پیش‌بینی برداشت بیش از 40 هزار تن خربزه در مشهد


پیش‌بینی برداشت بیش از 40 هزار تن خربزه در مشهد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد از برداشت احتمالی بیش از 40 هزار تن خربزه در این شهر خبرداد.

سعید خوش‌قامت در خصوص حجم برداشت خربزه در شهرستان مشهد اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود بیش از ۴۰ هزار تن خربزه در شهرستان مشهد برداشت گردد. کشت خربزه در شهرستان مشهد باعث ایجاد اشتغال برای ۵۴۰۰ نفر به صورت ثابت و ۲۷ هزار نفر به صورت فصلی در مرحله کاشت، داشت و برداشت گردیده است.

وی افزود: در کشت زیر پلاستیکی خربزه، کشاورزان با استفاده از پلاستیک، تونل‌های کوچکی روی زمین ایجاد می‌کنند تا محصول زودتر برسد و از آفات و علف‌های هرز در امان بماند و در مصرف آب صرفه جویی شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد خاطرنشان کرد: سطح زیر کشت خربزه زیر پلاستیکی در شهرستان مشهد بیش از ۱۰۰۰ هکتار از ۲۷۰۰ هکتار کشت خربزه است که از ۲۰ اسفند ماه شروع شد و تا دهه دوم فروردین ماه ادامه داشت.

خوش‌قامت افزود: در روش کشت زیر پلاستیک، زارعین ۱ لایه از نایلون شفاف یا کدر به عرض ۱ تا ۱ متر و نیم را پس از کاشت بذر توسط دست و اخیراً با ساخت دستگاه نایلون‌کش پشت تراکتوری روی لبه‌های پشته ها و فارو(جوی) می‌کشند و لبه‌های آن را برای ثابت شدن در سطح زمین با خاک می‌پوشانند و پس از ۲ تا ۳ برگی شدن بوته‌ها از محل رویش بذرها، نایلون را به اندازه خروج گیاه شکاف دایره‌ای شکل ایجاد کرده و بقیه نایلون به همان صورت تا برداشت محصول باقی می‌ماند و پس از برداشت نایلون‌ها از مزرعه خارج می‌گردد .

وی گفت‌: کشت زیر پلاستیکی مزایایی از جمله زودرس شدن و عرضه خارج از فصل محصول به بازار و فروش آن با قیمت مناسب و صرفه اقتصادی، صرفه‌جویی در مصرف آب از طریق جلوگیری از تبخیر سطحی خاک و حفظ رطوبت در عمق خاک، کاهش هزینه‌های تولید از طریق کاهش نیاز به نیروی کارگری دارد. کاهش عملیاتی نظیر مبارزه با علف‌های هرز وکاهش مصرف نهاده‌ها و امکان کشت دوم محصولاتی نظیر ذرت و کنجد و غیره پس از برداشت محصول جالیزی و نهایتاً استفاده بهینه از پتانسیل تولید زمین، سازگاری ارقام موجود مانند انواع خربزه های آناناسی وم شهدی از دیگر مزایای این شیوه است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد عناوان کرد: باقی‌ماندن بقایای نایلون و حساسیت گیاه به بیماری بوته میری در زمین از معایب این روش است که ضمن ایجاد آلودگی در محیط‌زیست به مرور با قرار گرفتن بخشی از آنها در زیر خاک و منطقه توسعه و فعالیت ریشه در رشد و نمو گیاه اختلال ایجاد کرده و از عملکرد زراعی می‌کاهند و رفته رفته یک قطعه زمین مرغوب و پربازده به زمین نامرغوب تبدیل می‌شود. جذب تشعشعات خورشیدی توسط نایلون باعث افزایش دما در زیر نایلون و داخل خاک شده واختلالاتی را در فعالیت ریشه و گیاه به وجود می‌آورد.

به گزارش روابط عمومی جهاد کشاورزی شهرستان مشهد، خوش‌قامت توصیه نمود: زارعین از پوشش‌های قابل تجزیه و گیاهی به جای نایلون استفاده نمایند و در صورت استفاده از نایلون نسبت به جمع‌آوری پلاستیک‌ها بعد از برداشت اقدام نمایند.

انتهای پیام


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

کلزاکاران بردسکنی از قیمت تضمینی این محصول ناراضی اند