محله در 5 نما


شکل‌گیری تکه بیست و یکم پایتخت به جز محدوده‌های وردآورد و بخشی از چیتگر و...
شکل‌گیری تکه بیست و یکم پایتخت به جز محدوده‌های وردآورد و بخشی از چیتگر و شمال تهرانسر، به دهه 60 و پس از آن می‌رسد.

همشهری آنلاین _ مریم باقرپور: از این زمان به بعد شهرک‌هایی مانند فرهنگیان، آزادی، استقلال، آسمان، شهرداری، دژبان، دریا، ثامن، هواپیمایی، چیتگر، ۲۲ بهمن و تهرانسر شکل گرفتند و به مرور به تعداد ساختمان‌ها و مجموعه‌های تجاری، اداری و صنعتی افزوده شد. همین موضوع سبب شد تا خدمت‌رسانی و فعالیت‌های اجرایی در این منطقه از سوی نهادها و به‌ویژه شهرداری گسترش پیدا کند و در سال‌های اخیر تغییرات بسیاری در این محدوده از شهر تهران ایجاد شود. مدیران شهری به دنبال آن هستند تا با اجرای پروژه‌های مشارکتی، این منطقه را علاوه بر سکونت به قطب گردشگری و خدماتی نیز تبدیل کنند. در گزارش زیر برخی از فعالیت‌های اجرا شده به تصویر درآمده است.

محله در 5 نما پروژه فتح‌ـ باغستان، یکی از مهم‌ترین طرح‌های مشارکتی شهرداری منطقه 21 در سال‌های اخیر به شمار می‌آید.
با اجرای این پروژه، مدیران شهری امیدوارند مشکلات ترافیکی در بزرگراه فتح و شهرک‌های اقماری به‌ویژه باغستان، شهریار و شهر قدس کاهش پیدا کند.
این پروژه شامل یک زیرگذر به طول ۶۰۰‌مترمربع و عرض ۸‌مترمربع بوده و حدود 50‌درصد پیشرفت داشته است.
محله در 5 نما یکی از طرح‌های مشارکتی مدیریت شهری با شهروندان در یک سال اخیر، «کوچه‌های رنگی» است که معمولاً در محدوده‌هایی با بافت فرسوده اجرا می‌شود.
اما بافت فرسوده منطقه 21، کم­تر از 5‌درصد است برای همین مدیران شهری به دنبال جلب مشارکت شهروندان بودند.
بر این اساس این طرح در محله‌های مختلف با مشارکت اهالی اجرا و حتی مراقبت از گل‌ها و گیاهان برعهده شهروندان گذاشته شد.
تاکنون این طرح در محله‌های مختلف اجرایی شده است که می‌توان به خیابان شهید حسین‌زاده و کوچه قدس هفتم در خیابان جهاد محله چیتگر شمالی اشاره کرد.
محله در 5 نما بازارگل و گیاه شهید لشکری، سال 1396 به شکل مشارکتی در کیلومتر 8 جاده مخصوص کرج در 4 فاز طراحی و ساخته شدتا ساکنان غرب تهران
مجبور به طی مسافت طولانی برای خرید گل وگیاه نباشند. البته تاکنون 2 فاز آن راه‌اندازی شده است که شامل یک سالن مسطح با مساحت 2 هزار و220‌مترمربع
برای عرضه انواع گل و گیاه آپارتمانی، کاکتوس، انواع بن­سای، گل­فروشی تزیینی (دسته گل، سبد گل، تاج گل، ماشین عروس و...)،
انواع گلدان، تجهیزات، سموم و... فضای باز به مساحت 4 هزار و 500‌مترمربع برای گل و گیاه و درختان بیرونی در فاز یک می‌شود. در فاز 2 کارواش، کافه‌تریا و پارکینگ راه‌اندازی شده است.
محله در 5 نما یادمان شهدای گمنام بوستان شهرک استقلال، سومین یادمان شهدا در منطقه۲۱ به شمار می‌آید که پس از یادمان‌های شهرک­های پاسداران، تهرانسر و غزالی ایجاد شد.
این بوستان میزبان ۲شهید گمنام هشت سال دفاع‌مقدس است و سازه‌اش از محور بزرگراه آزادگان قابل مشاهده است.
هم­چنین در فضای اطراف آن محوطه‌ای سرپوشیده در حدود 130‌مترمربع ایجاد شده تا شهروندان بتوانند مراسم ویژه مذهبی خود را در مجاورت آرامگاه شهدای گمنام پارک استقلال برگزار کنند.
محله در 5 نما پارک ملی هوافضا در کیلومتر 12 جاده مخصوص کرج، خیابان دانشگاه، یکی از مکان‌هایی است که می‌تواند مقصد گردشگری بسیاری از علاقه‌مندان در زمینه هوافضا باشد.
این پارک در سال‌های اخیر راه‌اندازی شده و در آن دستاوردهای نیروی هوافضا در حوزه‌های موشکی، پدافند هوایی، پهبادی و... از بدو شکل‌گیری تاکنون به نمایش درآمده است.
کد خبر 612101
روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته