سجادی: چوگان می‌تواند پل ارتباطی ایران با کشورهای اروپایی باشد/ فاوکوفسکی: سوارکاری و پرورش اسب می‌تواند نقطه مشترک همکاری ایران و لهستان باشد


سجادی: چوگان می‌تواند پل ارتباطی ایران با کشورهای اروپایی باشد/ فاوکوفسکی: سوارکاری و پرورش اسب می‌تواند نقطه مشترک همکاری ایران و لهستان باشد

وزیر ورزش و جوانان گفت: چوگان می‌تواند پل ارتباطی ایران با کشورهای اروپایی باشد. کشور لهستان نیز سوابق ارزشمندی در پرورش اسب و سوارکاری دارد که می توانیم از تجارب آنها استفاده کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، ماچی فاوکوفسکی سفیر لهستان امروز با حضور در وزارت ورزش و جوانان با حمید سجادی دیدار و گفتگو کرد.

در این جلسه که درخصوص ارتباط و همکاری دو کشور در زمینه ورزش و حوزه جوانان گفتگو شد، سیدمحمد پولادگر معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای، دکتر مریم کاظمی‌پور معاون ورزش بانوان، اسماعیل احمدی سرپرست حوزه وزارتی و مشاور وزیر، شهرام عظیمی مدیرکل دفتر بین‌الملل و کاوه احمدی مدیرکل روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان نیز حضور داشتند.

حمید سجادی در دیدار با سفیر لسهتان ضمن خوش‌آمدگویی به سفیر و تیم همراه ایشان اظهار داشت: یکی از کشورهایی که به دنبال ایجاد همکاری با آن در قاره اروپا هستیم کشور لهستان است. هدف ما این است که در حوزه جوانان بتوانیم فعالیت گسترده‌ای با این کشور داشته باشیم. یکی از دلایل ما برای همکاری با کشور لهستان اقدام انسان‌دوستانه این کشور در خصوص مقابله با شیوع کرونا در کشور ایران بود که دوزهای قابل توجه واکسن از این کشور به ایران ارسال شد.

وی افزود: موضوع جوانان یکی از موضوعات اصلی ما در این وزارتخانه است و همزمان با حوزه ورزش در بحث جوانان نیز ما دغدغه‌ها و برنامه‌های فراوانی داریم. اگر تفاهم نامه بین دو کشور منعقد شود قطعا جوانان لهستان و ایران می‌توانند تعاملات بسیار خوبی با یکدیگر داشته باشند. کارآفرینی، اشتغال، خانواده، ورزش و گردشگری موضوعاتی است که می‌توانیم تعامل لازم را برقرار کنیم.

وزیر ورزش و جوانان خاطرنشان ساخت: فعالیت و گسترش ورزش همگانی یکی از حوزه‌هایی است که علاقه‌مند به همکاری مشترک با کشور لهستان هستیم. در این راستا می‌توانیم نشست‌های تخصصی، کلاس‌های آموزشی، تربیت مدرس و ایونت‌های مشترک برگزار کنیم.

سجادی ادامه داد: یکی دیگر از حوزه‌های قابل همکاری دو کشور ایران و لهستان درخصوص ورزش قهرمانی و حرفه‌ای است. رشته‌هایی که کشور لهستان در آن دارای ظرفیت و پتانسیل است مورد توجه ما نیز قرار دارد. به طور اخص رشته‌هایی مثل والیبال، فوتبال، هندبال، ورزش‌های زمستانی و تنیس جزو رشته‌هایی است که کشور لهستان در رنکینگ جهانی رتبه حائز اهمیتی دارد. علاقه‌مند هستیم در این حوزه‌ها فدراسیون‌های دو کشور همکاری خوبی داشته باشند.

وی گفت: ما سابقه طولانی در بسیاری از رشته‌های ورزشی سنتی داریم که یکی از آنها در شکل فدراسیون جهانی نیز وجود دارد. رشته کشتی پهلوانی حدود 4 هزار سال در کشور ایران سابقه دارد. یکی دیگر از رشته‌ها که تمایل داریم همکاری مشترک داشته باشیم و جزو میراث فرهنگی ما محسوب می‌شود، چوگان است. چوگان می‌تواند پل ارتباطی ایران با کشورهای اروپایی باشد. کشور لهستان نیز سوابق ارزشمندی در پرورش اسب و سوارکاری دارد که می توانیم از تجارب آنها استفاده کنیم.

وزیر ورزش و جوانان اظهار داشت: ما در کشور ایران پروژه‌های ورزشی زیادی داریم که در حال ساخت هستند که اگر سرمایه‌گذاران کشور لهستان تمایل داشته باشند، می‌توانیم به صورت مشترک این پروژه‌ها را به اتمام برسانیم.

سجادی خاطرنشان کرد: علاقه‌مند هستیم در ایران از تولیدات داخلی از قبیل پوشاک، کفش و لوازم ورزشی استفاده کنیم. درحال حاضر به پیشرفت‌های قابل توجهی رسیده‌ایم و اعلام آمادگی می‌کنیم که در این راستا از تجارب و تکنولوژی کشور لهستان نیز بهره بگیریم.

*فاوکوفسکی: سوارکاری و پرورش اسب می‌تواند نقطه مشترک همکاری ایران و لهستان باشد

ماچی فاوکوفسکی، سفیر لهستان در این دیدار با ابراز خوشحالی از دیدار با سجادی اظهار داشت: در وزارت ورزش و جوانان حضور پیدا کردیم که اعلام کنیم آماده همکاری و تبادل اطلاعات و تجارب در زمینه حوزه ورزش و جوانان با کشور ایران هستیم. عملکرد تیم‌های ایرانی را در حوزه بین‌الملل همیشه دنبال می‌کنیم و می‌دانیم در بسیاری از رشته‌ها از جمله والیبال کشور ایران جایگاه بالایی در جهان دارد.

