نخستین مجتمع آموزشی ویژه دانش آموزان اُتیسم شهر یزد افتتاح شد


نخستین مجتمع آموزشی ویژه دانش آموزان اُتیسم شهر یزد افتتاح شد

یزد- ایرنا - نحستین مجتمع آموزشی ویژه دانش آموزان اُتیسم یزد روز چهارشنبه با حضور سیدجواد حسینی معاون وزیر و رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ، استاندار و جمعی از مسوولان محلی در این شهر به بهره برداری رسید.

به گزارش ایرنا استاندار یزد در آیین افتتاح این واحد آموزشی با اشاره به نقش خیران در توسعه فضاهای آموزشی گفت: باقیات صالحاتی بالاتر از مدرسه سازی نیست.

مهران فاطمی افزود: توجه به فضاهای آموزشی برای دانش آموزان استثنایی و فراهم کردن زمینه تعلیم و تربیت برای آنها کاری بسیار ارزشمند است.

وی ضمن قدردانی از خیران مدرسه ساز اظهارکرد: از مجموعه خیران مدرسه ساز استان در راستای توسعه فضای آموزشی حمایت می شود .

همچنین مدیرکل آموزش و پرورش یزد گفت: مجتمع یادشده نخستین مدرسه اُتیسم استان است که به نام زنده یاد « احمد زرکش » نامگذاری و با همکاری فرزند آن مرحوم ساخته شد.

محسن موحدی فر با تشکر از خیران مدرسه ساز افزود: سرمایه گذاری در حوزه دانش آموزان استثنایی نیاز آموزش و پرورش استان است و با ساخت مدرسه یادشده بخشی از مشکل این گروه از دانش آموزان و خانواده آنها کاسته می شود.

وی با بیان اینکه موفقیت آموزش و پرورش استان به خاطر همراهی و تعامل مسئولان است ، افزود: مدیریت ارشد استان و دیگر مسئولان نگاه ویژه ای به این نهاد دارند بطوریکه استاندار یزد به عنوان رییس شورای آموزش و پرورش استان از مسئولان تمامی اداره های دولتی خواست که در برنامه های خود پیوست آموزش و پرورش داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: در شورای آموزش و پرورش استان هم مصوب شد که اداره ها و دستگاه های اجرایی استان به صورت دوره ای باید عملکرد خود را ارائه کنند.

موحدی فر ضمن قدردانی از اولیا و معلمان یزد گفت: فرهنگیان استان با همراهی خانواده دانش آموزان در زمان شیوع کرونا ، کلاس های درس را به نحو مطلوبی برگزار کردند که تاکنون خللی در امر تحصیل به وجود نیامده است.

وی تصریح کرد: هم اکنون اولیای دانش آموزان هر کدام یک معلم و اتاق منزل شخصی معلمان هم تبدیل به کلاس درس شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد افزود: با شروع سال تحصیلی ۱۴۰۰- ۱۴۰۱ مطالب آموزشی به صورت ترکیبی و مجازی در مهرماه آغاز شد، امیداوریم با فراهم شدن شرایط ،کلاس های درس به صورت حضوری برگزار شود.

وی آمار مستقلی از تعداد این گروه دانش آموزان در استان یزد که یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد، ارایه نکرد.

نخستین مجتمع آموزشی اُتیسم یزد در زمینی به مساحت پنج هزار مترمربع و با یکهزار و ۸۶۰ متر مربع زیربنا و با صرف افزون بر ۷۰ میلیارد ریال هزینه و ۱۲ کلاس درس ساخته شد.

هم اکنون ۲۸۵ هزار دانش آموز در ۲ هزار و ۱۰۰ واحد آموزشی استان یزد تحصیل می کنند که حدود ۲ هزار نفر از این تعداد دانش آموزان استثنایی هستند.

تعداد خیران مدرسه ساز استان یک هزار و ۳۰۰ نفر اعلام شد که از این تعداد ۱۸۸ نفر از خانواده های معظم شهدا، ۲۵۴ تن زن ، ۶۹ نفر نخبه ، ۱۴۵ تن از اقلیت دینی زرتشتیان هستند.

همچنین یک سوم مدارس استان یزد خیری است.

اُتیسم، اختلال رشد عصبی در اعصاب مرکز است که در تحول و رشد مغز اختلال ایجاد و تعامل یا رفتار فرد را دچار اختلال می کند،مبتلایان به اتیسم یا درخودماندگی نمی توانند با محیط پیرامون ارتباط برقرار کنند و دچار رفتارهای کلیشه ای و تکراری می شوند.
اتیسم، اختلالی است که علت دقیق و مشخصی ندارد و مادام العمر است اما اگر به موقع تشخیص داده شود از شدت علایم آن کاسته می شود و فرد مبتلا می تواند به فعالیت های اجتماعی بازگردد.
هرچند علت دقیق آن مشخص نیست اما علت های ژنتیکی ، محیطی و وجود سابقه اختلال یادگیری در خانواده به عنوان برخی علل ایجاد کننده آن مطرح که ثابت نشده است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

حال ‌و روز گذر فرهنگ و هنر ابرکوه در آستانه سفر وزیر