ماجرای قطع درختان حاشیه رودخانه مهاباد چه بود؟


ماجرای قطع درختان حاشیه رودخانه مهاباد چه بود؟

مهاباد- ایرنا- در روزهای اخیر ویدیو و عکس هایی در فضای مجازی منتشر شده که حکایت از بریده شدن درختان حاشیه رودخانه مهاباد بود که با واکنش، اعتراض و گلایه شهروندان و تشکل های زیست محیطی همراه بود.

به گزارش ایرنا، در این ویدیو و تصاویر قطع شمار زیادی از این درختان در مدت کمی در فضای مجازی این شهرستان منتشر شد که بسیاری با پست و توئیت‌های خود در فضای مجازی خواهان برخورد با مسببین حادثه شدند و هر کدام نیز یکی از ارگان های این شهرستان را خطاب قرار داده و آنها را مقصر بریدن این درختان اعلام می کردند.

پیگیری های خبرنگار ایرنا برای مشخص شدن علت این ماجرا که به طور عمده در اطراف روستای "یوسفکند" اتفاق افتاده بود در گفت و گو با شماری از مسوولان این شهرستان سرانجام به نتیجه رسید.

رییس امور آب مهاباد روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این رابطه اظهار داشت: عملیات قطع درختان درچارچوب عملیات لایروبی این رودخانه بوده که برای انجام آن نیاز به قطع درختان در داخل بستر رودخانه است.

رضا جهین با بیان اینکه عملیات قطع درختان کارشناسی و با رعایت تمام ضوابط و ابلاغیه های قانونی انجام شده است، ادامه داد: افزایش آب‌گذری جریانات سیلابی ناشی از سیل در رودخانه و کاهش خسارات احتمالی و جلوگیری از ورود آب به مناطق مسکونی واقع در حاشیه رودخانه در مواقع ضروری که مجبور به رهاسازی آب در دبی بالا خواهیم شد، انجام شده است.

وی جلوگیری از زهدار شدن اراضی زراعی حاشیه رودخانه مهاباد که در سال‌های اخیر به دلیل کاهش جریان آبگذری شدت پیدا کرده و موجب کاهش شدید بهره‌وری اراضی مذکور شده ، جلوگیری از اتلاف آب کشاورزی و تسهیل هدایت آب رهاسازی شده از سد مخزنی به سوی سد انحرافی و افزایش گنجایش مجرای آب را از دیگر دلایل انجام عملیات لایروبی و قطع درختان این منطقه عنوان کرد.

ماجرای قطع درختان حاشیه رودخانه مهاباد چه بود؟

به گزارش ایرنا، به گفته کارشناسان شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی انباشت گل‌ولای و رسوبات در سد یوسفکند مهاباد باعث نابودی بیش از ٨٠ درصد از توان آن شدە و بە علاوە ظرفیت آب این سد از یک میلیون و ٣٠٠ هزار مترمعکب بە ٣٠٠ هزار مترمکعب کاهش یافته است.

سد یوسفکند مهاباد یکی از سدهای تنظیمی است کە برای کنترل توزیع آب بە کشاورزان و بخش صنعت در محدودەی روستای یوسفکند پس از احداث سد مهاباد بە بهرەبرداری رسید.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

سفر به دل زمین با 1٠2 پله