اقدامات فوری برای مهار امیکرون


اقدامات فوری برای مهار امیکرون

سلامت نیوز:تعارف را کنار بگذارید، بیهوده امیدوار نباشید و حتی اگر کمی هم بترسید بهتر است. امیکرون به ایران رسیده و باید پروتکل های بهداشتی و محدودیت ها را برقرار کرد. سویه جدید کرونا یا همان امیکرون پایش به ایران باز شد، آن هم ازسوی مسافری از امارات. حالا ایران هم یکی از 90 و اندی کشوری است که مبتلا به امیکرون شده و ممکن است در روزهای آینده شاهد...

سلامت نیوز:تعارف را کنار بگذارید، بیهوده امیدوار نباشید و حتی اگر کمی هم بترسید بهتر است. امیکرون به ایران رسیده و باید پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت‌ها را برقرار کرد. سویه جدید کرونا یا همان امیکرون پایش به ایران باز شد، آن هم ازسوی مسافری از امارات. حالا ایران هم یکی از 90 و اندی کشوری است که مبتلا به امیکرون شده و ممکن است در روزهای آینده شاهد طغیانی عجیب باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،اتفاقی که حتما فرداهای روشنی را رقم نخواهد زد. پس درنتیجه همچنان به فکر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و نیز واکسیناسیون باشید. وزیر بهداشت هم روز گذشته به‌سرعت شیوع امیکرون اشاره کرده و از آماده‌باش 100درصدی مراکز درمانی خبر داده است. کشورهای اروپایی هم در آستانه سال نوی میلادی محدودیت‌های بسیاری را احیا کرده‌اند چراکه آمار ابتلای بالا به سویه امیکرون می‌تواند در چند روز ساختار درمانی یک کشور را ویران کند اما حالا که امیکرون به ایران هم رسیده است، برخلاف علایق و سلایق شخصی باید تصمیمات قاطع و محکمی از بابت برقراری دوباره محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها گرفت.

اینکه به‌دلیل وضعیت رنگبندی آبی در شهرهای مختلف کشور، نگران سویه جدید نباشیم و همزمان با قرمز شدن وضعیت محدودیت‌ها برقرار شوند مانند نوشدارو پس از مرگ سهراب خواهد بود. این در شرایطی است که مردم هم در شرایط فعلی و با توجه به اخبار مربوط به امیکرون بعید است مخالف محدودیت‌ها باشند اما روی دیگر این مساله هم مردم هستند که باید از تجمعات خانوادگی پرهیز کنند. آن هم در چنین روزی که قرار است خانواده‌ها با دورهمی مراسم شب یلدا را برگزار کنند.

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت دیروز در حاشیه دومین جلسه اضطراری مدیریت کرونا با رویکرد سویه امیکرون این مطلب را اعلام کرد و گفت: درمورد مدارس که به‌صورت نیمه‌حضوری فعال‌اند، فعلا به همین منوال ادامه پیدا می‌کند اما با توجه شرایط ممکن است تصمیمات ستاد کرونا تغییر کند. مجددا از آموزش‌وپرورش و مدارس خواستاریم که پروتکل‌ها شدیدا رعایت شود. وی با اشاره به دستاورد واکسیناسیون کشور هم اشاره کرد و گفت: خوشبختانه امروز به مرز تزریق 114میلیون دوز واکسن رسیده‌ایم که با تلاش جهادی تمامی دانشگاه‌ها حاصل شده است. وی تاکید کرد: اکنون بهترین فرصت برای انجام واکسیناسیون است؛ زیرا تعداد بیماران کاهش یافته و نباید فرصت را از دست داد.

واکسن نخستین سلاح است
وزیر بهداشت درباره راه‌های مقابله با امیکرون اظهار داشت: اولین قدم ما تکمیل واکسیناسیون است؛ بنابراین توصیه اکید ما به دانشگاه‌ها این است که مراکز تجمیعی افزایش یابد تا مردم معطل نشوند، علاوه‌بر این‌ها، به واکسیناسیون فعال هم نیاز داریم تا تیم‌هایی برای واکسیناسیون افراد سالخورده و ناتوان به منازل‌شان اعزام شود.

عین‌اللهی با بیان اینکه اراده مردم بابت رعایت پروتکل‌ها کاهش یافته است، تاکید کرد: متاسفانه عادی‌انگاری صورت می‌گیرد، لذا دانشگاه‌ها در هر استانی باید با فرهنگسازی مناسب، مردم را تشویق به رعایت پروتکل‌ها و زدن ماسک کنند. دانشگاه‌ها همچنین در وضعیت کشیک‌های 24ساعته و آماده‌باش به سر برند. وزیر بهداشت با اشاره به اهمیت واکسیناسیون از مردم دعوت کرد که برای تزریق دوزهای موردنیاز خود به مراکز مراجعه کنند.

