شهرداری‌ها برای عمران شهرها از مشارکت مردم بهره‌مند شوند


شهرداری‌ها برای عمران شهرها از مشارکت مردم بهره‌مند شوند

مهاباد- ایرنا- مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری آذربایجان‌غربی با بیان اینکه باید شهرداری‌ها برای آبادانی شهر از مشارکت مردم بهره‌مند شوند، گفت: یکی از مهم‌ترین راهکارها در این زمینه اعتمادسازی میان مردم است.

سیدمحمد عابدی عصر روز سه‌شنبه در جلسه بررسی مسایل و مشکلات مدیریت شهری میاندوآب‌ با بیان اینکه اعضای شوراها با حضور در میان مردم اعتماد آنان را جلب کنند، اظهار داشت: این شهر در زمینه اقتصادی، سیاسی، مذهبی و اجتماعی دارای جایگاه بالایی در استان است و باید به صورت همه جانبه ای توسعه یابد.

وی با بیان اینکه در بیشتر موارد شهرهای پیرامون میاندوآب‌ همیشه درصدد الگوبرداری از این شهرستان هستند، افزود: به همین خاطر نیاز است اعضای شورای شهر به همراه شهردار و در هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی با حفظ وحدت و همدلی برای آبادانی و توسعه شهر کار کنند.

وی‌ ادامه داد: هر چند از محل‌ درآمدهای ارزش افزوده به شهرداری‌های استان کمک می‌شود ولی در این رابطه سهم آذربایجان غربی یک دهم درآمدها از این محل است و در سفر معاون عمرانی و توسعه شهری و روستایی وزارت کشور به استان اعتراض خود را در این زمینه اعلام کردیم .

وی با اشاره به سفر آتی رییس جمهوری به آذربایجان غربی، گفت: یکی از مهم‌ترین مطالبات ما از ایشان موضوع ارزش افزوده است چرا که اگر سهم استان افزایش یابد، بیشتر کمک حال شهرداری‌ها در بحث توسعه و هزینه‌ها خواهد بود.

شهرداری‌ها برای عمران شهرها از مشارکت مردم بهره‌مند شوند

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری آذربایجان غربی در رابطه با اختصاص قیر رایگان هم به شهرداری‌ها گفت: شهرداری‌ها باید قیر مورد نیاز خود را در سامانه‌ای که پیش بینی شده ثبت کنند که در این راستا شهرداری‌های ۴۸ گانه استان این کار را انجام داده‌اند.

عابدی با بیان اینکه از این پس قیر رایگان به شهرداری‌های استان تخصیص می‌یابد و باید در مناطقی که از قبل مشخص شده مصرف شود افزود: تخصیص قیر رایگان براساس مساحت مشخص شده و در مناطق خاکی خواهد بود که پس از مشخص شدن میزان آن با حواله توزیع خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: یکی از مشکلات شهرداری‌های استان جذب نیروی مازاد طی سال‌های گذشته است که وزارت کشور تدابیری اتخاذ کرده تا همه نیروهای شهرداری‌ها سازمان یابند.

وی بیان کرد: در شهرستان ها برخی دستگاه‌های اجرایی به شهرداری بدهی زیادی دارند و در این راستا از سوی دفتر امور شهری و شوراهای استانداری از شهرداری‌ها خواسته شده این بدهی‌ها را احصا کنند تا از اداره‌ها دریافت و در جهت عمران و آبادانی شهرها هزینه شود.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری آذربایجان غربی با بیان اینکه برخی اداره‌ها از پرداخت بدهی‌های خود خودداری می‌کنند، افزود: در این راستا شهرداری‌ها می‌توانند به واسطه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان به حق و حقوق خود برسند.

عابدی افزود: مشکل مربوط به کمبود آتش‌نشانی ها نیز در حال پیگیری است که بزودی تجهیزات کافی در این راستا به ویژه پلکان برای ساختمان های بلند مرتبه به شهرداری‌ها داده می‌شود.

