانه و مسوولان تر خواهد بود و نقش پیشروی در انتخابات می تواند داشته باشد.

از هر نژاد، قوم، مذهب و جنسیتی که هستیم ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ پای صندوق های رای بیاییم و خودمان سازنده سرنوشت خود، جامعه و کشور باشیم تا نتیجه کارمان به "چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی" ختم نشود.




آواز ماندگار؛ تمرین آواز استاد محمدرضا شجریان با همایون در 9 سالگی/ بنازم به این صدا ک...