نگرانی سازمان جهانی بهداشت از وضعیت درمانی در افغانستان


نگرانی سازمان جهانی بهداشت از وضعیت درمانی در افغانستان

سازمان جهانی بهداشت درباره پیشروی طالبان و عدم دسترسی مردم افغانستان به درمان ابراز نگرانی کرد.

نگرانی سازمان جهانی بهداشت از وضعیت درمانی در افغانستانبه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما به نقل از خبرگزاری فرانسه از ژنو، یک مسئول سازمان جهانی بهداشت امروز جمعه هشدار داد پیشروی سریع طالبان در افغانستان‏ این بیم را بوجود می‌آورد، که دسترسی به درمان برای مردمی که طی دهه‌ها از درگیری‌ها آسیب دیده اند و با شیوع کرونا و خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کنند، دشوار شود. ریک برنان Rick Brennan مدیر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت در شرق مدیترانه و مسئول در افغانستان که از طریق ویدیو کنفرانس در کنفرانس خبری سازمان ملل متحد در ژنو حضور داشت، گفت «اوضاع به شدت نگران کننده و بسیار متغیر است».

در حالی که طالبان مدعی است کنترل ۸۵ درصد از سرزمین‌های افغانستان را به دست دارد و نیرو‌های آمریکایی برای ترک کامل افغانستان آماده می‌شوند‏، این مسئول سازمان جهانی بهداشت تصریح کرد: «ما یقینا درباره بدتر شدن دسترسی به درمان بسیار نگرانیم». وی افزود: بخشی از کادر درمان درخواست کردند به علت ناامنی به کابل بازگردند و برخی تصمیم گرفتند در محل بمانند. هرچند سازمان جهانی بهداشت تماس مستقیم با طالبان ندارد و گفتگویی با طالبان برقرار نکرده است، برنان تأکید کرد سازمان جهانی بهداشت برعکس درخواست‌هایی را از طرف برخی مناطق تحت کنترل طالبان دریافت کرده است که در آن از کادر درمان خواسته شده برای تداوم کار دستگاه‌های بهداشتی در محل بمانند.

وی خاطرنشان کرد:« برنامه واکسیناسیون فلج اطفال توانست ادامه پیدا کند و من بر این باورم این بستری را برای ادامه درمان‌ها فراهم کند». این مسئول سازمان جهانی بهداشت گفت: اما اوضاع روز به روز تغییر می‌کند و ما بسیار نگرانیم. حملات طالبان در بحبوحه موج سوم کرونا و در حالی که عده بسیار کمی و حدود چهار درصد واکسینه شده بودند آغاز شد. برنان گفت: براساس آمار رسمی، ۵۵۶۱ نفر براثر کووید ۱۹ در افغانستان جان باختند و ۱۳۱ هزار و ۵۸۶ نفر مبتلا شدند. اما این آمار به شکل قابل توجهی کمتر از میزان واقعی است.

گروه طالبان متعهد شد به تاجیکستان و مرز‌های آسیای میانه تجاوز نخواهد کرد

امروز جمعه یک میلیون و ۴۰۰ هزار دوز واکسن جانسون اند جانسون که فقط نیاز به یک تزریق دارد در چارچوب برنامه کوواکس وارد کابل شد. این نخستین محموله از سه میلیون و ۳۰۰ هزار دوز واکسنی است که آمریکا از طریق سامانه توزیع بین المللی در اختیار قرار داده است. هر چند یونیسف و سازمان جهانی بهداشت از ورود این محموله‌ها استقبال کردند، اما در برابر موج انفجاری شیوع کرونا در افغانستان از ماه گذشته، این میزان بسیار ناکافی است. برنان گفت: برای اینکه بتوانیم به هدف خود، که واکسیناسیون ۴۰ درصد از مردم تا پایان سال است، برسیم باید میلیون‌ها واکسن دیگر در اختیار داشته باشیم.

در همین حال با پیشروی های طالبان و افزایش نگرانی در مرزهای کشورهای همسایه با این کشور، شهاب الدین دلاور رئیس هیات نمایندگی گروه طالبان درباره نزدیک شدن طالبان به مرز‌های تاجیکستان گفت: روسیه و تاجیکستان مطمئن باشند که طالبان وارد مرز‌های تاجیکستان و آسیای میانه نخواهند شد. شهاب الدین دلاور افزود: ما بعنوان نمایندگان رسمی گروه طالبان به روسیه اطمینان دادیم، به تاجیکستان و مرز‌های آسیای میانه تجاوز نخواهیم کرد.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

چگونه سوانح هوایی سرنوشت سیاسی کشورها را تغییر داد؟