تئاتر می‌تواند نویدبخش افزایش ارتباطات میان کشورها باشد


تئاتر می‌تواند نویدبخش افزایش ارتباطات میان کشورها باشد

تهران- ایرنا- سفیر جمهوری آذربایجان با حضور در مجموعه تئاترشهر و تماشای نمایش تا یک نفس از تولیدات هنرمندان این کشور و حاضر در چهلمین جشنواره تئاتز فجر گفت: اشتراکات فرهنگی کهنی میان ایران و آذربایجان وجود دارد و در این میان هنر تئاتر می‌تواند نویدبخش افزایش ارتباطات میان کشورها باشد.

به گزارش خبرنگار تئاتر ایرنا، نمایش تا یک نفس به کارگردانی سمیر غلام‌اف که از کشور آذربایجان در چهلمین دوره جشنواره تئاتر فجر شرکت کرده است، با سخنان سفیر این کشور در تالار اصلی مجموعه تئاترشهر به صحنه رفت.

این نمایش در اولین اجرای خود که روز جمعه (۲۲ بهمن ماه) به صحنه رفت، میزبان علی علیزاده سفیر جمهوری آذربایجان در ایران شد.

علیزاده در آغاز به نمایندگی از سفارت جمهوری آذربایجان به حاضران خیرمقدم گفت و به دو اصل مهم در اجرای این نمایش اشاره کرد.

سفیر جمهوری آذربایجان، همزمانی اجرای نمایش تا یک نفس را با سالروز پیروزی انقلاب اسلامی به فال نیک گرفت و گفت: اجرای این نمایش در چهلمین دوره جشنواره تئاتر فجر و نیز حضور پررنگ آثار کشورما در دوره‌های پیشین این جشنواره هم به دو دلیل انعکاس فرهنگ جمهوری آذربایجان و به خاطر اشتراکات فرهنگی دو کشور است. ضمن اینکه اجرای نمایش تا یک نفس در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی نویدبخش افزایش ارتباطات میان دو کشور است.

تئاتر می‌تواند نویدبخش افزایش ارتباطات میان کشورها باشد

علیزاده با اشاره به اینکه نمایش تا یک نفس کاری از تئاتر دولتی موزیکال جمهوری آذربایجان است، افزود: این نمایش روایت‌گر جنگ ۴۴ روزه آذربایجان است. این پیروزی نه تنها متعلق به مردم آذربایجان بلکه متعلق به عموم ملل مسلمان است.

نمایش تا یک نفس نشان‌گر ایثار و رشادت‌های سربازان و جانبازان جنگ است که توسط یک گروه نمایشی به صحنه رفته است. ما همیشه پشتیبان سربازان خود در جنگ بوده‌ایم و با روایت رشادت‌های آنها یادشان را زنده نگه می‌داریم و به نسل‌های بعدی منتقل می‌کنیم . مطمئنم تماشاگران از دیدن این نمایش احساس خوبی پیدا می‌کنند و همراه خواهند شد

وی همچنین از زحمات مسئولان جشنواره تئاتر برای فراهم کردن این فرصت تشکر کرد.

مهمانانی از سفارت ترکیه و اتابک نادری قائم‌مقام دبیر جشنواره هم در این اجرا حضور داشتند و نادری ترجمه سخنان سفیر آذربایجان را بر عهده داشت.

چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری حسین مسافرآستانه برای نخستین بار در طول حیاتش افتتاحیه خود را روز ۱۵ بهمن ماه در یزد پشت سر گذاشت.

جشنواره چهلم با میزبانی از ۱۰۹ گروه نمایشی از سراسر کشور و هفت کشور مهمان (تاجیکستان به عنوان مهمان ویژه جشنواره) تا ۲۶ بهمن ماه در ۱۰ بخش (۶ بخش اجرایی و چهار بخش نمایشگاهی و اسنادی) برگزار خواهد شد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

رازگشایی از ناپدید شدن ناگهانی صدها ستاره در آسمان!