وزیر امور خارجه ترکیه: تا زمانی که نیاز باشد در افغانستان خواهیم ماند


وزیر امور خارجه ترکیه: تا زمانی که نیاز باشد در افغانستان خواهیم ماند

وزیر امور خارجه ترکیه با اشاره به مسئولیت جدید آنکارا در تامین امنیت فرودگاه کابل، اعلام کرد تا زمانی که نیاز باشد در افغانستان حضور خواهیم داشت.

به گزارش شهرآرانیوز؛ آناتولی در این باره گزارش داد، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در یک نشست مطبوعاتی در چارچوب مجمع دیپلماسی آنتالیا با اشاره به طرح حضور ترکیه در افغانستان و تامین امنیت فرودگاه کابل،‌ گفت: دولت افغانستان نیز با این موضوع موافق است. تا زمانی که نیاز داشته باشند در آن کشور خواهیم بود. البته این تنها به معنای حضور نظامی ما در افغانستان نیست.

وی با بیان اینکه ترکیه امنیت فرودگاه بین‌المللی کابل را در چارچوب مأموریت پشتیبانی قاطع ناتو به عهده می‌گیرد، افزود: با تصمیم ایالات متحده برای عقب نشینی، متحدان دیگر نیز در حال خروج از افغانستان هستند و ماموریت پشتیبانی قاطع ناتو در حال پایان است. اما امنیت فرودگاه کابل برای افغانستان بسیار مهم بوده و دروازه افغانستان به جهان است.

چاووش‌اوغلو در ادامه تاکید کرد: امنیت این فرودگاه نه تنها برای افغانستان بلکه برای تمامی ماموریتهای دیپلماتیک در آنجا به ویژه ترکیه مهم است. ترکیه در این ماموریت تنها نیست و اول از همه به حمایت دولت افغانستان نیاز دارد.

وزیر امور خارجه ترکیه همچنین درباره توافقنامه اتحادیه گمرکی اتحادیه اروپا نیز گفت: قبلا سه دور مذاکره کردیم اما بعد متوقف شد. اکنون باید دوباره شروع شود. چند اقدام دیگر نیز از جمله آزادسازی ویزا که بخشی از توافق نامه مهاجرت است، باید صورت گیرد. ما منتظر گامهای مشخصی از اتحادیه اروپا هستیم.

چاووش‌اوغلو در خصوص مذاکرات با یونان و مسائل موجود در مدیترانه شرقی و اژه نیز اظهار داشت: رایزنی‌ها میان دو کشور از سر گرفته شده است. نیکوس دندیاس، وزیر امور خارجه یونان به ترکیه آمد و من نیز به یونان سفر کردم. رئیس جمهور اردوغان و نخست وزیر یونان نیز در بروکسل دیدار کردند.

وی ادامه داد: دیدارهای خوبی انجام شده اما همه مشکلات حل نشده است. طرف یونانی باید دست از اقدامات تحریک آمیز بردارد تا بتوانیم این مذاکرات را ادامه دهیم.

وزیر امور خارجه ترکیه همچنین با اشاره به برگزاری انتخابات زودهنگام در ارمنستان گفت: امیدواریم دولت جدید از اشتباهات دولت قبلی درس بگیرد. امیدوارم آنها درک کنند که تنها راه ثبات و صلح در منطقه این است که به جای درگیری، با همسایگان خود کنار بیایند.

چاووش‌اوغلو ادامه داد: ترکیه و آذربایجان عزم راسخ برای برقراری ثبات و صلح در منطقه دارند و رهبران دو کشور نیز مرتبا بر آن تاکید می‌کنند.

منبع: ایسنا


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

پیام عضو ارشد طالبان به مناسبت شهادت رئیسی