مسجد «جزایری» از مساجد قدیمی در محله‏ بازار


مسجد «جزایری» در انتهای بازار عباس آباد تهران در...
مسجد «جزایری» در انتهای بازار عباس آباد تهران در سال 1335 بر اساس نقشه مهندس لرزاده بنا شده است. واقف این خانه، نظر مساعدی هم به امور دینی و مذهبی و مسائل آموزشی داشته است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، در محله بازار و انتهای بازار عباس آباد، مسجد حاج ابراهیم تاجر اصفهانی قرار دارد. از آنجا که نسبت برخی از ائمه جماعت این مسجد مانند مرحوم آیت الله سید نصراله جزایری، سید محسن جزایری، سید صدرالدین جزایری، سید محمد علی جزایری به جزایری می رسد، این مسجد به این نام شهرت یافته است.

مسجد «جزایری» از مساجد قدیمی در محله‏ بازار

این مسجد در سال ۱۳۳۵ شمسی براساس نقشه مهندس لرزاده، تجدید بنا شد و در حال حاضر دارای یک شبستان با مساحت ۱۷۵ متر مربع، بالکنی به مساحت ۱۰۰ متر مربع و یک آبدارخانه و انبار کوچکی در حدود سه متر مربع است.

این مسجد از مساجد قدیم تهران و بازار واقع در محله‏ بازار و انتهای بازار عباس ‏آباد در بیرون از بازارچه‏ حاج قاسم و در ابتدای کوچه‏ مزینی است. از بانی آن اطلاعات چندانی در دست نیست و همین اندازه می‏ دانیم که فرزند آقا محمدجعفر و اصلا اصفهانی بود که در تهران سکونت داشت و به تجارت تنباکو می ‏پرداخته است.

مسجد «جزایری» از مساجد قدیمی در محله‏ بازار

وقف‏نامه‏ مسجد بر پارچه ‏ای به ابعاد 41 ضربدر 78 سانتی‏متر مربع است که در 30 سطر و به خط شکسته نستعلیق و آیات آن به خط نسخ نگارش شده است و در بایگانی مرکزی سازمان اوقاف و امور خیریه نگه‏داری می ‏شود.


بر اساس مندرجات وقف‏نامه، تولیت مسجد مادام‏العمر با خود واقف است و پس از او به فرزندان پسر از پسر و یا پسر از دختر می‏ رسد که پسر از پسر برای امر تولیت مقدم است. در صورتی که در میان فرزندان کسی نباشد تولیت بر عهده‏ عالم شهر است که در صورت تعدد علما، یک نفر از میان آنان،باید برای امور متولی‏ گری این مکان به قید قرعه انتخاب شود. از شروطی که واقف برای متولیان بعد از خودش قرار داد، آن است که متولیان موظف می‏ شدند جمع و خرج یک ساله‏ مسجد را به اطلاع امام جماعت آن و برخی از بزرگان محل برسانند. امام جماعت نیز نمی‏ بایست بیش از اندازه غیبت داشته باشد و در صورت تکرار غیبت، از سوی خود نایبی قرار دهد.

مسجد «جزایری» از مساجد قدیمی در محله‏ بازار

بر اساس نظر واقف، درآمد پنج باب مغازه که بر مسجد وقف شده است، پس از کسر عشر منافع حق تولیت و هزینه‏ تعمیرات و تغییرات، می‏ بایست صرف تعمیر مسجد نماید و در صورتی که از محل درآمد مبلغی باقی ماند، به ترتیب صرف استخدام خادم برای مسجد، خرید چراغ و فانوس برای روشنایی آن و خرید بوریا و جز آن گردد. اگر هم مسجد هیچ‏گونه مخارجی نداشت مبلغ را پس ‏انداز و در سال‏ های بعد خرج کنند.

مسجد «جزایری» از مساجد قدیمی در محله‏ بازار

واقف، نظر مساعدی هم به امور دینی و مذهبی و مسائل آموزشی دارد؛ زیرا در وقف‏نامه چنین متذکر می‏ شود که اگر منافع و درآمدی از موقوفات، زیاد آمد آن را صرف منبر و ترویج مسائل دینی و تعلیم قرآن و ذکر مصایب اهل‏ بیت (ع) کنند.

مسجد «جزایری» از مساجد قدیمی در محله‏ بازار

پایان پیام/40
روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید