خطیب جمعه بیرجند: جهاد تبیینی رسالت علما و خواص است


خطیب جمعه بیرجند: جهاد تبیینی رسالت علما و خواص است

بیرجند - ایرنا - امام جمعه موقت بیرجند گفت: امروز جهاد تبیینی، رسالت علمای دین و خواص جبهه حق است و همه ما باید در میدان جهاد تبیین و روایت‌گری، حرکت کنیم.

حجت الاسلام غلامحسین نوفرستی در خطبه‌های نماز جمعه بیرجند در مصلای المهدی (عج) اظهار داشت: جهاد کبیر باید سرلوحه کار همه افرادی باشد که می‌خواهند از ارزش‌های الهی و اسلامی در برابر هجمه‌های جبهه دشمنان در شرایط کنونی حفاظت کنند.

وی ضمن تسلیت ایام فاطمیه و یادآوری رسالت تبیینی و جهادی بانوی بزرگ اسلام گفت: حضرت فاطمه زهرا (س) به تعبیر مقام معظم رهبری در نقش یک رهبر واقعی و تمام معنا قرار داشتند.

خطیب جمعه بیرجند یکی از صفات آن حضرت را جهاد برشمرد و اظهار داشت: جهاد مایه عزت جامعه اسلامی است و فقط جهاد نظامی نیست لذا جهاد حضرت فاطمه (س) در میدان‌های مختلف یک جهاد نمونه است.

وی تاکید کرد: جهاد شامل جهاد تبلیغی، فکری، علمی و مالی هم شامل می‌شود، جهاد تبیینی این روزها مورد تاکید مقام معظم رهبری است و علمای دین و خواص جبهه حق، رسالت بزرگی در تبیین وقایع دین دارند و تبیین دین و ارزش‌های اسلامی اساس کار ماست.

حجت الاسلام نوفرستی گفت: ما با ذهن‌ها و دل‌ها مواجه هستیم و اگر دل‌ها قانع شود، بدن‌ها همراه می‌شود اینکه در هشت سال دفاع مقدس مردم به‌خوبی با امام امت همراهی کرده و عزت بزرگ را آفریدند برای این است که قداست و عظمت دفاع مقدس برای جامعه ما جا افتاد.

وی عنوان کرد: در ادامه همین جهاد تبیینی، مساله روایت‌گری خیلی مهم است و حضرت زینب کبری (س) در صحنه کربلا ضمن حضور و تحمل آن سختی‌ها، جریان کربلا را به زیبایی در کوفه و شام روایت‌گری کردند و نگذاشتند ابن زیادها و یزیدیان طور دیگری جریان کربلا را روایت کنند و این باعث شد تا جریان کربلا زنده بماند.

امام جمعه موقت بیرجند افزود: امروز هم ما تکلیف روایت‌گری داریم و اگر به تعبیر مقام معظم رهبری ما درست روایت نکنیم، دشمنان به نفع خودشان حوادث را تفسیر و روایت می‌کنند، دشمنان در بحث تسخیر لانه جاسوسی به نفع خودشان روایت کردند و برخی سرسپردگان آنان در داخل کشور هم متناسب با رسانه‌های بیگانه می‌گویند که تسخیر لانه جاسوسی اشتباه بود و باعث هشت سال جنگ شد.

وی بیان کرد: گاهی ما درباره شهدا هم غفلت می‌کنیم و تقسیم به شهدای مدافع وطن و شهدای مدافع حرم می‌شود که باید حواسمان جمع باشد هرگز شهید برای وطن و به عنوان وطن‌پرستی در دفاع مقدس حضور نداشته و در وصیت‌نامه شهدا هم مساله وطن مورد توجه شهدا نیست و ملاک همه شهدا اسلام و دین بود اما عده‌ای می‌خواهند رسالت شهدا را وطن‌پرستی جلوه دهند.

حجت الاسلام نوفرستی گفت: بله شهدای حرم عنوان زیبایی است برای شهدایی که از حرم اهل بیت (ع) دفاع کردند اما شهدای ایران اسلامی هم برای دفاع از دین و اسلام در میدان‌های نبرد حاضر شدند و سردار قاسم سلیمانی هرچه دارد از برکت دوران مقدس است و با همان نگاه بلند، دفاع از مسلمین را سرلوحه کار خود قرار داد.

وی گفت: دشمنان ادعا دارند که ایران رو به سقوط و افول است اما شما ملاحظه کنید که ۴۰ سال قبل کجا بودیم و امروز کجا هستیم، ایرانی که اکنون در حال رشد و پیشرفت است، در منطقه و جهان تاثیرگذار است و به برکت انقلاب اسلامی جبهه مقاومت شکل گرفته و روز به روز جامعه اسلامی خودش را پیدا می‌کند.

قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی افزود: قطعا انسجام ملت اسلامی رقم خواهد خورد و امروز دشمنان ما اعتراف می‌کنند که رو به نابودی و افول هستند لذا ما هشت سال دفاع مقدس را دفاع و نجات امت اسلامی می‌دانیم ولی آمریکا را ام‌الفساد جهان و منشا همه جنگ‌ها و پرورش تروریست‌ها در جهان می‌دانیم و جمهوری اسلامی و حکومت اسلامی و مردمی افتخار ماست.

وی به سالروز شهادت آیت الله مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه اشاره کرد و گفت: شهید مفتح حضور فعال در مساجد، حوزه‌ و در دانشگاه‌ داشت و این شخصیت بزرگوار جوانان زیادی را برای انقلاب اسلامی تربیت کرد.

حجت الاسلام نوفرستی بیان کرد: شهید مفتح در مساجد، دانشگاه و حوزه پناهگاهی برای جوانان انقلابی بود که این افتخار ماست و امروز هم باید دانشگاه و حوزه‌های علمیه با الگو گرفتن از این شخصیت بزرگ متناسب با زمان خودشان را آماده کنند و با انسجام خود توطئه‌های دشمنان را نقش بر آب کنند.

وی گفت: دشمنان به دنبال تفرقه بین حوزه و دانشگاه هستند اما با رشد فکری که ایجاد شده روز به روز شاهد پیوند این دو مجموعه ارزشی هستیم و این دو مجموعه نقش مهمی در پیشرفت و تعالی جامعه دارند.

امام جمعه موقت بیرجند در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه باید از خود و اهل خودمان در برابر آسیب‌ها مراقبت کنیم اضافه کرد: منظور از اهل، خانواده است که باید از آنها مراقبت کنیم و با توجه به آسیب‌های جامعه از خداوند بخواهیم که در حفاظت از خود و خانواده به ما کمک‌ کند.

وی گفت: یکی از مصادیق اهل زیرمجموعه‌های ماست که مسوولان نظام هر کدام نسبت به زیرمجموعه خود تکلیف الهی دارند از زیرمجموعه خود نظارت و مراقبت لازم را داشته باشند چرا که این مراقبت‌ها زمینه‌ساز اصلاح مجموعه‌های مدیریتی می‌شود.

وی اظهار داشت: ایمان سرمایه معنوی است که نیاز به مراقبت دارد چرا که خیلی‌ها اهل ایمان بودند اما غفلت‌ها آنان را از مسیر ایمان خارج کرد، به عنوان مثال شمر از جانبازان جنگ صفین بود اما در کربلا در برابر امام حسین (ع) قرار گرفت.

حجت الاسلام نوفرستی افزود: عدالت اجتماعی حرکت جامعه به سمت حرکت صحیح و مسیر خداوند متعال است که باید همه ما در این مسیر قرار گیریم، خداوند را بشناسیم و تسلیم او شویم.

وی بیان کرد: در حکومت امام عصر(عج) انسان‌ها به دلیل رشد اجتماعی و معنوی که پیدا می‌کنند، به‌واسطه معرفت، شناخت و رشد و تعالی به جایگاهی می‌رسند که نه تنها امام جامعه به دنبال عدالت هست بلکه آحاد جامعه اسلامی به دنبال حق و عدالت هستند و حقوق دیگران را رعایت کرده و وظایف شرعی به عنوان تکلیف الهی در سیره زندگی آنهاست.

خطیب جمعه بیرجند گفت: مساله عدالت فقط در بحث حکومت نیست بلکه یکی از شئون آن حکومت بوده و جزو اصول دین ما است.

وی عنوان کرد: ما این را توفیق داریم که در زمان امامین انقلاب زندگی کنیم و انقلاب ما می‌خواهد زمینه‌ساز حکومت عدالت امام زمان (عج) باشد که باید در عمل به این موضوع توجه کنیم و امید است در پرتو عنایت خداوند در این مسیر نورانی توفیق لازم را داشته باشیم.

وی با اشاره به مظاهر و مصادیق حکومت عدل امام زمان (عج) گفت: احیای زمین با عدالت، زمینه اجرای حدود الهی و ملاک شایستگی در پست‌های حکومتی از جمله مظاهر حکومت عدل امام عصر است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

استقبال مردمی از اکران فیلم‌های چهلمین جشنواره فجر در خراسان جنوبی