«خضرلو»، روستای مهاجرپذیر و مستعد توسعه


«خضرلو»، روستای مهاجرپذیر و مستعد توسعه

مراغه- ایرنا- روستای چهارهزار نفری «خضرلو» که در مجاورت جاده عجب‌شیر به بناب قرار دارد، به واسطه دارا بودن یک ناحیه صنعتی و ظرفیت‌های اقتصادی قابل توجه، مستعد توسعه است اما ارتقای آن به شهر سال‌ها است که به عنوان یک مطالبه از سوی ساکنانش درخواست می‌شود. 

به گزارش خبرنگار ایرنا، اشتغال حدود سه هزار نفر در ناحیه صنعتی «خضرلو»، وجود هشت گلخانه و ۲۰ واحد دامداری صنعتی و بیش از یکهزار و ۸۰۰ هکتار زمین کشاورزی این روستا در مجاوره جاده اصلی، زمینه را برای توسعه و ارتقای آن به شهر فراهم کرده و سکونت برخی از کارکنان شاغل در واحد فولادسازی و تولید میلگرد این ناحیه صنعتی هم به اقتصاد روستا و مهاجرپذیری آن رونق بخشیده است.

مرم این روستا نیز از سال‌های پایانی دولت دهم تاکنون و پس از سخنرانی استاندار وقت آذربایجان‌شرقی در مسجد جامع «خضرلو»، برای ارتقای آن به شهر انتظار کشیده‌اند و اکنون با روی کار آمدن دولت سیزدهم، بار دیگر چشم امید به پیگیری‌های مسئولان امر دارند.

بر همین اساس مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری آذربایجان‌شرقی بر همین اساس روز گذشته با هیئت همراهش از طرح‌های مسیرگشایی این روستا بازدید کرد و موضوع ارتقای این روستا به شهر بار دیگر در میان ساکنان روستا جان گرفت.

عضو شورای روستای خضرلو در حاشیه این بازدید به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پس از سخنرانی استاندار آذربایجان‌شرقی و وعده ارتقای این روستا به شهر، مردم تا دو شبانه‌روز شادمان بودند و شیرینی پخش می‌کردند، اما انتظار آنان طولانی شد و حتی روستای «جوان‌قلعه» شهرستان با جمعیت کمتر از خضرلو نیز در سال ۱۳۹۳ به شهر ارتقا یافت اما «خضرلو» همچنان تحقق این وعده را انتظار می‌کشد.

«خضرلو»، روستای مهاجرپذیر و مستعد توسعه

«آصف مهاجری» با اشاره به اینکه حدود ۱۳ سال از افتتاح سد قلعه‌چای می‌گذرد و هنوز پایاب این سد اجرا نشده است، ادامه داد: با اجرای پایاب سد قلعه‌چای و توجه به ظرفیت کشاورزی این روستا می‌توان محصولات کشاورزی قابل توجهی در زمین‌های کشاورزی آن تولید کرد؛ اگرچه در زمان حاضر نیز گندم، سیب‌زمنی، پیاز، سیر، بادام و گردو از محصولات تولیدی قابل توجه در «خضرلو» است.

وی اضافه کرد: چهار رودخانه «قیزیل چای»، «آرخاشان چای»، «شووه چای» و «خرمن چای» که از روستا می‌گذرد هم به لایروبی نیاز دارد که اخیرا «آرخاشان چای» با هدف جلوگیری از هدررفت آب لایروبی شد.

بخشدار مرکزی عجب‌شیر نیز با بیان اینکه این روستا شرایط لازم برای ارتقا به شهر را دارد، بیان کرد: «خضرلو» بسیاری از امکانات‌ شهرهای کوچک را داراست و ظرفیت‌های قابل توجهی برای سرمایه گذاری دارد تا جایی که در ناحیه صنعتی آن هم‌اکنون هم شمش فولادی و هم میلگرد آجدار تولید می‌شود و زمینه برای توسعه روزافزون این ناحیه و تبدیل آن به شهرک صنعتی نیز وجود دارد.

«یوسف امیدی»، اضافه کرد: «خضرلو» در مجاورت جاده اصلی عجب‌شیر – بناب قرار دارد و همین دلیل موجب شده است تا ظرفیت بی‌بدیلی در حوزه حمل و نقل باری داشته باشد، به طوری که حدود ۳۵۰ دستگاه تریلر در این روستا وجود دارد.

«خضرلو» از روستاهای اولویت‌دار آذربایجان‌شرقی برای ارتقا به شهر است

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری آذربایجان‌شرقی نیز در حاشیه بازدید از طرح در حال اجرای توسعه معابر «خضرلو» به ایرنا گفت: پرونده ارتقای ۲۰ روستای استان به شهر بر اساس اولویت جمعیتی در وزارت کشور قرار دارد و خضرلو یکی از این روستاهای اولویت‌دار است.

«خضرلو»، روستای مهاجرپذیر و مستعد توسعه

منصور طالب‌پور اضافه کرد: ارتقای این روستاها به شهر پس از تصویب در وزارت کشور باید به هیئت وزیران برود و از آنجایی که «خضرلو» حدنصاب جمعیتی را دارد، انتظار می‌رود در صورت پیگیری مسئولان، در آینده نه چندان دور به شهر ارتقا یابد.

وی پیگیری این موضوع از دبیرخانه هیئت دولت را مورد تاکید قرار داد و اظهار داست: انتظار ساکنان «خضرلو» طولانی شده است و ارتقای این روستا با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد، دور از دسترس نیست.

وی با بیان اینکه اکنون ۷۰ شهر در آذربایجان‌شرقی وجود دارد، اظهار داشت: روستاهای «کردکندی» در بستان‌آباد و «دیزج حسین‌بیگ» در مرند اخیرا به شهر ارتقا یافتند و امیدواریم ارتقای «خضرلو» به شهر نیز بیش از این زمان بر نشود.

به گزارش ایرنا «خضرلو» روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان عجب‌شیر در استان آذربایجان‌شرقی است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تا فردا وارد محورهای مواصلاتی آذربایجان شرقی نشوید/کولاک و برف عملیات برفروبی را سخت کر...