آن زمان که «قلب دوم» از بیماری خبر می‌دهد


آن زمان که «قلب دوم» از بیماری خبر می‌دهد

یک متخصص طب سنتی بابیان اینکه سوزش پا دلایل مختلفی دارد، اظهار کرد: برخی از علت‌های سوزش کف پا مثل قارچ پای ورزشکاران یا پوشیدن کفش‌هایی که خیلی تنگ و نامناسب است را می‌توان به‌راحتی درمان کرد. اما ممکن است سوزش کف پا علل مهم‌تری هم داشته باشد. بنابراین حتماً شرح‌حال دقیق و معاینه بالینی توسط پزشک جهت تشخیص علت سوزش پا لازم است.

دکتر حیدریان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به علل شایع سوزش کف پا گفت: اولین علتی که در سوزش کف پا باید مدنظر باشد «نوروپاتی دیابتی» است که می‌تواند یکی از علائم درگیری اعصاب محیطی در دیابت باشد. درگیری اعصاب محیطی یکی از مهم‌ترین علل زخم‌های دیابتی است. از دیگر علل سوزش کف پا «نوروپاتی حسی» است که معمولاً این نوروپاتی‌ها در اثر درگیری یک سری از اعصاب است.

وی در ادامه افزود: یکی از بررسی‌های معمول در سوزش کف پا، بررسی وضعیت کارکرد تیروئید است. کم‌کاری یا پرکاری تیروئید، هر ۲ می‌توانند باعث اختلالات عصبی شود. همچنین مشکلاتی مثل تنگی شریان‌ها یا حتی واریس هم ممکن است باعث سوزش کف پا شوند. در برخی بیماران، اعصاب در محل رد شدن از مچ پا می‌توانند تحت‌فشار قرار گرفته و باعث مورمور و گزگز کف پا شوند.

این پزشک خاطرنشان کرد: کم‌خونی یا غلظت خون هر ۲ از دیگر عواملی هستند که می‌توانند باعث احساس گزگز و مورمور در کف پا شوند. به‌طورمعمول، سموم محیطی و غذایی که وارد بدن می‌شوند باید بتوانند متابولیزه یا از راه‌های خروجی بدن مثل ادرار، مدفوع و عرق دفع شوند. در صورتی که هرکدام از راه‌های دفعی نتوانند به‌درستی وظایف خود را انجام دهند (مثل عدم مصرف کافی مایعات، یبوست و ...) تجمع سموم در بدن می‌تواند علائم بالینی مختلفی ایجاد کنند.

وی استفاده از کفش نامناسب را نادرست دانست و گفت: یکی از علل گزگز، مورمور یا سوزش کف پا و حتی میخچه می‌تواند استفاده از کفش‌های تنگ، نوک‌تیز، پاشنه‌بلند یا دارای کفی نازک باشد. شیمی‌درمانی و برخی علل کمتر شایع مثل کمبود ویتامین‌ها و مواد مغذی مثل کمبود ویتامین B۱۲ هم می‌توانند باعث سوزش کف پا شود.

درمان‌های سوزش پا

این متخصص طب سنتی اظهار کرد: درمان سوزش پا به علت اصلی پیدایش آن بستگی دارد. بهترین روش درمان سوزش پا مراجعه به پزشک جهت تشخیص علت اصلی درد هست. اغلب، درمان سوزش کف پا می‌تواند ساده باشد. داروهای ضدقارچ برای پای ورزشکار، کفش و کفی طبی، مکمل‌های ویتامین B و مکمل‌های تیروئید می‌تواند از راه‌های درمان این اختلال باشد. همچنین اگر بیمار دیابت دارد، ممکن است نیاز به تغییر رژیم غذایی یا داروها داشته باشد.

وی با اشاره به درمان‌های خانگی، در صورت وجود نداشتن هیچ‌کدام از بیماری‌های زمینه‌ای اظهار کرد: در صورتی که فرد هرکدام از مشکلات و بیماری‌های گفته‌شده را ندارد، می‌تواند به مدت ۲ هفته درمان‌های خانگی را امتحان کند. در صورت رفع نشدن مشکل حتماً به پزشک مراجعه کرده تا بررسی‌های لازم به عمل آید.

حیدریان با اشاره به راه‌های درمان خانگی برای سوزش کف پا، گفت: فرد باید شب‌ها پای خود را در آب گرم قرار دهد. آب ولرم رو به گرم باشد و تا روی مچ را بپوشاند. استفاده از نمک دریایی یا کمی جوشانده بابونه هم می‌تواند تأثیر بهتری در بهبود علائم داشته باشد. همچنین می‌توان از یک مکمل زردچوبه مصرف کرد. کورکومین موجود در زردچوبه باعث تسکین دردهای عصبی می‌شود. کورکومین دارای اثرات محافظتی ضدالتهابی، آنتی‌اکسیدانی و ضدمیکروبی است. از دیگر درمان‌های خانگی برای سوزش کف پا استفاده یک محلول زنجبیل خانگی یا زردچوبه است. همچنین برای کمک به بهبود و درمان سوزش کف پا، فرد می‌تواند پای خود را ماساژ دهد. در این موارد ماساژ با روغن‌های بابونه یا گل سرخ بهترین انتخاب است.

وی با اشاره به دیگر علائم سوزش کف پا، بیان کرد: سوزش پا ممکن است همراه با دیگر علائمی باشد که پا را درگیر می‌کنند، خونریری، تاول، درد، قرمز و گرم شدن و تورم، خارش یا دیگر احساس‌های غیرطبیعی در پاها می‌تواند ازجمله علائم درگیری سوزش کف پا باشد.

این پزشک تصریح کرد: داغ شدن کف پا ممکن است دیگر دستگاه‌های بدن را درگیر کند ازجمله تغییر در حواس، مشکلات راه رفتن، خواب‌آلودگی بیش‌ازحد در روز، مشکلات کف پا مثل زخم و درد استخوان و مفاصل، اختلالات تعادل، ضعف عضلانی، اختلالات خواب، احساس درد به هنگام راه رفتن، کاهش توانایی، تغییرات دما و درد شدید که ممکن است شب‌ها شدیدتر باشد.

این متخصص طب سنتی با اشاره به لزوم مراجعه به پزشک متخصص برای درمان این اختلال خاطرنشان کرد: در صورت داشتن پاهای دردناک و سوزان، بیمار باید جهت تشخیص صحیح و به هنگام به پزشک مراجعه کند. پزشک ابتدا شرایط پاها از نظر مشکلات ساختاری در پا، عفونت قارچی، پوست قرمز یا کمرنگ، عدم حس در پاها را بررسی می‌کند. درمان‌های خانگی تا ۲ هفته بدون معاینه پزشک قابل‌ استفاده هستند اما در صورت داشتن ادامه‌دار شدن هریک از علائم یا ابتلا به بیماری‌های ذکر شده پزشک حتماً باید بیمار را ویزیت کند.

انتهای پیام


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

مخالف افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی هستیم