1500 قطعه غاز خاکستری میهمان تالاب کانی‌برازان مهاباد شدند


1500 قطعه غاز خاکستری میهمان تالاب  کانی‌برازان  مهاباد شدند

مهاباد- ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: با احیای تالاب بین المللی کانی برازان این شهرستان که به بهشت پرندگان ایران مشهور است، هزار و 500 قطعه غاز خاکستری طی روزهای اخیر وارد این تالاب شدند.

فاروق سخنور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کارشناسان این اداره در پایش های خود از تالاب کانی برازان این تعداد غاز خاکستری مهاجر و دیگر پرندگان آبزی و کنار آبزی را مشاهده و شمارش کردند.

وی با بیان اینکه پیش بینی می شود با آبیگری این تالاب در روزهای آینده نیز به تدریج بر تعداد این غازها افزوده شود، ادامه داد: این پرندگان مهاجر مدتی در این تالاب و دیگر تالاب های سواحل جنوبی دریاچه ارومیه به منظور استراحت و تغذیه توقف می کنند و سپس کوچ خود را به مناطق جنوبی ادامه می دهند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد بیان کرد: تالاب بین‌المللی "کانی برازان" مهاباد طی ماه های گذشته به دلیل کاهش نزولات آسمانی ۷۰ درصد از آن خشک شده بود ولی با تدبیر به موقع مسوولان و انتقال ۲.۵ میلیون متر مکعب آب به پیکره آن، جان دوباره گرفته و زندگی در آن جریان یافت.

وی افزود: با انتقال این حجم از آب به این تالاب و بارندگی پاییزه اخیر در این شهرستان این تالاب دوباره به مرحله شادابی و سرزندگی خود رسیده و شرایط مناسبی را برای مهاجرت انواع پرندگان مهاجر و بومی به این تالاب بوجود آورده است.

سخنور اضافه کرد: علاوه بر این، تعداد غاز خاکستری بیش از سه هزار بال انواع پرندگان مهاجر دیگر شامل چنگر، اردک نوک پهن، اردک سرسبز، گیلار، فلامینگو، تنجه و هشت قطعه قوی فریادکش نیز وارد تالاب کانی برازان شده اند.

وی از اهالی روستاهای همجوار این تالاب کانی بین المللی خواست در صورت مشاهده افراد سودجو و فرصت طلب برای شکار این گونه های با ارزش به اداره محیط زیست و محیط بانان این اداره اطلاع دهند.

به گزارش ایرنا، غاز خاکستری پرنده ای است با ۸۳ سانتی متر طول که بزرگترین نوع پرنده در منطقه بوده و منقارش ضخیم و به رنگ صورتی و سر و گردنش خاکستری و پاهایش صورتی رنگ است.

بدن زیرتنه این پرنده، خاکستری با رگه های کوچک سیاه است و به صورت دسته جمعی از منطقه ای به منطقه دیگر کوچ می کند، این پرنده، در مناطق تالابی، باتلاق ها، دشت های سیلابی، ساحل دریاچه ها و رودخانه ها به سر برده و در کنار اراضی باتلاقی و روی زمین آشیانه می سازد.

تالاب بین المللی کانی برازان مهاباد با بیش از هزار هکتار مساحت، یکی از مهمترین تالاب های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و از با ارزش ترین زیستگاه های انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر و بومی در شمال غرب کشور به شمار می رود.

این تالاب در ۳۰ کیلومتری شمال مهاباد و در نزدیکی روستای "قره داغ" واقع شده که به دلیل گوناگونی و فراوانی گونه های زیستی از سوی کمیته ملی طبیعت گردی کشور به عنوان نخستین سایت پرنده نگری در ایران معرفی شده است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

سامانه پیامکی توسعه بازار سیب آذربایجان غربی راه اندازی شد