خداحافظی با پیشرانهٔ W12، پایان یک دورهٔ مهم در بنتلی


درحالی‌که بنتلی برای انتقال به عصر الکتریکی آماده می‌شود، نگاهی به...
درحالی‌که بنتلی برای انتقال به عصر الکتریکی آماده می‌شود، نگاهی به پیشرانه‌ای انداخته‌ایم که دوران مدرن این شرکت را تعریف کرد تصمیم بنتلی برای پایان استفاده از پیشرانهٔ 6 لیتری W12 خود به عمر یکی از قدرتمندترین، قابل‌اعتمادترین و جالب‌ترین پیشرانه‌هایی که تاکنون در بریتانیا ساخته شده است خاتمه می‌دهد. طراحی نوآورانه و چهار بلوکی … The post...

درحالی‌که بنتلی برای انتقال به عصر الکتریکی آماده می‌شود، نگاهی به پیشرانه‌ای انداخته‌ایم که دوران مدرن این شرکت را تعریف کرد

تصمیم بنتلی برای پایان استفاده از پیشرانهٔ ۶ لیتری W12 خود به عمر یکی از قدرتمندترین، قابل‌اعتمادترین و جالب‌ترین پیشرانه‌هایی که تاکنون در بریتانیا ساخته شده است خاتمه می‌دهد. طراحی نوآورانه و چهار بلوکی این موتور زمانی شکل گرفت که طراحان پیشرانهٔ گروه فولکس‌واگن که خارج از ساختارهای سنتی فکر می‌کردند، دو پیشرانهٔ VR6 را باهم ترکیب کرده و با زاویهٔ ۷۲ درجه روی یک میل‌لنگ قرار دادند. از این طریق، پیشرانهٔ ۶ لیتری دوازده سیلندری پدید آمد که از سوی فردیناند پیچ، رئیس سابق گروه فولکس‌واگن بسیار مورد تحسین قرار گرفت.

خداحافظی با پیشرانهٔ W12، پایان یک دورهٔ مهم در بنتلی

این پیشرانه برای اولین بار در سوپراسپرت کانسپت فولکس‌واگن در سال ۲۰۰۱ و سپس در نسخه‌ای از آئودی A8 نصب شد. اولین استفادهٔ تولیدی از این پیشرانه اما در بنتلی کانتیننتال GT صورت گرفت که اولین بنتلی کاملاً جدید پس از جدایی بنتلی از رولزرویس در سال ۱۹۹۸ محسوب می‌شد. پیشرانهٔ W12 فولکس‌واگن از این طریق به شهرت جهانی رسید و دو سال بعد در سینهٔ سدان فلاینگ اسپار هم قرار گرفت و سپس به زیر کاپوت یکی دیگر از محصولات موردعلاقهٔ پیچ یعنی سدان پرچم‌دار فولکس‌واگن فیتون هم راه یافت.

خداحافظی با پیشرانهٔ W12، پایان یک دورهٔ مهم در بنتلی

طرح پیچیدهٔ پیشرانهٔ W12 سروصدا و ارتعاش زیادی به همراه داشت اما یکی از مزیت‌های مهم آن اندازهٔ جمع‌وجور بود به‌گونه‌ای که این موتور دوازده سیلندر حتی از پیشرانهٔ ۴.۲ لیتری V8 آن زمان آئودی هم کوچک‌تر بود. این ویژگی در کانتیننتال GT که دماغهٔ نسبتاً کوتاهی داشت و باید سامانهٔ چهارچرخ محرک را هم در خود جای می‌داد بسیار مفید بود.

خداحافظی با پیشرانهٔ W12، پایان یک دورهٔ مهم در بنتلی

کانتیننتال‌های اولیه خودروهای سریع، قابل‌اعتماد و زیبایی بودند اما از ضعف‌هایی مثل کم‌فرمانی به خاطر دماغهٔ سنگین و سروصدای نامطلوب موتور در برخی از دورها هم رنج می‌بردند. البته برای عرضهٔ مدل‌های قوی‌تر اسپید و سوپراسپرت در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ اصلاحات قابل‌توجهی در این پیشرانه صورت گرفت. موتور W12 زمانی که در سال ۲۰۱۵ در بنتایگا ارائه شد دوباره موردبازنگری قرار گرفت و این بار برای مطابقت با قوانین آلایندگی به سیستم تزریق سوخت پرفشار و همین‌طور قابلیت غیرفعال کردن تعدادی از سیلندرها مجهز شد.

خداحافظی با پیشرانهٔ W12، پایان یک دورهٔ مهم در بنتلی

این بازنگری‌ها، نسخهٔ جدید موتور W12 گروه فولکس‌واگن را به پاک‌ترین، کم‌مصرف‌ترین، قوی‌ترین و البته پیچیده‌ترین نسخهٔ این موتور دوست‌داشتنی تبدیل کرد. از لحاظ صدا و پاسخگویی هم این بهترین نسخه‌ای محسوب می‌شود که تاکنون از این پیشرانه ساخته شده است؛ بنابراین، موتور W12 فولکس‌واگن در اوج خداحافظی خواهد کرد.

خداحافظی با پیشرانهٔ W12، پایان یک دورهٔ مهم در بنتلی