کتاب در محضر کلنل باحضور فرمانده نیروی هوایی ارتش در مشهد رونمایی شد


کتاب  در محضر کلنل  باحضور فرمانده نیروی هوایی ارتش در مشهد رونمایی شد

مشهد- ایرنا- کتاب در محضر کلنل نوشته مهری غلامپور در مراسمی با حضور فرمانده نیروی هوایی ارتش و مسوولان سپاه در محل کتابخانه مرکزی امام خمینی (ره) مشهد رونمایی شد.

به گزارش ایرنا، فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه در این مراسم با بیان اینکه این کتاب درباره زندگی امیر "عباس پورعلی"، یکی از خلبانان قدیمی کشور است، گفت: در نیروی هوایی ارتش ناگفته های زیادی از قهرمانی ها و ازخودگذشتگی های سربازان وطن وجود دارد که می تواند از آنان الگو و اسوه هایی کم‌نظیر برای مردم ایران خلق کند.

امیر سرتیپ خلبان ستاد حمید واحدی افزود: زمانی که امیر پورعلی سرهنگ تمام ارتش بود، من پست ستوانی داشتم، ایشان استاد تمام و معلم اخلاق ما بود و برخوردی پدرانه و دلسوزانه نسبت به تمام جوانان در ارتش داشت.

وی بیان کرد: شخصیت و مناعت طبع و بزرگواری امیر پورعلی به گونه ای است که از گفتن همه اقدامات قهرمانانه و جانفشانی های خود ابا دارد و آنچه در کتاب "در محضر کلنل" درباره زندگی وی گفته شده است، شاید یک صدم از رازهای سر به مهری باشد که در دلشان نهفته است.

وی اظهار داشت: خطه خراسان، قهرمانان و پهلوانان زیادی در دوره های مختلف تاریخ دارد که صدها کتاب می توان درباره زندگی آنان نوشت و باید نویسندگان نسبت به نگارش زندگی این قهرمانان و الگوسازی از آنان برای جوانان اهتمام ورزند.

فرمانده نیروی هوایی ارتش گفت: از دیدگاه رهبر معظم انقلاب، نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران باید در تراز این نظام باشد و در این راستا باید سطح دانش این نیروی نظامی افزایش یابد، که در این مسیر از جوانان مدد می طلبیم و ارزش زیادی برای آنان قائل هستیم تا ما را در رساندن نیروی هوایی ارتش به تراز نظام اسلامی یاری دهند، چرا که جوانان نوک پیکان بیانات رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب هستند.

امیرسرتیپ واحدی به تعامل نزدیک سپاه و ارتش اشاره و بیان کرد: تقسیمات تشکیلات نظامی فقط در بعد کاری است، اما هدف هر دو یکی است و آن هم رساندن پرچم انقلاب اسلامی توسط رهبری معظم به صاحب اصلی آن یعنی قائم آل محمد (عج) است.

کتاب "در محضر کلنل" باحضور فرمانده نیروی هوایی ارتش در مشهد رونمایی شد

فرمانده سپاه امام رضا(ع) نیز در این مراسم گفت: نوشتن خاطرات قهرمانان جنگ و نظام جمهوری اسلامی تا زمانی که در قید حیات هستند، اقدامی بجا و درست است چرا که باید حضور این گنجینه ها و سرمایه های نظام را مغتنم شمرد و از خاطرات آنان برای نشر آرمانها و اعتلای نظام بهره جست.

سردار یعقوبعلی نظری افزود: انسانها به صورت فردی باید برای کارهای بزرگ پخته شوند و این کسب تجربه و پختگی در میدانهای سخت رخ می دهد، اگر عرصه های قوی در حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی و ملی به وجود نیاید، نمی توان کارهای بزرگ انجام داد، میدان دفاع مقدس نیز به ظاهر یکی از میادین سخت بود اما در باطن فوق العاده با اهمیت و اثرگذار به شمار می رفت.

فرمانده سپاه امام رضا(ع) گفت: اگر انقلاب اسلامی و نظام امام خمینی (ره) به پیروزی رسید و رژیم طاغوت سرنگون شد و نظام الهی مستقر گشت در نتیجه مبارزه و مجاهدات انسانهایی بود که سختی های زیادی را در گوشه زندانها و در جریان مبارزه و میدانهای جنگ متحمل شدند و ستونهای مستحکم این نهضت را آفریدند و به واسطه آنها ملت آگاهی پیدا کرد و نهضت امام راحل پیروز شد.

سردار نظری اظهار داشت: دفاع مقدس در حفظ، بقا و استحکام نظام فوق العاده اثربخش بود، اگر این میدان برای جنگ علیه باطل ایجاد نمی شد، ملت ایران قادر نبود رویدادهای سخت بعدی پس از انقلاب را با پیروزی پشت سر بگذارد و در این عرصه ستارگانی چون شهید صیاد شیرازی و شهید سلیمانی درخشیدند که محصول دفاع مقدس بودند.

وی بیان کرد: دست اندرکاران فرهنگ و هنر باید در تبیین رشادتها و قهرمانی های شهیدان اسلام و رزمندگان ازجان‌گذشته دفاع مقدس تلاش کرده و نگران تحریف دفاع مقدس نباشند، زیرا حفظ اصالت این جریانات و اتفاقات مقدس در درون آنها نهفته است، دفاع مقدس ما از جنس انقلاب اسلامی مبتنی بر اسلام ناب است و خود مانع از بروز هرگونه انحراف و خدشه ای از طریق صداقت و اخلاص و ماهیتی می شود که این میدانها داشت.

فرمانده سپاه امام رضا(ع) گفت: کتاب "در محضر کلنل" توسط موسسه "نشر ستاره ها" وابسته به سپاه امام رضا (ع) منتشر شده و به خانم "غلامپور" نویسنده این اثر کمک کرده است که رشادتهای ارتشیان را به رشته تحریر درآورد، از این باب هیچ تفاوتی بین سپاه و ارتش نیست، از باب آرمانهای انقلاب اسلامی هیچ تقسیم بندی تشکیلاتی وجود ندارد، این تقسیم بندی تشکیلاتی از باب اجرای وظایف است اما همه آنها متمرکز بر ارزشهای انقلاب اسلامی هستند.

کتاب "در محضر کلنل" باحضور فرمانده نیروی هوایی ارتش در مشهد رونمایی شد

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: امروز در بزرگترین کتابخانه عمومی کشور، شاهد رونمایی یکی از آثار فاخر در حوزه ادبیات پایداری و معرفی یکی از مفاخر دفاع مقدس هستیم، کتابخانه امام خمینی (ره) به عنوان یکی از فرهنگسراهای اجتماعی علاوه بر تامین نیازهای اطلاعاتی مردم، نسبت به معرفی مفاخر و سرمایه های عظیم اجتماعی نیز ماموریت دارد.

حجت الاسلام علی اکبر سبزیان افزود: جوانان باید با سرمایه های اجتماعی کشور همچون امیر پورعلی آشنا شوند، کتاب "در محضر کلنل" به جوانان برومند نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی و همه جوانان نظامی و غیرنظامی و اهل کتاب کمک خواهد کرد که به سرمایه هایی مانند امیر پورعلی افتخار کنند.

وی بیان کرد: این کتاب با همکاری نشر ستاره ها منتشر شده است، این موسسه انتشاراتی امروز در ترویج ادبیات پایداری و معرفی فرماندهان بزرگ و سرمایه های اجتماعی در حوزه دفاع مقدس گام بلندی برداشته است که امیدواریم استمرار داشته باشد.

وی اضافه کرد: امیر سرتیپ پورعلی در آمریکا تحصیل کرد اما رنگ آمریکایی به خود نگرفت بلکه رنگ الهی وی بیشتر شد. باید کتاب را خواند و با ابعاد زندگی این امیر بیشتر آشنا شد تا بدانیم که رمز بقای این انقلاب و این نظام، رمز وجود افرادی مانند امیرپورعلی است.

کتاب "در محضر کلنل" باحضور فرمانده نیروی هوایی ارتش در مشهد رونمایی شد

نویسنده کتاب "در محضر کلنل" نیز درباره دلیل نامگذاری این کتاب گفت: در بخشی از خاطرات امیر پورعلی گفته شد که وی دبستان خود را در نزدیکی مقبره نادر افشار مشهد گذرانده است و از آنجا که آرامگاه کلنل "محمدعلی پسیان" نیز به عنوان اولین خلبان شهید این کشور در این مقبره قرار گرفته است، این موضوع در ذهن من شکل گرفت که امیر پورعلی، الفبای دفاع از آسمان وطن را از همان کلاس اول در محضر کلنل پسیان آموخته است، لذا نام کتاب را "در محضر کلنل" گذاشتم.

مهری غلامپور افزود: من به نوشتن درباره جنگ علاقه داشتم، لذا به سراغ کسانی رفتم که جنگ و هشت سال دفاع مقدس را تجربه کرده بودند، امیر سرتیپ پورعلی از نخستین خلبانان خراسان بود که خاطرات زیادی از جنگ داشت و بسیار هم سخت توانستم ایشان را راضی به بیان خاطرات و سرگذشتش کنم.

وی بیان کرد: یکی از مهمترین بخش های خاطرات امیرپورعلی، زمان مسوولیت وی در جهاد خودکفایی ارتش بود، ایشان با شهدای خلبان بزرگی همدوره بوده است که خاطرات شیرینی از آنان دارد.

امیر عباس پورعلی نیز در این آیین به بیان بخشی از خاطرات خود از دوران جنگ و اوایل انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: اولین پایگاه هوایی در بندرعباس و نخستین پایگاه چهاردهم شکاری در خراسان با فرمان رهبری و حضور بنده افتتاح شد، همچنین من اولین مسوول جهاد خودکفایی در ارتش جمهوری اسلامی ایران بودم.

وی اضافه کرد: در زمان جنگ عراق و ایران، ۲۱ فروند هواپیمای به غنیمت گرفته شده از ارتش عراق را دوباره بازسازی و راه اندازی کردم و چندین هزار پرواز با هواپیمای جنگی داشتم.

در پایان این مراسم از کتاب "در محضر کلنل" رونمایی و پوستر آن توسط مسوولان حاضر در این نشست امضا شد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

پارگی حنجره توسط سگ‌های گله، علت مرگ ماده پلنگ خواف اعلام شد