برترین های قرن با جواد زرینچه: نامجومطلق می توانست در لیگ فرانسه بازی کند، به سر و صداها درباره محرمی توجه نکنید!


برترین های قرن با جواد زرینچه: نامجومطلق می توانست در لیگ فرانسه بازی کند، به سر و صداها درباره محرمی توجه نکنید!

جواد زرینچه، کاپیتان سابق استقلال و یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال کشورمان در پروژه بزرگ طرفداری مقابل...

میهمان این برنامه تیم منتخب و برترین های قرن ورزش ایران، جواد زرینچه است. بازیکن و کاپیتان سابق استقلال و تیم ملی فوتبال ایران. زرینچه در ابتدای برنامه معیارهای انتخاب خود را شرح داد و توضیح داد که چه نوع بازیکنانی می توانند در تیم منتخب قرن قرار بگیرند. از دید کاپیتان سابق استقلال، بحث فنی، اخلاقی و ماندگاری اصول مهمی است که یک بازیکن را می تواند به بازیکن قرن تبدیل کند. همچنین زرینچه در پست مدافع راست که خودش آرای بسیاری در آن دارد، حسن نظری را برگزید. در میان سه بازیکن برتر قرن نیز، او نام علی دایی را پیشتاز انتخاب کرد و پس از آن علی جباری و ناصر حجازی را قرار داد. ما را تا پایان این برنامه همراهی کنید.
سلام خدمت مخاطبین رسانه طرفداری. با یکی دیگر از برنامه های تیم منتخب و ورزشکاران برتر قرن در خدمتتان هستیم. کنار من کسی نشسته که بارها نامش در برنامه آمده و رای بالایی در این پروژه کسب کرده است.آقای جواد زرینچه، پیشکسوت باشگاه استقلال و تیم ملی کشورمان و عضوی از تیم رویایی جام جهانی 98 فرانسه.

آقای زرینچه سلام خیلی ممنون که در این برنامه حضور پیدا کردید.

مرسی. من هم خدمت شما و همکارانتان و مخاطبان طرفداری سلام عرض می کنم. آرزوی موفقیت وسلامتی برایتان دارم.

به انتخاب هایتان فکر کرده اید؟ چه بزرگانی باید در این تیم حضور داشته باشند و چه ویژگی هایی داشته باشند؟

به نظر من برای ما که ایران زندگی می کنیم، بحث فنی، اخلاقی و ماندگاری مطرح است. یک بازیکن 12-13 سال در یک تیم ماندگار است و بازیکن دیگری پس از یکی دو سال تیم عوض می کند. بازیکنانی که در تیمشان ماندگار هستند، می توانند در این تیم حضور پیدا کنند.

پس اگر موافق باشید به سراغ ترکیب رفته و با پست دروازه بانی شروع کنیم.

از نسل قبل از ما، نسل خودم و بازیکنان پس از من بازیکنان خوبی بوده اند اما معذوریت است دیگر. باید 11 نفر انتخاب شوند ولی این نیست که بقیه را محو کنیم. ما همه را دوست داریم و علاقه مندیم نام همه را بنویسیم. با احترام به همه عزیزان، مجبوریم 11 نفر را انتخاب کنیم. از دروازه بان که شروع کنیم، آقایان حجازی، رشیدی، عابدزاده و ... هستند. من با این سه بزرگوار کار کرده ام. آقایان حجازی و رشیدی مربیان من بوده اند و آقای عابدزاده همبازی. به نظرم بین این سه اسم، آقای حجازی را انتخاب می کنم.

دو مدافع وسط می خواهیم که جلوی ناصر حجازی بازی کنند.

بازیکنان زیادی برای این پست هستند اما انتخاب های من نصرالله عبداللهی و آندرانیک اسکندریان هستند.

خیلی ها در این پروژه به هوای حضور آندرانیک اسکندریان در جام جهانی 78، او را به عنوان مدافع چپ انتخاب کرده اند اما شما او را در این پست قرار دادید. می شود دلیل انتخابتان را بپرسم؟

من از نزدیک خدمت ایشان رسیده ام و کنارشان بازی هم کرده ام. انسان و بازیکن بسیار بزرگی هستند. او را خیلی ها در جام جهانی 78 با مدافع چپ می شناسند. سیستم آقای مهاجرانی در سمت راست حسن نظری و علی پروین را داشت که بسیار فعال بودند. از آندرانیک نیز استفاده کرد تا کار دفاعی بیشتری انجام دهد. همچنین او در تیم تاج دفاع وسط بود. انتخاب من به خاطر تیم تاج بود که آقای اسکندریان بیشترین نیرویش را در دفاع وسط می گذاشت نه آن دو بازی اش برای جام جهانی.

به پست مدافع راست می رسیم. جایی که خود شما نیز می توانید در آن پست قرار بگیرید.

