وقتی اکسیژن نفس کم می آورد/چشم به راه خیران برای دمیدن نفس هستیم


وقتی اکسیژن نفس کم می آورد/چشم به راه خیران برای دمیدن نفس هستیم

افزایش بی‌شمار بیماران کرونایی که در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند، باعث شده تا حیاتی‌ترین نیاز این روزهای مراکز درمانی کشور تهدید شود.

با افزایش آمار بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌ها، مهم‌ترین نیاز این بیماران که وجود دستگاه‌های اکسیژن ساز است، با مشکل کمبود مواجه شده است.

مشکل کمبود دستگاه‌های اکسیژن ساز، در اظهارات وزیر بهداشت نیز به دفعات مورد تاکید قرار گرفته است. یعنی اینکه بیمارستان‌هایی که با بیماران کرونایی سر و کار دارند، درگیر این معضل هستند و همین مسئله، شرایط نفس کشیدن بیمارستان‌ها را دچار مشکل ساخته است که بیمارستان های خراسان شمالی نیز جدای از این قضیه نیست.

اما در این میان به محض شنیدن مشکل بیمارستان ها برای تامین اکسیژن بیماران دوباره خیران نیک اندیش آستین ها را بالا داده و این مرتبه به کمک حوزه سلامت آمده تا بتوانند باری از حوزه بهداشت و درمان بردارند ولی موج بیماری ایجاد شده آنقدر سهمگین است که کمک های انجام شده پاسخ گوی نیاز نبوده و هنوز دانشگاه های علوم پزشکی در کشور و در این استان نیاز به همت و کمک خیران دارند.

حل مشکل اکسیژن در بیمارستان های استان با نصب دو بونکر اکسیژن

دکتر سید احمد هاشمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا، گفت: تعداد بیماران بستری در بیمارستان های استان از تعداد ۸۵۰ نفر گذشته است و بیشتر این بیماران مبتلا به کرونا نیازمند اکسیژن هستند.

وی افزود: در حال حاضر بیمارستان های استان مملو از بیماران مبتلا به کرونای بدحال است و باید به تمامی این افراد خدمت داده شود.

دکتر هاشمی با اشاره به اینکه نیازکنونی بیمارستان های استان به اکسیژن، اکسیژن با فشار بالا است، ادامه داد: برخی از دستگاه های اکسیژن ساز کوچک هستند که آن ها پاسخ گوی نیاز بیمارستان ها نیست.

وی افزود: بیمارستان ها به حدود ۱۰ تا ۱۲ لیتر در دقیقه به اکسیژن نیاز دارند و این امر سبب می شود که مجبور شویم از سیستم هایی با فشار بالای اکسیژن استفاده کنیم.

وقتی اکسیژن نفس کم می آورد/چشم به راه خیران برای دمیدن نفس هستیم

این مقام مسئول بیان کرد: کپسول های اکسیژن تا یک حدودی کارساز هستند و معمولا اگر بخواهیم اکسیژن را با فشار بالا استفاده کنیم طی مدت کوتاهی به اتمام می رسد و باید دوباره شارژ شوند.

وی تصریح کرد: بنابراین با این وضعیت هرچقدر کپسول اکسیژن در بیمارستان ها جانمایی کنیم اندک است، بنابراین باید به فکر چاره ای اساسی بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: وقتی در یک بیمارستان ۳۲۰ تخت خوابی تمام تخت ها در حال استفاده از اکسیژن هستند، مسلم است که بیمارستان دچار کمبود اکسیَژن می شود.

وی تاکیدکرد: بنابراین با اوضاع پیش آمده باید بونکر اکسیژن نصب کنیم که به دنبال خریداری و نصب دو بونکر اکسیژن در دو بیمارستان امام حسن(ع) و هاشمی رفسنجانی هستیم.

دکتر هاشمی با بیان اینکه برای خرید هر بونکر یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است، گفت: در حال حاضر به علت خدمات رسانی به حجم زیادی از بیماران، بیمارستان ها به شدت تحت فشار هستند و به شدت ضررشده هستند و برای خرید این بونکر نیازمند کمک های نقدی خیران هستیم.

وی تاکیدکرد: بیمارستان های استان با توجه به بستری بیماران بدحال طی هفته گذشته نیاز به اکسیژن بیشتری دارند و باید هرچه سریع تر بونکرهای مذکور خریداری شود و کمک خیران سبب می شود تا این بونکرها زودتر خریداری شود.

کمک ۱۰۰ میلیون تومانی خیران در پیک پنج کرونا به حوزه سلامت

اسدی سرپرست اداره سازمان های مردم نهاد و خیرین سلامت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایسنا گفت: تاکنون کمک خیران برای کمک به حوزه سلامت رقم ۱۰۰ میلیون تومان بوده است.

وی افزود: البته قشرهای مردمی همچون اصناف کمک های غیرنقدی همچون اعطای لوازم بهداشتی و یا کپسول اکسیژن بوده است.

اسدی ادامه داد: در حال حاضر یکی از نیازهای اساسی بیمارستان های استان موضوع اکسیژن است که از خیران حوزه سلامت درخواست می شود تا دانشگاه علوم پزشکی را برای رفع این نیاز کمک کنند.

وقتی اکسیژن نفس کم می آورد/چشم به راه خیران برای دمیدن نفس هستیم

در پیک پنجم پاسخ گو نیاز بیماران نبوده ایم

محمد رحمتی معاون امور داوطلبان جمعیت هلال احمر همچنین در گفت و گو با ایسنا از تشکیل هفت بانک امانات تجهیزات پزشکی خبر داد و گفت: فقط شهرستان فاروج فاقد این بانک است که به دنبال آن هستیم تا با کمک خیران این بانک در این شهرستان نیز ایجاد شود.

وی با بیان اینکه تجهیزات موجود در این بانک ها با استفاده از کمک جمعیت هلال احمر و و خیران تهیه شده است، افزود: تجهیزاتی همچون دستگاه اکسیژن ساز، کپسول اکسیژن، تشک، تخت، ویلچر و ... در این بانک وجود دارد که به صورت رایگان به مردم تا زمان بهبودی امانت داده می شود.

رحمتی ادامه داد: در حال حاضر در این بانک امانتا تجهیزات پزشکی حدود ۳۰ دستگاه کپسول اکسیژن ساز که مبلغ هر یک حدود ۳۰ میلیون تومان است و حدود ۷۰ کپسول اکسیژن وجود دارد.

وی اظهارکرد: طی ایام محرم مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان و ۱۱نیز از طریق کمک خیران جمع آوری و ۱۱ دستگاه اکسیژن ساز اهدا شده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: قبل از شروع پیک پنجم کرونا تجهیزاتی که در این بانک ها بود پاسخ گوی نیاز مراجعه کنندگان بود اما بعد از شروع پیک میزان تقاضاها برای دستگاه های اکسیژن ساز و کپسول اکسیژن خیلی زیاد است و نمی توانیم به نیاز مردم پاسخ دهیم.

وی با اشاره به اینکه درصدد هستیم تا ۴۰ دستگاه اکسیژن ساز و کپسول اکسیژن دیگر برای بیماران نیازمند خریداری کنیم، گفت: نیازها خیلی زیاد است، بسیاری از بیمارانی که از بیمارستان مرخص می شوند هنوز در منازل خود نیاز به استفاده از اکسیژن دارند، بنابراین نیاز به کمک خیران در این حوزه بیش از پیش احساس می شود.

انتهای پیام


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

آواز ماندگار؛ تمرین آواز استاد محمدرضا شجریان با همایون در 9 سالگی/ بنازم به این صدا ک...