2 پرنده شکاری کمیاب در عرصه‌های طبیعی اصفهان رها شدند


2 پرنده شکاری کمیاب در عرصه‌های طبیعی اصفهان رها شدند

اصفهان-ایرنا- معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست اصفهان گفت: 2 بالابان از پرندگان شکاری کمیاب و در خطر انقراض، پس از کشف از متخلفان و پنج روز تیمارداری، در طبیعت استان رها شدند.

حسین اکبری روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این ۲ پرنده، اواخر خرداد سال جاری طی پایش و ماموریت مشترک سرمحیط بانی و پاسگاه انتظامی چوپانان اداره حفاظت محیط زیست نایین و با هماهنگی مرجع قضایی در پناهگاه حیات وحش عباس آباد از ۲ متخلف شکار و صید غیربومی، کشف شده بودند.

وی اظهار داشت: این پرندگان برای قاچاق به کشورهای عربی زنده گیری شده بودند که پس از تشکیل پرونده توسط اداره حفاظت محیط زیست و معرفی متخلفان به مراجع قضایی و تیمارداری اولیه، به اداره کل حفاظت محیط زیست استان انتقال یافتند.

اکبری افزود: با حضور کارشناسان حفاظت محیط زیست، دامپزشکان و موسسه تخصصی پرنده نگری آوای بوم از این ۲ پرنده معاینات لازم بعمل آمد و پلک های دوخته شده آنها بطور بهداشتی باز شد.

وی تصریح کرد: این پرندگان که دارای جنسیت نر و ماده با وزن ۷۰۰ و ۹۶۰ گرم بودند به مدت پنج روز تحت تیمارداری، معاینه و تغذیه قرار گرفتند و برای آنها شرایط لازم پرواز اولیه و تمرینی در فضای محصور فراهم شد.

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: پس از اطمینان از سلامت عمومی و آمادگی برای رهاسازی، این پرندگان با حضور کارشناسان به عمق ارتفاعات منطقه حفاظت شده کرکس که از زیستگاه های مطلوب پرندگان شکاری محسوب می شود، منتقل و بر اساس دستورالعمل ها با موفقیت رها شدند.

وی تصریح کرد: به منظور بهره برداری آموزشی و پژوهشی، مراحل معاینه، تغذیه، نگهداری و رهاسازی، تصویربرداری و مستندسازی شد.

بالابان یا چَرخ با نام علمی' Falco cherrug' از بزرگترین انواع شاهین و از محبوبترین پرندگان شکاری نزد بازداران است که شکار یا اقدام به آغاز شکار آنها در زیستگاه‌های حیات وحش جُرم محسوب می‌شود و طبق مواد ۱۰ تا ۱۵ قانون شکار و صید و ماده ۶۸۰ قانون مجازات اسلامی، قابل تعقیب و مجازات است.

پناهگاه حیات وحش عباس‌آباد در ۱۹۰ کیلومتری نایین با وسعت افزون بر ۳۲۰ هزار هکتار، زیستگاه انواع وحوش و پرندگان در شرق استان اصفهان است.

تاکنون ۴۳ گونه مختلف پستاندار، ۳۲ گونه خزنده، ۸۶ نوع پرنده بومی و ۱۷۵ گونه پرنده مهاجر و فصلی در این منطقه شناسایی شده است.

این پناهگاه در زُمره زیستگاه‌های، گونه در معرض انقراض و کمیاب یوزپلنگ آسیایی به شمار می‌رود.

شهرستان نایین در ۱۴۰ کیلومتری شرق اصفهان قرار دارد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

ذوب آهن بیش از 4 هزار درختچه را قطع کرد