بازیکنان زیادی هستند ولی من نام حسن نظری را می نویسم.

نام خودتان را نمی نویسید؟

نه. بازی هایی که در تیم تاج و تیم ملی از نظری دیده ام، خیلی خوب و خستگی ناپذیر بود. بازیکنانی مانند شاهین بیانی، خسرو حیدری و ... نیز می توانند در این لیست قرار بگیرند.

به آن سمت زمین و دفاع چپ برویم.

کسی که سال ها در باشگاه و تیم ملی بهتر از بقیه دیده ام، مجتبی محرمی بوده. برعکس اینکه خیلی راجع به او سر و صدا می کنند، بچه با اخلاق و بامعرفتی است. سال ها کنارش بازی کرده ام. از این بچه جز محبت چیزی ندیده ام. ان شاءالله هر کجا هست موفق باشد.

یک خط جلوتر برویم و هافبک دفاعی.

با احترام به همه هافبک دفاعی ها، کریم باقری، مهدی فنونی زاده و ... انتخاب من سیروس قایقران است. هم کاپیتان هم بازیکن خوبی بود و به نظرم در این پست بهترین بود.

هافبک راست چطور؟

خیلی ها می توانند باشند. آقایان پروین، مهدوی کیا و ... اما انتخاب من نامجو مطلق است. سال ها کنار او در استقلال و تیم ملی بودم. ایشان یک بازیکن بسیار خلاق و خوب بودند. اگر آن اتفاق در بازی با پاس برایش رخ نمی داد، می توانست در لیگ فرانسه بازی کند.

بسیاری از کسانی که در این برنامه حضور یافته اند، نام زوج رویایی شما و مجید نامجو مطلق را نوشته اند.

آن هم به خاطر حضورمان در استقلال، منتخب ب، تهران الف، تیم ملی، تیم ملی جوانان در سال 62 که قهرمان شدیم، همیشه کنار هم بودیم. به خاطر طولانی بودن حضورمان هماهنگ شده بودیم. این اتفاق برای هرکسی می تواند بیفتد. مثلا پرسپولیس را می توانیم مثال بزنیم. اگر خوب بازی می کند، به خاطر حضور چندین ساله بازیکنان کنار هم است. متاسفانه استقلال فاقد چنین مسئله ای است.

در آن سمت زمین و هافبک چپ چطور؟

به آقای قاسمپور خیلی علاقه مندم و خیلی دوستش دارم ولی انتخابم ایرج دانایی فر است. به خاطر حضورش در تیم تاج و تیم ملی و همچنین اینکه انسان بزرگی بود.

هافبک هجومی آخرین انتخاب هافبک است.

بازیکنانی مانند علی کریمی، محرم نویدکیا، خداداد عزیزی، مجتبی جباری و ... می توانند در این جایگاه باشند ولی انتخاب من علی جباری است. حضورش در استقلال، تیم ملی و گلزنی هایش بسیار مهم بودند.

دو مهاجم تکلیف تیم 11 نفره مان را مشخص می کند.

خیلی اسامی هستند. از قدیم همایون بهزادی، غلامحسین مظلومی، جدی کار یا خیلی های دیگر را داریم اما انتخاب های من علی دایی و غلامحسین مظلومی هستند. تعریف بازی آقای مظلومی را شنیده ایم. هم باشگاهی من بوده، مربی ام بوده، انسان بسیار بزرگی بود. خدا رحمتش کند. علی دایی همبازی من در صبا و تیم ملی بود. بازیکنی که خیلی تلاش کرد و به رده های بالای ملی و باشگاهی رسید. رکورد بهترین گلزن تیم ملی نیز دست او است. انتخابم با احترام به ناصر محمدخانی، آقای چنگیز، جعفر مختاری فر، حمید علیدوستی و ... این دو عزیز بودند.

سه بازیکن برتر این ترکیب چه کسانی هستند؟

آقای دایی نفر اول، آقای جباری نفر دوم و آقای حجازی نفر سوم.

برترین مربیان قرن؟ یک مربی داخلی و یک مربی خارجی که سابقه کار در ایران داشته باشد.

با احترام به تمامی مربیانی که برایم زحمت کشیدند از زمین های خاکی تا در سطح ملی من از آن ها سپاسگزارم ولی انتخاب من آقای دهداری و آقای ایویچ هستند.

با هر دو کار کردید؟

بله. برای آقای دهداری، مهم ترین فاکتور، اخلاق بود. من خودم هم به همین اعتقاد دارم. نه در ورزش، در کاسبی، بیرون از خانواده، داخل خانواده، در جمع دوستان و ... اگر اخلاق نباشد، هیچ راه پیشرفت و موفقیتی نخواهد بود. آقای دهداری در کنار مسائل فنی روی این مسائل خیلی تاکید داشتند که بازیکنان همیشه اخلاقیات و بزرگتری کوچکتری را رعایت کنند.

