خوشنویسی؛ از عشقی بی مانند تا اثری طلایی که روی دست می‌ماند


خوشنویسی؛ از عشقی بی مانند تا اثری طلایی که روی دست می‌ماند

یک استاد خوشنویسی بیان کرد: اگر جایگاه خوشنویسی در کشور نظام مندتر و قانونمندتر شود یعنی امتیازات مشخص باشد و همچنین جایگاه خوشنویسان مشخص باشد قطعا اتفاقات بهتری در زندگی روزمره شان خواهد افتاد، اما این امر نیازمند این است که سازمان‌های متولی بیشتر به این موضوع توجه داشته باشند.

دکتر مجتبی ابراهیمی، معاون آموزشی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی موفق به کسب درجه استادی از انجمن خوشنویسان ایران شد.

شورای ارزشیابی هنری انجمن خوشنویسان ایران با بررسی پرونده‌های هنری و آثار خوشنویسی احراز استادی بیش از 500 هنرمند خوشنویس عالی رتبه کشور مقام استادی در رشته خط نستعلیق به دکتر مجتبی ابراهیمی، معاون آموزشی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی اعطا کرد.

ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: متاسفانه خوشنویسی و کلا هنرهای تجسمی و فعالیت کردن در حوزه هنر را نمی‌توان در کشور ایران به عنوان یک شغل دست اول به آن نگاه کرد؛ در صورتی که در گذشته وقتی به تاریخ ایران نگاه می‌کنیم نه تنها شغل دست اول بوده بلکه هنرمندان و مخصوصا خوشنویسان در بالاترین جایگاه‌های حکومتی حاضر بودند چراکه چون در آن زمان اصلا موضوع چاپ نبود و فقط خوشنویسان با خط زیبای خود تاریخ را می‌نگاشتند نظیر میرزا محمدرضا کلهر که سفرنامه ناصرخسرو را نوشته و میرعماد که در دربار صفوی بوده و امثال آنها بسیار جایگاه ویژه‌ای داشتند.

وی افزود: در گذشته به خوشنویسی به عنوان یک شغل کاملا شرافتمندانه و با جایگاه اجتماعی بالا نگریسته می‌شد، اما در زمان حاضرمتاسفانه این دیدگاه وجود ندارد.

این خوشنویس بیان کرد: تقریبا در برخی دولت‌های گذشته تلاش بود که خوشنویسی تبدیل به یک رشته دانشگاهی شود، اما متاسفانه با عدم پیگیری یا پیگیری‌های بدون جدیت مسئولین این اتفاق حادث نشد؛ حتی ثبت جهانی خوشنویسی نیز با سهل انگاری و کم توجهی و بی مهری مسئولین متولی نصیب ترکیه شد و به نام ایران فقط برنامه پاسداشت ملی خوشنویسی انجام شد.

ابراهیمی تصریح کرد: در فضای جهانی به نام ایران خط نستعلیق ثبت نشد و در فضای فعلی نمی‌توان به خوشنویسی بعنوان یک شغل نگاه کرد و همین امر باید دنبال شود که برای هنرمندان خوشنویس یک ارضای روحی داشته باشد که اگر نباشد واقعا زندگی شان مختل می‌شود.

وی بیان کرد: در زندگی هر هنرمندی اگر هنر موجود نباشد مانند کودکی است که عمرش را صرف آن می‌کند تا بزرگش کند و به منصه ظهور برساند تا به قابل قبول بودن برسد و این امر سال‌ها تلاش شبانه روزی و حتی گذشتن از خواب و استراحت و خانواده را می‌طلبد تا این هنر به یک مرحله‌ای برسد که مقبولیت عام پیدا کند.

وی افزود: اکنون در خراسان جنوبی سه نفر موفق به اخذ مرتبه استادی خوشنویسی هستند که دو نفر در خط شکسته نستعلیق و من نیز در خط نستعلیق موفق به کسب این عنوان شدم و اکنون بعد از گذشت حدود 40 سال از انجام فعالیت انجمن خوشنویسان خراسان جنوبی این اتفاق افتاده و این مرتبه از نظر مرتبه بندی علمی عملا معادل دکترای هنر تلقی می‌شود.

این استاد خوشنویس بیان کرد: برای رسیدن به این مرتبه فرد باید سالیان سال کار کند، حداقل سنش 35 سال باشد، رزومه کاری، نمایشگاه‌ها و کتاب‌ها و مقالات، اظهارنظرها و مصاحبه‌ها را در پرونده هنری‌اش داشته باشد؛ ضمن اینکه باید 40 اثر با کیفیت بسیار بالا داشته باشد و آزمون‌های حضوری را شرکت کند که مشخص شود احراز رتبه استادی را دارد.

وی تصریح کرد: فردی که به مرتبه استادی می‌رسد عملا خط وی به حدی در کشور مشخص است که شناسنامه آن نفر تلقی می‌شود؛ به همین علت سالیان سال زحمت لازم است.

ابراهیمی ادامه داد: بیشتر از 25 سال است که در این حوزه کار می‌کنم تا توانستم به این جایگاه دست پیدا کنم و شاید بیشتر از تحصیل علم و دانش برای هنرم زحمت کشیدم و مانند فرزند برای آن وقت گذاشتم.

خوشنویسی؛ از عشقی بی مانند تا اثری طلایی که روی دست می‌ماند

وی با اشاره به انتظارات هنرمندان؛ افزود: به هر حال هنرمند انتظاراتی دارد چراکه رسیدن به جایگاه عالی در یک هنر نه تنها برای خود فرد افتخارآفرینی محسوب می‌شود بلکه برای استان و متولیان فرهنگ و هنر استان و کشور افتخار محسوب می‌شود؛ به واسطه اینکه آثار آن هنرمند، آثار ماندگار و ملی تلقی می‌شود که فردای روزگار تاریخ به عنوان فرهنگ و هنر ایران از این آثار یاد می‌کند.

این خوشنویس ادامه داد: شاید آن حمایتی که باید باشد بنا به دلایل مختلف از جمله کمبود بودجه و نظایر آن که البته قابل توجیه نیست، وجود ندارد؛ طبق قوانین کشور باید درصدی از بودجه دستگاه اجرایی به خرید آثار هنرمندان اختصاص پیدا کند، اما متاسفانه این اتفاق شکل نمی‌گیرد یا تنها در برخی استان‌ها شکل می‌گیرد.

وی بیان کرد: اکنون در فضای مجازی ظرفیت‌های خوبی وجود دارد به شرط اینکه در حوزه تولید محتوا اتفاق مهمی بیافتد؛ بنده تاکنون تولید محتواهای خوبی انجام دادم که استقبال خوبی از آن شد و تقریبا این شکل تولید محتوا در فضای مجازی در کشور برای اولین بار است که انجام می‌شود و به هر حال می‌توانیم بگوییم که تجربه 25 ساله‌ای پشت این تولید محتوا قرار دارد.

وی تصریح کرد: در کنار تمام این تلاش‌ها اگر جایگاه خوشنویسی در کشور نظام مندتر و قانونمندتر شود یعنی امتیازات مشخص باشد و همچنین جایگاه خوشنویسان مشخص باشد قطعا اتفاقات بهتری در زندگی روزمره شان خواهد افتاد، اما این امر نیازمند این است که سازمان‌های متولی بیشتر به این موضوع توجه داشته باشند.

این خوشنویس بیان کرد: هرچند در استان خراسان جنوبی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت‌های بسیار خوبی از انجمن خوشنویسان داشته، اما انتظار داریم نه تنها این حمایت‌ها قطع نشود بلکه هر روز بیشتر شود و خوشنویسان هم از وضعیتی که برای خود و دل خودشان بنویسند خارج شوند و به روزی برسیم که خوشنویسان به وضوح ببیند که پس از تولید اثری که شش ماه طول می کشد، آن اثر مورد لطف قرار می‌گیرد و خریداری و حمایت می‌شود و این امید و انتظار نیازمند حمایت مسئولین است.

انتهای پیام


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


با این راه حل های ساده میل به شیرینی را کاهش دهید