بیش از 20 هزار نفر در کلاس‌های درس نهضت سوادآموزی آذربایجان شرقی شرکت کرده‌اند


بیش از 20 هزار نفر در کلاس‌های درس نهضت سوادآموزی آذربایجان شرقی شرکت کرده‌اند

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با بیان این‌که تاکنون بالای 20 هزار نفر کم سواد و بی سواد از بازه‌ی سنی 10 تا 49 سال در کلاس‌های نهضت سوادآموزی آذربایجان شرقی شرکت کرده‌اند، گفت: 95 درصد افراد حضور در کلاس درس سوادآموزی، 10 الی 49 ساله‌ها هستند که از این میزان 82 درصد بانوان و 17 درصد نیز شامل آقایان می‌شود.

اسفندیار صادقی روز چهارشنبه، یکم دی ماه در نشست خبری، با اشاره به گرامیداشت سالروز تاسیس نهضت سواد آموزی، اظهار کرد: نهضت سواد آموزی یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی است، امام راحل با صدور فرمان تاریخی خود، تحولی بزرگی در کشور ایجاد کردند و با این حرکت انقلابی، میزان باسوادی مردم را به مرحله‌ی کنونی رسانده‌اند.

وی با اشاره به برنامه‌های هفته‌ی سواد آموزی، ادامه داد: برنامه‌های هفته‌ی نهضت سواد آموزی در طول هفت روز از جمله حضور در خانه‌ی شهدای عرصه‌ی سواد آموزی و دیدار با خانواده‌هایشان، سواد آموزی و ترویج فرهنگ، تکریم از سوادآموزان، ترویج فرهنگ کتاب خوانی در راستای اشاعه‌ی کتابخوانی، سواد آموزی و تجدید میثاق با آرمان‌های امام راحل و مقام معظم رهبری است.

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با بیان این‌که سواد آموزی در سه دوره در سطح استان برگزار می‌شود، اظهار کرد: دوره‌ی اول، دوره‌ی سواد آموزی برای بی سوادان مطلق برگزار می‌شود، بعد از پایان این دوره و با اخذ آزمون و نمره‌ی قبولی، مدرکی معادل مدرک سوم ابتدایی به سوادآموزان ارائه می‌شود، همچنین دوره‌ی تحکیم نیز دوره‌ای برای تمرین و تکرار بیشتر و تحکیم سواد سوادآموزان است که در این دوره کتاب‌های زیادی برای سوادآموزان نیز معرفی می‌شود.

وی با بیان این‌که سهمیه‌ی خاصی برای سواد آموزی در نظر گرفته می‌شود، گفت: جذب و کلاس گذاری سوادآموزان در استان ۱۰۷ درصد است،آذربایجان شرقی در سال ۹۹، در راستای جذب و کلاس گذاری برای سوادآموزان دارای رتبه‌ی اول کشوری شد، برای دوره ی تحکیم و جذب هم بالای ۹۲ درصد در سواد آموزی کلاس گذاری شده است.

صادقی یادآور شد: براساس آخرین سرشماری کشور در سال ۵۵، قبل از انقلاب میزان باسوادی کشور ۴۸ و نیم درصد و میزان باسوادی آذربایجان شرقی ۳۶ درصد بود به طوری که میزان باسوادی استان ۱۲ و نیم درصد از میانگین کشوری پایین بود بعد از انقلاب بنا به فرمان تاریخی امام نهضفت سواد آموزی به وجود آمد و انقلابی در دل انقلاب اسلامی ایجاد شد به طوریکه میانگین باسوادی در کشور ۹۶.۶ درصد و میانگین باسوادی استان ۹۶.۴ درصد است.

وی با بیان این‌که طبق سرشماری سال ۹۵ و خود اظهاری خود افراد، حدود ۱۴۲ هزار نفر در آذربایجان شرقی بی سواد مطلق هستند، گفت: از این تعداد ۵۱ هزار نفر جذب کلاس‌های سواد آموزی نهضت شده‌اند.

شناسایی افراد بی سواد کاری بسیار دشوار است

وی با بیان این‌که شناسایی افراد بی سواد کاری بسیار دشوار است، بیان کرد: از همان روز در راستای شناسایی و جذب این افراد همواره تلاش کردیم، متاسفانه برخی از افراد به دلیل مهاجرت قابل شناسایی نیستند، برخی نیز با اینکه سواد دارند ولی بی سواد ثبت شده‌اند، با این حال اکنون به لایه‌های سخت شناسایی بی سوادی رسیده‌ایم، از سایر دستگاه‌ها نیز خواستار یاری نهضت سواد آموزی برای ریشه کنی اساسی بی سوادی هستیم.

وی یادآور شد: تمامی زمان، مکان و نحوه حضور در کلاس‌های سوادآموزی در اختیار سواد آموزان قرار می‌گیرد تا بدون هیچ محدویتی در کلاس شرکت کنند همچنین تمام ملزومات برای حضور در کلاس به طور رایگان در اختیار آموزش دهنده‌ها و سوادآموزان عزیز قرار می‌گیرد.

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با بیان این‌که طبق سرشماری سال ۹۵، ۳۰ هزار نفر بی سواد در تبریز وجود دارد، گفت: شهرستان اسکو با ۹۸.۵۴ درصد از لحاظ میزان باسوادی دارای رتبه اول، تبریز با ۹۷.۸۰ درصد رتبه دوم و جلفا با ۹۷.۶۰ درصد دارای رتبه‌ی سوم هستند.

وی با اشاره به وجود ۳ هزار و ۴۰۰ نفر آموزش دهنده‌ی نهضت سواد آموزی در سطح استان، گفت: در تمامی شهرستان‌ها حتی در دور افتاده‌ترین روستاها نیز آموزش دهنده داریم، در اوایل کرونا آموزش‌ها به صورت مجازی بود و این نوع آموزش برای سوادآموزان مشکل ساز بود لذا آموزش دهنده‌ها آموزش‌ها را تک به تک در قالب سی دی و بسته‌های آموزشی به سوادآموزان ارائه می‌کردند برخی نیز آموزش‌ها را به صورت تلفنی ارائه می‌دادند بعد از یکسال از گذشت کرونا طبق مجوز ستاد کرونا برخی از کلاس‌های زیر پنج نفر به صورت حضوری برگزار شد.

وی با بیان این‌که کودکان کار و زنان سرپرست خانواده نیز جزو جامعه‌ی هدف نهضت سوادآموزی هستند، گفت: تفاهم نامه‌ای بین اداره کل بهزیستی و اداره کار انجام شده تا کودکان شناسایی شده برای سواد آموزی معرفی شوند اکنون کودکان زیادی جذب کلاس‌های درس سوادآموزی شده‌اند ما نیز در راستای جذب هر چه بیشتر کودکان به کلاس‌های سوادآموزی تلاش می‌کنیم.

صادقی با بیان این‌که براساس سرشماری سال ۹۵، ۹۶.۲ درصد از آقایان در بازه‌ی سنی ۱۰ الی ۴۹ سال و ۹۲.۳ درصد از بانوان آذربایجان شرقی باسواد هستند، گفت: متاسفانه استان مهاجر فرست است و این معضل بزرگی برای استان محسوب می‌شود به طوری که اکنون تعداد بی سوادی در حاشیه‌ی شهرها بیشتر از روستاهاست.

انتهای پیام


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

علیرضابیگی: نظر مرکز پژوهش‌ها درباره طرح صیانت دقیق است