آقای ایویچ هم مدت کوتاهی با ایشان کار کردم ولی بسیار مربی فنی و تاثیرگذاری بودند. فکر کنم با احترام به آقای جلال طالبی، ذوالفقارنسب و مالکی، فکر کنم تیمی که ساخته و پرداخته آقای ایویچ بود در اختیار این عزیزان قرار گرفت که بچه ها بتوانند بازی های آبرومندانه ای از خود به جای بگذارند.

فکر می کنید اگر ایویچ می ماند، تیم ملی شانس بیشتری برای صعود به دور بعد داشت؟

مسئله ایویچ یا طالبی این ها نیست. ما تجربه کمی داشتیم. ما اگر بازی های تدارکاتی خوب داشته باشیم، بهتر بود. ما یک بازی با کرواسی مثلا کردیم که در همان بازی ها سوم شد. ما اگر از آن دست بازی ها قبل از اعزام بیشتر داشتیم و تجربه بین المللی بازیکنانی مثل ما که در لیگ ایران بودند بیشتر می شد، می توانستیم درخشان تر بازی کنیم.

انتخاب بعدی برترین داور قرن است.

آقایان جعفر نامدار، خوشخوان، صالحی، زمانی، ابهران و فغانی و خیلی های دیگر هستند که برایشان احترام زیادی قائلیم ولی خاطراتم در استقلال توام شد با حضور برادران خوشخوان. من آن ها را به عنوان بهترین داور انتخاب می کنم.

برترین تیم قرن؟ یک تیم ملی یا باشگاهی در یک دوره خاص.

ما می توانیم استقلال را نام ببریم. وقتی در سال 70 از این تیم رفتم، این تیم قهرمان ایران شد و مهره های خیلی خوبی داشت. همین تیم در بازی های مقدماتی اش بودم که من در السد بودم و 1-1 شده بودیم. یک گل مجید نامجو به ما زده بود. یک گل شاهرخ به آن ها زد. ما در تهران یار کمکی داشتیم ابطحی و افتخاری. دقایق 88-89 بود با سید مهدی ابطحی 2-3 تا یک و دو کردم که پاس به صمد مرفاوی رسید و گل زد. هم باعث شد ما به مرحله بعد برویم که من در مراحل بعد حضور نداشتم اما همان تیم قهرمان شد. اما اتفاقی که در سال 98 افتاد. بازی با استرالیا، آن تراژدی و اتفاقات جام جهانی و اولین برد تیم ملی مقابل آمریکا، من تیم 98 را به عنوان برترین تیم انتخاب می کنم. واقعا پس از سال ها این اتفاق افتاد. ما تیمی را بردیم که حالا بحث مدیریتی به کنار، گرفتاری های ممکلتمان هم از آن طرف بود. خیلی مصمم بودیم که آن بازی را ببریم.

انتخاب پایانی، سه ورزشکار برتر قرن است.

خیلی ها هستند. بچه های دو و میدانی، بوکس، کشتی، ژیمناستیک، کسانی که بار اول این رشته ها را ترتیب دادند را می توانیم بنویسیم اما خوب آگاهی ما زیاد نیست. حداقل می توانیم نفراتی که از نزدیک دیده ایم را به لحاظ ورزشی و اخلاقی بنویسیم. اولین نفر آقای محمد نصیری از وزنه برداری است. انتخاب دوم، با احترام به همه کشتی گیران، عبدالله موحد را انتخاب می کنم. نفر سوم هم آقای تختی را انتخاب می کنم. من زمانی که به دنیا آمدم، آقا تختی فوت کرد. چیزهایی که راجع به آن می شنویم، قابل احترام است و می تواند در این برنامه باشد.

خیلی ممنون از انتخاب هایتان. اگر صحبت پایانی مانده در خدمتتان هستیم.

من که قبل عذرخواهی کردم. محراب شاهرخی، بهزادی، محمد صالحی، برزگری، علیرضا عزیزی و خیلی از عزیزان را می شناسم ولی مجبور بودیم 11 نفر انتخاب کنیم و از دیگران عذرخواهی می کنیم. خیلی ها زحمت کشیده اند ولی مجبور بودیم انتخاب محدودی داشته باشیم. امیدواریم از دست ما ناراحت نشوند. همه شان در قلب من جای دارند و برایشان آرزوی سلامتی دارم.

فرم نظرخواهی تکمیل شده جواد زرینچه

برترین های قرن با جواد زرینچه: نامجومطلق می توانست در لیگ فرانسه بازی کند، به سر و صداها درباره محرمی توجه نکنید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

قرارداد امضا شده: مودریچ یک سال دیگر در رئال