عالمی که اولین موسس حوزه علمیه در لبنان بود/ حلم و مردم داری ویژگی بارز اخلاقی آیت الله مهاجر شریف


صبر و مردم داری از مهم ترین ویژگی های اخلاقی آیت...
صبر و مردم داری از مهم ترین ویژگی های اخلاقی آیت الله حسن مهاجر شریف یزدی زاده اولین موسس حوزه علمیه در لبنان بود.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، مرحوم آیت الله «حسن مهاجر شریف یزدی زاده» که در میان طلبه ها به «شیخ مهاجر شریف» معروف بودند، اولین حوزه علمیه ایرانی در لبنان را تاسیس کردند. ایشان از مبلغان بسیار موثر در لبنان، سوریه، آفریقای جنوبی و ایران بودند.

پیر روشن بین آیت الله حسن مهاجر شریف یزدی زاده، از روحانیون دغدغه مند و مبارزی است که مبارزه با استبداد ظالمان و استعمار سلطه جویان را با «مهاجرت» درآمیخته و در انجام وظیفه دینی، ایران و عراق و لبنان و آفریقا برای او یکسان بوده است. هم در ایران از سر دینداری با همکاری دیگران به ایجاد تشکل «اخوان المؤمنین» اقدام کرد و هم در عراق در کنار تحصیل علوم دینی، از مبارزه و آماده شدن خود و مهیا کردن دیگران برای انجام وظیفه، غفلت نکرد و هم در لبنان با وظیفه شناسی در کنار امام موسی صدر به انجام وظیفه تبلیغی و مبارزاتی موفق گردید و هم سالیانی دراز در قاره پهناور آفریقا به انجام وظیفه دینی اهتمام داشت.

عالمی که اولین موسس حوزه علمیه در لبنان بود/ حلم و مردم داری ویژگی بارز اخلاقی آیت الله مهاجر شریف

خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان گفت و گویی با «حاج قاسم مهاجر شریف یزدی زاده» فرزند ارشد، مرحوم آیت الله مهاجر شریف یزدی زاده انجام داده است که در ادامه می خوانیم:

مهم ترین و بارزترین ویژگی اخلاقی آیت الله یزدی زاده چه بود؟

آیت الله یزدی زاده که در میان طلبه ها به آقا سید شریف معروف بودند، دارای ویژگی های اخلاقی بارزی بودند، از آن جمله می توان گفت بزرگترین خصیصه اش که مردم در برخورد اول متوجه آن می شدند این بود که حاج آقا خدوم بودند و همیشه حسن ظن داشتند و همواره برای اتفاقات ناخوشایندی که رخ می داد، عذر می تراشیدند و در غیاب فرد می گفت شاید علتی داشته است که چنین اتفاقی افتاده است؛ بنابراین خصیصه عذرتراشی برای مردم حسن ظن ایجاد کنند و خدوم بودن دو خصایص بارز حاج آقا بود. نترس بودن، شجاع بودن، بی باک بودن و اهل توکل بودن از روحیه سلحشوری ایشان سرچشمه می گرفت.

آیت الله یزدی زاده در دوران حیات پر خیر و برکت چه اقدامات و فعالیت های فرهنگی و تبلیغی انجام داده اند؟

مرحوم آیت الله یزدی زاده در لار حوزه علمیه ای تاسیس کردند. ایشان همچنین امام جماعت مسجد خمسه در خیابان فکوریان قلهک بودند و پیش از آن نیز در مسجد فائق خیابان ایران حضور داشتند. اوایل انقلاب در مسجد ولی عصر (عج) در شرق تهران امام جماعت بودند و یازده سال اخیر را در خیابان خراسان در مدرسه علم الهدی به تدریس مشغول بودند و ایشان تا چهل روز قبل از رحلت به تدریس علوم مختلف در مدرسه علمیه مشغول بودند.

این عالم بزرگوار خدمات ارزشمندی نیز در خارج از ایران داشتند، درباره آنها نیز توضیح دهید؟

ایشان اولین مدرسه علمیه ایرانیان در لبنان را راه اندازی کردند. همچنین دارالهدی را از لبنان به شام بردند و در شام نیز یک مدرسه علمیه توسط ایشان تاسیس شد. در خصوص تاسیس مدرسه علمیه در شام مرحوم آیت الله یزدی زاده دیداری با حافظ اسد رییس جمهور فقید سوریه داشت و برای تاسیس مدرسه علمیه در شام رایزنی کرد. این مدرسه علمیه همچنان در شام پابرجا است، از طرفی مدرسه ایرانیان در شام توسط آیت الله یزدی زاده تاسیس شد و به آموزش و پرورش سوریه تحویل دادند. نزدیک به 30 سال است که مدرسه دارالهدی را به آفریقای جنوبی بردند و در آنجا کارهای فرهنگی، تبلیغی، تبلیغ شیعی و ارایه خدمات به فقرا در حال انجام است.

فعالیت های فرهنگی و راه اندازی مدارس علمیه در کشورهای مختلف چگونه و با چه هدفی انجام می شد؟

مرحوم آیت الله یزدی زاده با دست خالی اقدامات فرهنگی و تبلیغی را آغاز کردند و به پیش رفتند و در طول مسیر توانستند امدادها و کمک هایی را جذب کنند و تاکنون کارهای فرهنگی و تبلیغی در آفریقا پابرجا است. کارهایی از این دست را که دیگران جرات انجام آن را نداشتند و به بهانه نبود بودجه وارد آنها نمی شدند، آیت الله یزدی زاده وارد میدان می شد و آن کار را آغاز می کرد و در طول انجام کار کمک ها و همراهی هایی از سوی مردم جذب می شد. ایشان همواره در انجام فعالیت های تبلیغی و فرهنگی پیش قدم بودند و در این راه جسارت خاصی داشتند.

درباره صبوری و مردم داری آیت الله یزدی بسیار روایت ها وجود دارد، در این خصوص بیشتر توضیح می دهید؟

امر به نماز اول وقت و مقید بودن به اقامه نماز اول وقت از دیگر ویژگی های مرحوم آیت الله یزدی زاده بود. آیت الله یزدی زاده بسیار صبور و مهربان بود و مردم داری از دیگر ویژگی های شخصیتی ایشان بود به طوری که نقل است یک روز فرد معتادی در خیابان از آیت الله یزدی زاده درخواست کمک می کند و این گونه مطرح می کند که پولی دریافت کند تا به حمام برود. با توجه به شرایط معتاد آیت الله یزدی زاده به وی می گوید که شما را با این شرایط در حمام عمومی نمی پذیرند، بنابراین همراه آن فرد به حمام می رود و همه کارهای شست و شوی آن فرد را خودش به عهده می گیرد و آن مرد از حمام مرخص می شود؛ این نمونه ای از مردم داری آیت الله یزدی زاده در زمان حیات پر خیر و برکت ایشان بوده است.

پایان پیام/47
روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید