مقایسه شاهین اتومات و تارا اتوماتیک


مقایسه شاهین اتومات و تارا اتوماتیک

گجت نیوز (https://gadgetnews.net) در این مطلب قصد داریم دو محصول ایران خودرو و سایپا یعنی شاهین اتومات و تارا اتوماتیک را با یکدیگر مقایسه کنیم و طراحی و مشخصات و امکانات آنها را بررسی کنیم. ایران خودرو و سایپا دو رقیب در بازار خودرو کشور هستند که مقایسه محصولات آنها می‌تواند باعث تصمیم‌گیری‌های بهتر و سنجیده‌تر شود. اگرچه... نوشته مقایسه شاهین...

در این مطلب قصد داریم دو محصول ایران خودرو و سایپا یعنی شاهین اتومات و تارا اتوماتیک را با یکدیگر مقایسه کنیم و طراحی و مشخصات و امکانات آنها را بررسی کنیم.

ایران خودرو و سایپا دو رقیب در بازار خودرو کشور هستند که مقایسه محصولات آنها می‌تواند باعث تصمیم‌گیری‌های بهتر و سنجیده‌تر شود. اگرچه کیفیت مولفه‌ای است که باید به آن نظر داشت، اما به نظر نمی‌رسد این دو خودروساز چندان رقابتی در این بازار انحصارطلبانه خودرو داشته باشند.

همان‌قدر که ایران خودرو از عرضه تارا خوشحال است، سایپا نیز از رونمایی و عرضه سدان خوش‌چهره خود یعنی شاهین خوشحال به نظر می‌رسد. در مقطع کنونی تنها نمونه‌هایی که راهی بازار داخلی شده‌اند، نمونه‌های دنده‌ای این دو خودرو است و هر دو شرکت خودروسازی وعده عرضه نسخه اتوماتیک آنها را داده‌اند. امیدواریم طبق برنامه زمان‌بندی، سدان‌های دنده اتومات نیز از اواخر 1400 و نهایتا اوایل سال جدید روانه بازار شوند.

مقایسه شاهین اتومات و تارا اتوماتیک ؛ دو سدان داخلی

مقایسه شاهین اتومات و تارا اتوماتیکمقایسه شاهین اتومات و تارا اتوماتیک

در این مطلب قصد داریم نگاهی به هر دو این خودروها بیندازیم و ببینیم که هر کدام به نوبه خود چه عملکردی دارند و آیا تفاوت‌های آنها از زمین تا آسمان است یا خیر. سال‌های اخیر شاهد رکود بازار و عدم تولید محصولی جذاب و جدید از سوی دو شرکت برتر و بزرگ داخلی، ایران خودرو و سایپا بوده‌ایم.

این دو کمپانی که تنوع محصولاتشان محدود به چند مدل قدیمی می‌شود، هر روز سعی می‌کنند تا به انتهای نام خودروهای قدیمی پسوندی همچون پلاس یا توربوشارژ بچسبانند و بدین ترتیب از زیر بار انتقادات مردم و کارشناسان خودرویی بگریزند. شاید امید این دو شرکت این است که راه همکاری‌های خارجی باز شود و بتوانند با مساعدت شرکای خود، دست به تولید محصولی تازه بزنند.

از این‌ها که بگذریم، شاهین و تارا دو محصولی هستند که از دل تحریم‌ها سر بر آورده‌اند و اگرچه پلتفرم آنها خارجی است، اما دیگر تجهیزات و قطعات آن با تکیه بر دانش بومی و تلاش و کوشش مهندسان و طراحان ایرانی ساخته و پرداخته شده است. اگر بخواهیم به دور از غرض‌ورزی این دو خودرو را بررسی کنیم باید بگوییم که نتیجه کار ایران خودرو و سایپا بد نبوده و ساختار کلی دلچسب از آب درآمده است.