شهرداری میاندوآب‌ واحد فرهنگی و اجتماعی خود را فعال کند

فرماندار میاندوآب‌ هم در این جلسه با اشاره به مشکلات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری این شهر اظهار داشت: سال گذشته در حادثه آتش‌سوزی پنج باب مغازه در خیابان امام (ره) این شهر که یک طبقه بودند، سه نفر از ماموران آتش‌نشانی مصدوم شدند و اگر چنین حادثه‌ای در یک ساختمان ۲ طبقه و یا بیشتر روی می‌داد، به یقین بیشتر با مشکل مواجه می‌شدیم.

حسام شیرازه‌محبت با بیان اینکه علت مصدوم شدن ماموران آتش‌نشانی در اطفای این حریق نبود امکانات و تجهیزات کافی بود، افزود: علاوه بر نبود امکانات، عدم نظارت کافی و کمبود اعتبارات عامل دیگری در وقوع این مشکلات است که باید در این راستا به میاندوآب‌ و بکتاش توجه ویژه‌ای شود.

شهرداری‌ها برای عمران شهرها از مشارکت مردم بهره‌مند شوند

وی همچنین با اشاره به نبود غواص در سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری میاندوآب‌ برای نجات غریق گفت: شهرداری در ارایه لیست نیروهای شرکتی هر روز آمارهای متفاوت و مغایر از هم اعلام می‌کند در حلی که برای جذب غواص به عنوان نیروی تخصصی مورد نیاز تاکنون می‌توانستند بهتر عمل کنند.

وی همچنین با اشاره به نیاز ورودی‌های شهر میاندوآب به ساماندهی گفت: در این زمینه اداره‌کل راه و شهرسازی استان نسبت به اختصاص اعتبار موافق است و اگر در استان نیز مساعدت شود، ورودی‌های شهر ساماندهی می‌شود.

فرماندار میاندوآب‌ همچنین با بیان اینکه هزینه نبود کمربندی در قسمت شمالی شهر را شهرداری تقبل می‌کند، اظهار داشت: در پی عدم تکمیل کمربندی در قسمت شمالی میاندوآب، خودروهای سنگین از داخل شهر تردد می کنند که این هم موجب تخریب آسفالت معابر عمومی می‌شود و اگر اداره راه و شهرسازی در گذشته نسبت در اتمام کمربندی اهتمام می‌کرد اکنون مشکلی در این زمینه وجود نداشت.

وی از پیگیری بحث مدیریت پسماند شهرداری میاندوآب‌ از سوی معاونت عمرانی و دفتر امور شهری و شوراهای استانداری قدردانی کرد و گفت: در رابطه با نیروی انسانی، باید از این پس هیچ نیرویی به بدنه شهرداری وارد نشود چرا که با نیروی مازاد مواجه است و از طرفی با افزایش نیرو در شهرداری، پرداخت حقوق آنان در آینده متوجه شهرداری و شوراها خواهد بود.

شیرازه محبت با تاکید بر اینکه شهرداری میاندوآب‌ سهم نیم درصد نهاد کتابخانه‌های عمومی شهرستان را باید پرداخت کند، ادامه داد: حوزه فرهنگی و اجتماعی شهرداری میاندوآب‌ تعطیل است و باید شورای شهر در این راستا با مصوبه ای اختیارات کافی به شهردار بدهد.

فرماندار میاندوآب‌ با بیان اینکه باید برای هر کار عمرانی پیوست فرهنگی هم‌ وجود داشته باشد، گفت: فرهنگ به عنوان موتور محرک جامعه باید در شهرداری میاندوآب‌ مورد توجه قرار گیرد.

وی در رابطه با ساخت و سازهای غیرمجاز هم در میاندوآب گفت: باید اعضای شورای شهر در این زمینه نظارت کافی داشته باشند و نباید هر ساخت و سازی از طریق ماده ۱۰۰ مجوز بگیرد .

همچنین در این جلسه اعضای شورای اسلامی شهر و سرپرست شهرداری میاندوآب‌ به بیان مسایلی در راستای عملکرد و مشکلات پیش روی این شهرداری پرداختند.

آذربایجان غربی دارای ۴۸ شهرداری است که تاکنون ۳۷ شهردار آن انتخاب شده‌اند.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

بازدید بیش از 163هزار نفر از جاذبه های تاریخی و گردشگری مهاباد