7.2 درصد از افراد بالای 25 سال در زنجان دیابت دارند


7.2 درصد از افراد بالای 25 سال در زنجان دیابت دارند

زنجان - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: میزان شیوع دیابت در سال 95 و در افراد بالای 25 سال استان 7.2 درصد و این میزان در کشور 10.8 درصد است.

دکتر محمد رضا صائینی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به اینکه افزایش شیوع دیابت در جهان طی سال‌های اخیر، این بیماری را به بزرگترین اپیدمی تاریخ تبدیل کرده است افزود: این بیماری، چهارمین یا پنجمین علت مرگ در اغلب کشورها محسوب می شود.

وی اضافه کرد: بر این اساس در کشورهایی که از نظر اقتصادی در حال توسعه هستند، شواهد علمی مبنی بر اپیدمی این بیماری وجود دارد، علاوه بر دیابت، اختلال تحمل گلوکز (IGT) نیز یکی از معضلات بزرگ در زمینه سلامت است و مبتلایان به اختلال تحمل گلوکز بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی- عروقی هستند.

این مسوول با اشاره به وضعیت دیابت استان و کشور ادامه داد: بر این اساس درصد آگاهی بیماران دیابتی از بیماری خود با توجه به استپس (پیمایش عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر ) سال ۹۵ در استان ۶۰ و در کشور ۷۴ درصد بوده است.

وی اظهار داشت: درصد افراد دارای اضافه وزن و چاقی بر اساس طرح بررسی عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر "سال ۱۳۹۵ "در کشور ۵۶ درصد و در استان حدود ۵۵ درصد در افراد بالای ۱۸ سال بوده که این میزان در خانم‌ها بیشتر از آقایان است.

به گفته، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان بر مبنای مطالعات انجام گرفته میزان کم‌تحرکی کشور ۵۶ درصد بوده و در استان این میزان حدود ۴۲ درصد است که همه این عوامل در بروز بیماری دیابت، موثر هستند.

صائینی با اشاره به عوامل خطرساز دیابت افزود: بر این مبنا افراد بالای ۳۰ سال، افراد چاق یا دارای اضافه وزن" با نمایه توده بدنی (BMI بالای ۲۵)، افراد دارای فشار خون بالا، سابقه بیماری دیابت در افراد خانواده تغذیه نامناسب "مصرف زیاد شیرینی‌جات، غذاهای پر چرب و غیره، کم‌تحرکی، مبتلایان به چربی خون بالا، زنان دارای سابقه دیابت بارداری و بیماران قلبی و عروق بیشتر در معرض خطر دیابت قرار دارند.

وی خاطرنشان کرد: فدراسیون جهانی دیابت (IDF)، به مناسبت روز جهانی دیابت امسال تمرکز خود را بر روی درمان و مراقبت دیابت و اهمیت خودمراقبتی گذاشته است که شعار روز جهانی دیابت، دسترسی به درمان دیابت اعلام شده است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

هواشناسی زنجان هشدار جوی صادر کرد