سرمازدگی، 67 هزار میلیارد ریال به کشاورزی قزوین خسارت وارد کرده است


سرمازدگی، 67 هزار میلیارد ریال به کشاورزی قزوین خسارت وارد کرده است

قزوین - ایرنا - مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین گفت: سرمازدگی در چهار سال گذشته 67 هزار میلیارد ریال به حوزه محصولات کشاورزی این استان خسارت وارد کرده است.

قدرت الله مهدیخانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تصریح کرد: طی همین مدت میزان خسارت های وارد آمده در حوزه سیل به میزان ۱۱ هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال بوده و به همین جهت همه ساله به کشاورزان منطقه توصیه شده تا نسبت به بیمه کردن محصولات خود اقدام کنند.

وی اظهار داشت: در سال های ۹۸ و ۹۹ از محل بند (خ) ماده ۳۳ قانون برنامه ششم توسعه برای استان قزوین یک هزار و ۴۳۰ میلیارد ریال اعتبار به کشاورزان خسارت دیده از محل حوادث غیرمترقبه اختصاص یافت و به شرط سررسید وام های خود، سه سال استمهال آنان به انجام رسید و از همین محل نیز به ۲۱ هزار کشاورزی قزوینی تا سقف پنج میلیارد ریال کمک شد.

مهدیخانی اضافه کرد: براساس مطالعات صورت گرفته، وقوع حوادث غیرمترقبه در سطح استان به میزان وقوع هر یک از آنها اولویت بندی شده و بر همین اساس شهرستان های قزوین، بویین زهرا، آوج، آبیک، تاکستان و البرز به ترتیب در مقام های اول تا ششم وقوع این حوادث شناخته شده اند.

وی ادامه داد: در حوزه وقوع زلزله نیز، طی پنج سال گذشته شاهد وقوع ۴۴۰ مورد تنش زمین در استان بوده ایم که ۷۵ مورد آن ۲ تا سه ریشتر، ۱۰ مورد سه تا چهار ریشتر و سه مورد نیز بالای چهار ریشتر قدرت داشته است.

به گفته این مسوول، با توجه به زلزله خیز بودن قزوین، اجرای دقیق آیین نامه ۲۸۰۰ از سوی دستگاه های نظارتی به خصوص بنیاد مسکن در حوزه روستایی باید مورد توجه بیش از حد باشد.

مهدیخانی با بیان اینکه حجم بالای رودخانه های فصلی استان قزوین باعث شده تا ۱۶ شهر و ۱۰۵ روستای آن در معرض خطر وقوع سیلاب ها قرار داشته باشند، تاکید کرد: متاسفانه این مساله ناشی از تصرفات غیرقانونی حریم و بستر رودخانه ها و همچنین جانمایی غلط اجرای پروژه های ساختمانی از سوی بخش دولتی و خصوصی بوده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه بیابان زدایی و جلوگیری از تشکیل کانون گرد و غبار، افزود: ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی جنوب شهرستان آبیک و همچنین منطقه دشت الله آباد شهرستان بویین زهرا به دلیل عریان شدن سطح رویی خاک براثر از بین رفتن پوشش گیاهی، کمبود آب های سطحی و نیز چرای بی رویه دام مورد تهدید قرار گرفته که در صورت مدیریت نشدن، استان های البرز و تهران را نیز مورد تهدید قرار خواهد داد.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

کرونا روحیه تعاون را در جامعه ما تقویت کرد