18دستگاه ماینر و کارت گرافیکی غیرمجاز در میاندوآب کشف شد


مهاباد- ایرنا- فرمانده انتظامی میاندوآب‌ گفت: ماموران انتظامی این شهرستان...
مهاباد- ایرنا- فرمانده انتظامی میاندوآب‌ گفت: ماموران انتظامی این شهرستان در ایستگاه شهید محمدنژاد 18 دستگاه کارت گرافیک و ماینر غیرمجاز به ارزش چهار میلیارد و 200 میلیون ریال کشف کردند.

سرهنگ فخرالدین رستم‌پور روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد :ماموران ایست بارزسی شهید محمدنژاد میاندوآب حین کنترل خودروهای عبوری محور ”میاندوآب- تبریز” به یک دستگاه اتوبوس مسافربری به ظن حمل کالای قاچاق مشکوک شدند.

وی افزود: پس از توقف خودرو و بارزسی از آن تعداد ۶ دستگاه کارت گرافیک ماینر کشف و ضبط شد.

فرمانده انتظامی میاندوآب‌ گفت: همچنین در پی دریافت خبری مبنی بر استفاده غیرمجاز از برق و نگهداری دستگاه تولید ارز دیجیتال در یکی از روستاهای شهرستان، ماموران انتظامی پس از هماهنگی قضایی در محل حاضر و در ادامه موفق به کشف و ضبط ۱۲دستگاه کارت گرافیک ماینر شدند.

سرهنگ رستم‌پور با بیان اینکه ارزش ریالی اقلام مکشوفه چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال برآورد شده است، اضافه کرد: در رابطه با این عملیات‌ها یک دستگاه اتوبوس مسافربری توقیف و ۲ نفر متهم دستگیر و پس از تشکیل پرونده مقدماتی جهت سیر مراحل قانونی تحویل مقام قضایی شد.

وی اظهار داشت: استفاده از دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال ،نیاز به مصرف برق زیادی داشته و بنابراین افراد سودجو که با استفاده از انشعاب غیرمجاز برق، اقدام به فعالیت غیرقانونی کنند با برخورد قاطع و قانوپی پلیس روبرو خواهند شد.

وی بیان کرد: مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ سراسر کشور نامی آشنا برای همه اقشار جامعه برای دریافت نیازهای پلیسی و همکاری اطلاعاتی شهروندان، به صورت شبانه روز آماده به خدمت می باشد.

پول مجازی (بیت‌کوین) پیش از این با استفاده از رایانه‌های خانگی تولید می‌شد اما در سال‌های اخیر دستگاه‌های مخصوص استخراج این پول مجازی (ماینر) ساخته شده که واردات و استفاده از آنها در ایران غیرمجاز است.

استخراج ارزهای دیجیتال بویژه نوع بیت‌کوین نیاز به مصرف بالای برق دارد به گونه‌ای که برای استخراج هر واحد بیت‌کوین نیاز به تولید ۷۲ مگاوات ساعت برق است و با توجه به قیمت نازل برق در ایران بسیاری از استخراج‌کنندگان اقدام به استخراج ارز دیجیتال با برق ارزان می‌کنند، این در حالی است که ارز دیجیتال تولید شده با این برق رایگان به بالاترین نرخ در جهان خرید و فروش می‌شود.

میاندوآب با بیش از ۲۷۷ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.