اعتبار باند دوم راه‌های خراسان جنوبی به 516 میلیارد تومان رسید


اعتبار باند دوم راه‌های خراسان جنوبی به 516 میلیارد تومان رسید

بیرجند - ایرنا - مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: اعتبار باند دوم راه‌های استان در سال جاری به 516 میلیارد تومان افزایش یافته است و برای تکمیل این پروژه‌ها به 419 میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز داریم.

وحید داعی روز پنجشنبه در نشست بررسی مشکلات حوزه راه و شهرسازی شهرستان فردوس که در فرمانداری این شهرستان برگزار شد افزود: سال ۹۸ اعتبارات باندهای دوم استان ۲۲۰ میلیارد تومان بود که با پیگیری‌های انجام شده در سال ۹۹ به ۳۶۰ میلیارد تومان و در بودجه سال ۱۴۰۰ به ۵۱۶ میلیارد تومان رسید.

وی گفت: علاوه بر این از محل ظرفیت بند (ط) بودجه هم ۴۱۹ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته و موضوع مهم اینکه اولین بار در شهرستان فردوس از ظرفیت ماده ۵۶ (مشارکت بانک‌ها) مبلغ ۵۰ میلیارد تومان موافقت‌نامه برای باند دوم محور دیهوک - فردوس - بجستان اخذ شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی جذب این میزان اعتبار را نیازمند پیگیری مسوولان و نمایندگان استان دانست و اظهار داشت: دهه فجر سال گذشته ۴۵۰ کیلومتر باندهای دوم جاده‌های کشور افتتاح شد که این عدد در خراسان جنوبی ۹۰ کیلومتر بود یعنی ۲۰ درصد عملکرد وزارت راه و شهرسازی در این حوزه در خراسان جنوبی اتفاق افتاد.

وی افزود: در اجرای طرح اقدام ملی مسکن تاکنون زمین برای ساخت ۳۶۴ واحد مسکونی در قالب تفاهم‌نامه‌های مختلف اعم از بهزیستی، کمیته امداد، فرهنگیان، نیروهای مسلح و اقشار گوناگون تامین و تحویل واجدین شرایط در شهرستان فردوس شده است و اداره کل راه و شهرسازی آمادگی دارد در صورت تمایل شهرداری فردوس و اسلامیه، طرح آماده‌سازی سایت ۳۵ هکتاری اسلامیه و ۱۷.۵ هکتاری فردوس برای اجرا به این شهرداری‌ها واگذار شود.

داعی گفت: در جلسه امروز مصوب شد که یک جلسه اختصاصی برای شهرستان فردوس ویژه طرح پرونده‌های این شهرستان در کمیسیون ماده ۵ تشکیل و پرونده‌های مربوطه در کمیسیون مطرح شود همچنین موضوع واگذاری سهم ۱۰ درصد شهرداری‌های اسلامیه و فردوس از مصوبات دیگر جلسه امروز است.

وی درخصوص مشکل زمین در شهر جدید باغستان گفت: برای طرح هادی باغستان بعد از مشخص شدن حریم مقداری پهنه اراضی ملی به محدوده شهری اضافه خواهد شد تا در آینده مشکلی ایجاد نشود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در حاشیه این نشست به خبرنگار ایرنا گفت: دوبانده‌سازی محور فردوس - دیهوک در صورت تخصیص به موقع اعتبار اواسط سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: با پیگیری‌های انجام شده، مجوز هیات مدیره بانک سپه برای تزریق ۵۰ میلیارد تومان به عنوان ماده ۵۶ به این محور را اخذ کردیم و تاییدیه این قرارداد آماده شده است که امیدواریم تا دو ماه آینده این پول به مرحله قرارداد و تخصیص برسد و پیش‌بینی می‌کنیم تا اواسط سال آینده این پروژه به اتمام برسد.

داعی درباره پروژه راه‌آهن شهرستان فردوس با بیان اینکه این پروژه از اهمیت خاصی در استان برخوردار است و مورد پیگیری بوده گفت: ساختار اداری برای اعتبارات به این شکل است که وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد اعتبار را می‌دهد و سازمان برنامه و بودجه اعتبار را در لایحه بودجه درج کرده و در مجلس شورای اسلامی بعد از بررسی به قانون تبدیل می‌شود لذا این اعتبارات فقط در حوزه وزارت راه و شهرسازی نیست.

وی گفت: سال ۹۹ اعتبار راه‌آهن فردوس ۱۱ میلیارد تومان بود که با پیگیری‌های صورت گرفته ۱۰۰ درصد اخذ و به پروژه تزریق شد اما در سال جاری اعتبار پیش‌بینی شده به این پروژه پنج میلیارد تومان است و پیگیر هستیم بتوانیم آن را افزایش دهیم.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی درخصوص مشکلاتی که در حوزه ردیف‌های اعتباری و تخصیص اعتبار برای برخی پروژه‌های ملی به وجود می‌آید اظهار داشت: چون پروژه در چند سطح تعریف می‌شود و توجیه اقتصادی، مالی و فنی باید داشته باشد، ابتدای هر پروژه برآوردهای لازم انجام می‌شود و به صورت سالیانه در قانون بودجه اعتبارات را پیش‌بینی می‌کنند که اگر این اعتبارات مطابق پیش‌بینی‌ها تزریق شود معمولاً پروژه‌ها در بازه‌های مشخص به اتمام می‌رسد.

وی افزود: اما در سال‌های اخیر منابع اعتباری با مشکل مواجه شده و منابع مالی نتوانسته در موعد مقرر تزریق شود.

داعی گفت: شرایط کرونا نیز بر اقتصاد کشور و کارگاه‌های ساختمانی پروژه‌ها تاثیرگذار بوده که باعث شده پروژه‌ها در زمان تعیین شده به اتمام نرسد.

وی اضافه کرد: برای ساخت ۳۸۶ واحد مسکونی در قالب طرح‌های مسکن ملی، فرهنگیان و اقشار ویژه زمین را به صورت رایگان در نظر گرفتیم.

در این نشست شهرداران و اعضای شوراهای اسلامی شهرهای فردوس، اسلامیه و باغستان مشکلات و درخواست‌های خود را مطرح کردند که از مهمترین آنها سهم ۱۰ درصدی شهرداری‌ها و معطل ماندن پرونده‌ها در کمیسیون ماده ۵ بود و مدیرکل راه و شهرسازی قول داد همه پرونده‌های کامل شهرستان طی هفته آینده در یک جلسه اختصاصی مورد بررسی قرار گیرد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز


جملات تولدت مبارک پسرم (جملات زیبای تبریک تولد مادر به پسر)