انجام جراحی ترکیبی لاپاراسکوپی و آندوسکوپی همزمان برای تومور معده در بابل


انجام جراحی ترکیبی لاپاراسکوپی و آندوسکوپی همزمان برای تومور معده در بابل

فوق تخصص گوارش دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: برای نخستین بار در کشور جراحی ترکیبی لاپاراسکوپی و آندوسکوپی همزمان برای تومور معده در بابل انجام شد.

سیدحسن عابدی اظهارکرد: جراحی آندوسکوپیک ، لاپارروسکوپیک یک روش نوین در جهان می باشد که از این روش برای برداشتن سرطان اولیه، تومورهای خوش‌خیم و تومورهای استرومایی معده ،روده و دوازدهه استفاده می شود و به بسیاری از بیماران کمک می‌کند تا بیماران تحت اعمال جراحی باز قرار نگیرند.

وی بیان کرد: در کنار تکنیک‌های سنتی، ظهور تکنیک های آندوسکوپی لاپارروسکوپیک نوید بزرگی برای آینده روش‌های جراحی بسته و کم تهاجمی است.

فوق تخصص گوارش دانشگاه علوم پزشکی بابل اذعان کرد: در بیمارستان آیت الله روحانی بابل موفق شدیم برای نخستین بار در کشور از این تکنیک برای بیمار خانم ۴۰ ساله اهل چالوس با موفقیت کامل انجام دهیم.

عابدی گفت: تومور استرومال دستگاه گوارش (Gastrointestinal stromal tumor (GIST)) شایع‌ترین تومورهای مزانشیمی لوله‌ی گوارش بوده و بیشتر در معده یا روده‌ی کوچک مشاهده می‌شود.

وی بیان کرد: همه توده‌های خوش خیم موجود در دستگاه گوارش به طور قطع بی‌خطر نیستند و احتمال سرطان زا بودن آن در شرایط سنی مختلف افزایش یا کاهش می‌یابد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه توده‌های خوش خیم گوارشی ۲ دسته‌ هستند، افزود: دسته اول توده‌های Gist که معمولا در هر قسمت از دستگاه گوارش از مری تا معده قرار می‌گیرند و گروه دوم توده‌های چربی یا لیپوم و لیومیوم است که در دسته بافت‌های نرم قرار می‌گیرند.

عابدی ادامه داد: این نوع تومورها اغلب در افراد بین ۴۰ تا ۷۰ سال مشاهده شده و کودکان و افراد جوان‌تر به‌ندرت به این بیماری مبتلا می شوند.

فوق تخصص گوارش دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه سن ابتلای به آن بالای ۴۰ سال است و در صورت عدم تشخیص به موقع بزرگ‌تر شده و نگران کننده خواهد بود، بیان کرد: اگر اندازه این تومور از ۲ سانتی متر بیشتر شود و غدد لنفاوی هم تحت تاثیر آن قرار بگیرد و همراه با زخم باشد در این صورت نگران کننده خواهد بود.

وی با ذکر این نکته که تودهٔ Gist در بیشتر مواقع علامت مشخصی ندارد و از طریق آندوسکوپی به طور اتفاقی مشخص می‌شود، گفت: انسداد و بزرگ‌تر شدن توده در دستگاه گوارش، احتمال خونریزی و درد شکمی از علائم تشخیص می باشد.
عابدی ادامه داد: برخی افراد مبتلا به تومور استرومال دستگاه گوارش (GIST) ممکن است درد یا تورم شکم، حالت تهوع، از دست دادن اشتها، کاهش وزن، خونریزی، ضعف و خستگی، سیاه شدن مدفوع، بالا آوردن خون را تجربه کنند.


انتهای پیام


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید


سپاه کربلا 182 طرح عمرانی هفته دفاع مقدس افتتاح می‌کند