عین‌اللهی تاکید کرد: در کشور ما میزان واکسیناسیون در ماه‌های اخیر به‌خوبی انجام گرفت، لذا مردم را به تزریق دوز سوم دعوت می‌کنیم، دوز سوم آنتی‌بادی‌ها را بالا می‌برد و افرادی که دوز سوم را تزریق می‌کنند 80 تا 90درصد در مقابل امیکرون مقاوم خواهند بود؛ بنابراین، بزرگ‌ترین توصیه ما این است که مردم عزیز دوز سوم را انجام دهند.

سرعت بالای امیکرون
یافته‌های جهانی نشان می‌دهد که قدرت سرایت امیکرون نسبت‌به سویه‌های قبلی بسیار بیشتر است؛ به‌عبارت‌دیگر، امیکرون در 5/1روز می‌تواند دوبرابر رشد کرده و آمار مبتلایان را بالا ببرد. وزیر بهداشت درباره تصمیمات مربوط به فعالیت برخی اصناف پرمخاطب یا ایجاد محدودیت‌ها نیز گفته است: فعلا رستوران‌ها و تالارها تعطیل نمی‌شوند اما به این شرط که تمامی پرسنل از ماسک استفاده کرده و پروتکل‌ها را رعایت کنند. درمورد مدارس نیز که به‌صورت نیمه‌حضوری است، به همین منوال ادامه پیدا می‌کند اما با توجه شرایط ممکن است تصمیمات ستاد کرونا تغییر کند. به گفته وزیر بهداشت، درحال‌حاضر مهم‌ترین راهکار برای پیشگیری از انتشار امیکرون، زدن ماسک است.


تشدید کنترل‌های مرزی
ورود سویه امیکرون به کشور روز یکشنبه تایید شد. این ویروس ازسوی فردی میانسال به تهران رسیده که از سفر به کشور امارات بازگشته بود. اگرچه این فرد و خانواده وی در قرنطینه قرار گرفته‌اند تا روند درمانی آن‌ها ادامه پیدا کند اما به احتمال زیاد این ویروس با توجه به قدرت سرایت بالا در مکان‌های زیادی منتشر شده است. باوجوداین کنترل مرزهای کشور و مسافران ورودی همچنان ازسوی هلال‌احمر دنبال می‌شود.


رییس جمعیت هلال‌احمر درهمین‌باره گفته است: جمعیت هلال‌احمر همچون گذشته کنترل‌های مرزی را با کمک وزارت بهداشت با جدیت دنبال می‌کند و تمامی موارد مشکوک جهت کنترل و در راستای اینکه ویروس وارد کشور نشود، مورد آزمایش قرار می‌گیرند. پیرحسین کولیوند تاکید کرد: جمعیت هلال‌احمر از ظرفیت داوطلبان و جوانان استفاده می‌کند تا مردم را ترغیب کنند تا پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و از ماسک و ضدعفونی‌کننده‌ها استفاده کنند تا بار دیگر کرونا در کشور گسترش پیدا نکند.

امشب را مهمانی نروید
قرار بود امشب مراسم شب یلدا در بسیاری از خانواده‌ها برگزار شود اما واقعیت این است که به‌خاطر عزیزان و بزرگ‌ترهای‌مان امشب و چند شب آینده را بی‌خیال برگزاری مراسم شویم. این یک هشدار جدی برای همه ایرانیان است. دکتر کمال حیدری، معاون بهداشت وزیر بهداشت و درمان درباره وضعیت امیکرون در کشور و احتمال برگزاری دورهمی‌های یلدایی گفته است: اکیدا توصیه می‌کنم بیماران خاص و سالمندان به‌خوبی پروتکل‌ها را رعایت کنند ‌و در تجمعات و مهمانی‌ها
حاضر نشوند.


وی در ادامه افزود: موارد مشکوک جدید در حال رصد هستند، به‌ویژه آنکه در ایام فاطمیه، شب یلدا و
پس از آن عید نوروز قرار داریم و باید رصد و خودمراقبتی افزایش یابد.
به گفته وی، تزریق دوز سوم واکسن کرونا برای افراد بالای ۱۸سال که سه تا چهارماه از زمان تزریق دوز دوم آن‌ها گذشته باشد، هم آغاز شده است. بنابر اعلام کانال تلگرامی وزارت بهداشت، اینکه دوز سوم مانند دوزهای اول و دوم یا متفاوت از آن‌ها باشد، هر دو از نظر علمی موردتایید است.




روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

خواص بی‌نظیر هندوانه برای سلامتی