احیای کانون های فرهنگی مساجد در اولویت است


 احیای کانون های فرهنگی مساجد در اولویت است

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در نشست با امام جمعه پیشوا بر لزوم پرورش نسل آینده هنرمندان انقلاب اسلامی در کانون های فرهنگی و هنری مساجد تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار شهرستان های استان تهران خبرگزاری شبستان نشست هم اندیشی مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان تهران با امام جمعه شهرستان پیشوا در دفتر امام جمعه شهرستان برگزار شد.

محمد خراسانی زاده مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان تهران در این دیدار گفت:سپردن کار به مجموعه مردمی در هر حوزه‌ای به صورت موفق انجام شده است و این نگاه اگر در فرهنگ و هنر هم باشد به مراتب کارها با موفقیت بیشتری انجام خواهد شد و با احقاق این امر در میان مدت می توان به نتایج خوبی دست پیدا کرد.

وی افزود: از لحاظ قانون مرجعیت فعالیت های فرهنگی و هنری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد این مرجعیت به معنای بالاتر یا پایین تر بودن نیست؛ به این معناست که در آن جایی که قرار است سیاستگذاری فرهنگی و هنری انجام شود، فرهنگ و ارشاد حضور داشته باشد و کانون فکری فعالیت‌های فرهنگی و هنری باشد و چینش فعالیت های فرهنگی باید توسط فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت پذیرد و هر ارگانی فعالیت فرهنگی خود را به آن طریقی که باید انجام دهد، به طور مثال شورای فرهنگ عمومی قرارگاه اصلی فرهنگی است و امام جمعه فرمانده این قرارگاه است و باید سعی شود قرارگاه موازی دیگری با آن وجود نداشته باشد و تمامی قرارگاه ها در دل همین شورای فرهنگ عمومی گنجانده شود.

خراسانی زاده افزود: در بحث عملیاتی شدن فعالیت های فرهنگی چند مسئله برای بنده بسیار جدی است و جزو پیشنهادهای بنده است که تقاضا دارم از حضرتعالی این موضوع را در شهرستان بررسی نمایید؛ در ابتدا اینکه یک سری فعالیت های ملموس در شورای فرهنگ عمومی اتفاق بیفتد به طور مثال یک سری برنامه ها مثل سالروز شهادت سردار سلیمانی، نیمه شعبان که بحث مهدویت است، نهم دی یا برنامه ۱۵ خرداد را شامل می شود که تاکید بر این است برای اینگونه برنامه ها تقسیم کار مشخصی صورت پذیرد و توسط دبیرخانه برای هر ارگانی مسئولیت مشخص شود و پایان اجرای برنامه کم و کاستی ها مشخص شده و اینکه آن برنامه با مشارکت نهادهای مربوطه انجام شود و نکته بعدی پیگیری و اجرای مسئولیت محوله ای که در جلسه شورای فرهنگ عمومی به نهادهای فرهنگی سپرده می شود و ارائه گزارش از سوی این نهادها به دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی است زیرا ضمانت اجرایی برنامه های سپرده شده به مسئولین را بالا میبرد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در بخش دیگری از سخنان خود به فعال شدن کانون های فرهنگی و هنری مساجد اشاره نمود و اظهار داشت: این کانون ها پایگاه بسیج فرهنگ و ارشاد اسلامی در مساجد هستند و باید به نحوی کار شود تا نسل آینده هنرمندان ما از دل مساجد رشد کنند و کانون فرهنگی هنری مساجد محل رشد این هنرمندان است و باید آن را تقویت کنیم. در پیشوا تمامی مساجد باید دارای کانون فرهنگی هنری باشند و کانون های نیمه فعال و غیرفعال نیز باید فعالیت خود را آغاز نمایند.

وی یادآور شد: در حال حاضر مسئول ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد در دل شورای معاونین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور دارد و برای سفر استانی رئیس‌جمهور نیز پیگیر بودجه برای بحث آموزشی کانون های فرهنگی هنری مساجد هستیم و تمام تلاش خود را برای فعال شدن این کانون ها به کار گرفته ایم. بخشی از این پشتیبانی ها باید به صورت مالی باشد و بخش دیگر اعزام اساتید هنری انقلابی ما به کانون های فرهنگی هنری مساجد برای آموزش نیروهای جوان در این کانون ها می باشد که باید برای موضوع سرمایه گذاری شود.

در این نشست حجت الاسلام باقری امام جمعه شهرستان پیشوا نیز ضمن خیرمقدم به دکتر خراسانی زاده گفت: در مکتب اسلام اولین رسانه نماز جمعه بوده است و پیامبر اکرم (ص) در نماز جمعه مطالب مهم را به گوش مردم می رساندند. امید دارم در این عرصه سخت و دشوار که شما مسئولیت سنگینی را بر عهده گرفته اید موفق باشید و ماهم تلاش خود را برای همکاری با شما به کار خواهیم گرفت.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر با توجه به مهاجرت مردم از شهرهای مختلف با فرهنگ های مختلف به شهرستان پیشوا و همچنین وجود 4 دانشگاه عظیم در این شهرستان و حضور دانشجویان از اقسانقاط استان و حتی کشور، ظرفیت های زیادی در این شهرستان فراهم آمده است که در حوزه فرهنگ می بایستی از این ظرفیت ها استفاده شود، البته مشکلات و موانعی نیز وجود دارد که با اندیشه و عمل این مشکلات نیز از سر راه برداشته می شود.

حجت الاسلام باقری همچنین یادآور شد: بحمداله مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهرستان پیشوا تاکنون موفق عمل کرده است و همچنین در شورای فرهنگ عمومی نیز بازدهی خوبی داشته است . از سایر نهادهای عضو شورای فرهنگ عمومی نیز انتظار می رود نسبت به عملی کردن مصوبات بیشتر بکوشند که البته بخشی از این موضوع به پشتوانه مالی باز میگردد و امید است با روی کار آمدن دولت جدید اتفاقات خوبی رقم خورد.

پایان پیام/704

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال روزانه سه شنبه 11 اردیبهشت 1403