وی افزود: در رشته‌های دیگری مانند فوتبال، کاراته و تکواندو دو کشور می‌توانند هم‌افزایی بیشتری داشته باشند. هدف ما این است که تفاهم‌نامه‌ای بین دو کشور در حوزه ورزش و جوانان منعقد شود و تا قبل از سفر وزیر خارجه لهستان به ایران متن این تفاهم‌نامه آماده شده باشد.

سفیر لهستان با اشاره به صحبت های سجادی مبنی بر لزوم همکاری دو کشور در بخش ورزش همگانی خاطرنشان کرد: کشور لهستان در 15 سال گذشته به توفیقات خوبی در حوزه ورزش همگانی دست پیدا کرده است. این آمادگی وجود دارد که در قالب تفاهم‌نامه هم در بخش ورزش همگانی و هم در بخش ورزش قهرمانی دو کشور همکاری‌های گسترده‌ای داشته باشند. این همکاری می‌تواند در حوزه پرورش مربیان و مدیریت ورزش نیز انجام شود.

وی ادامه داد: در رشته‌هایی مثل والیبال، فوتبال، سوارکاری و چوگان این ظرفیت وجود دارد که بتوانیم با کشور ایران همکاری کنیم. رشته سوارکاری و پرورش اسب می‌تواند نقطه مشترک خوبی برای همکاری دو کشور باشد. ما می‌توانیم در 5 تا 7 رشته ورزشی همکاری و تعامل داشته باشیم. امضای تفاهم‌نامه بین دو کشور ایران و لهستان کاملا عملی است.

فاوکوفسکی در پایان اظهار داشت: عملکرد تنیسور جوان ایرانی در مسابقات جهانی خیره کننده بود و این نتیجه را به جامعه ورزش ایران تبریم می‌گویم. ورزش ایران در مسیر صحیحی درحال پیشرفت است.

*سجادی: تعاملات مان را با کشورهایی که زمینه مناسبی در حوزه ورزش دارند، گسترش می دهیم

حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان، در خصوص جلسه امروز خود با «ماچئی فایوکوفسکی» سفیر لهستان اظهار داشت: امروز در یکی دیگر از جلساتی که با سفرا داشتیم،‌ خوشبختانه نوبت به کشور لهستان رسید. بسیار سفیر فعال و ورزش‌دوستی است. خیلی جالب است که بدانید او در ایران ورزش می‌کند و از خانواده سوارکاری ایران است. خانواده او نیز در چوگان فعالیت می‌کنند. در گذشته از این موضوع اطلاع داشتیم که سفرا به ورزش‌های مختلفی علاقمند هستند و برخی از فدراسیون‌ها نیز خوش فکر هستند و جام‌هایی با عنوان جام دیپلمات‌ها برگزار کردند و این اتفاق بسیار خوبی است.

وی در خصوص نتیجه جلساتی که با سفرا برگزار می‌شود، گفت: رویکرد جدید رییس جمهوری بر برقراری ارتباطات مجدد بین‌المللی در زمینه‌های مختلف است. به عنوان مثال از فعالیت‌های جدید دولت در اوراسیا مطلع هستید. این اقدامات نویدبخش روزهای خوبی است. ما نیز در راستای تحقق اهداف وزارت امور خارجه بر آن شدیم که تعاملات ورزشی را با کشورهایی که زمینه مناسب‌تری برای همکاری دارند، دنبال کنیم. ما به درخواست کشور چین جلسه‌ای با سفیر این کشور داشتیم. امروز نیز با درخواست دو کشور، با لهستان اتفاقات خوب ورزشی را پیش‌بینی و تعریف کردیم.

وزیر ورزش و جوانان عنوان کرد: لهستان در چند رشته ورزشی سرآمد است و در اروپا از موقعیت خوبی بهره می‌برد. ما اگر بتوانیم از اردوها و مسابقات آن‌ها استفاده کنیم، به نفع دو کشور است. البته سفیر لهستان پیشنهادات دیگری هم داشت. او پیشنهاد داشت که حتی در سرمایه‌گذاری‌های ورزشی نیز همکاری داشته باشیم و او به خصوص به صنعت اسب بسیار علاقمند بود و واقعیت این است که کشور لهستان در این خصوص پیشرو است. ما نیز سابقه خوبی در این باره با لهستان داشتیم.

سجادی افزود: هدف ما فقط واردات نیست بلکه اصلاح نژادی نیز خواهد بود. پرورش، نگهداری، تمرینات و آماده‌سازی اسب در رشته‌های مختلف نیز یکی دیگر از امکانات لهستان در این رشته است. سرمایه‌ای که در اسب‌سواری وجود دارد، به مراتب از فوتبال بیشتر است. گردش مالی این رشته خیلی بیشتر از رشته فوتبال است. ما باید برخی تکالیف و عقب‌ماندگی‌های خود را در این رشته جبران کنیم. باید اعزام‌ها را جدی بگیریم. تا چند سال پیش قهرمانی آسیا در پرش وجود نداشت اما اخیرا جزو برنامه‌ریزی‌ها قرار گرفته و اسب‌سواران امید بیشتری برای آینده دارند. امیدوارم با پیگیری‌هایمان نشان دهیم که این جلسات نتایج خوبی در پی داشته باشد.

انتهای پیام/


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید


ببینید | شوخی بامزه کاربران فضای مجازی با اظهارنظر احمدی‌نژاد برای شرکت در انتخابات ریا...