مقایسه شاهین اتومات و تارا اتوماتیکمقایسه شاهین اتومات و تارا اتوماتیک

حالا می‌توان به صنعت خودروسازی کشور امیدوار بود و شاید بتوان گفت اگر خودروسازان داخلی کشور با همین فرمان جلو بروند در آینده‌ای نزدیک قادر به تولید خودرویی شیک‌تر و مجهزتر خواهیم بود. تنوع از مهمترین مسائل و البته معضلات بازار خودرویی کشور است و عرضه این دو محصول شاید بتواند کمی از سنگینی بار آن بکاهد.

مدل‌های دستی این دو خودرو از موضوع این بحث جداست و قصد داریم امروز به مقایسه دو مدل اتوماتیک آنها بپردازیم و مشخصات فنی و امکانات رفاهی آنها را برای شما شرح دهیم. پس با گجت نیوز همراه ما باشید.

مقایسه تارا و شاهین از نظر طراحی

در طراحی خودروهای ایرانی باید به نمونه‌های موجود بسنده کرد و انتظارات فراوانی در حد خودروهای وارداتی لوکس نداشت، اما این بدان معنا نیست که طراحی ظاهری تارا و شاهین رضایت‌بخش نیست! سایپا و طراحان آن تمام تلاش خود را کرده‌اند تا بتوانند سدانی جذاب، شیک، ظریف و متعادل را روانه بازار کنند، اما طراحان ایران خودرو به همان اتود اولیه خود بسنده کرده و آن‌طور که شایسته چنین خودرویی است، به آن نپرداخته‌اند.

مقایسه شاهین اتومات و تارا اتوماتیکمقایسه شاهین اتومات و تارا اتوماتیک

چهره ظاهری تارا کمی خشن و ساده است. هدف ایران خودرو از ایجاد چنین ساختاری در طراحی، القای حس اسپرت و مردانه بودن به مشتریان است. البته چنین طراحی ساده‌ای می‌تواند دلیل دیگری نیز داشته باشد و آن کاهش هزینه‌های تولید قطعاتی همچون چراغ‌ها، جلوپنجره و سپر است.

در نمای پشتی تارا شاهد چراغ‌هایی هستیم که در سراسر صندوق عقب کشیده شده‌اند و حالتی مانند خرپا دارند. ایران خودرو گفته که در طراحی آنها از برج میلاد الهام گرفته است. در یک کلام می‌توان از بدنه سخت و خشن تارا انتقاد کرد، چرا که کارشناسان این شرکت می‌توانستند با خرج کمی سلیقه، سدان بهتر و خوش‌منظره‌تری خلق کنند.

اما تکلیف شاهین سایپا چه می‌شود؟ شاهین طبق آنچه پیش‌تر گفتیم، ظریف‌تر و متعادل‌تر از رقیب خود است. چهره این سدان می‌تواند مورد پسند اغلب مشتریان قرار بگیرد و این نکته مثبتی برای این شرکت است. در نمای جلویی و پشتی شاهین ایراد چندانی نمی‌توان وارد کرد و باید انتقادات را در همان نمای پشتی و بدنه سخت خودرو خلاصه کرد.

مقایسه شاهین اتومات و تارا اتوماتیکمقایسه شاهین اتومات و تارا اتوماتیک

البته چراغ‌های عقبی شاهین نیز همچون چراغ‌های جلو با ظرافت و جذاب نیستند و این حس را القا می‌کنند که در نمای پشتی شاهین و مخصوصا چراغ‌های آن دقت و سلیقه کمتری خرج شده است. با چشم‌پوشی از این دو مورد در خودروی سدان سایپا، می‌توان گفت دیگر نقاط آن قابل قبول و زیبا طراحی شده است. البته ناگفته نماند که سلیقه در این مسئله حرف اول و آخر را می‌زند و نمی‌توان برای سلیقه همه افراد یک نسخه پیچید.

مقایسه شاهین و تارا از نظر کابین داخلی

تارا و شاهین و در کابین داخلی با مدل‌های دستی خود چندان تفاوتی ندارند و تفاوت مهم در اهرم تعویض دنده خلاصه می‌شود. در کل می‌توان گفت که ایران خودرو و سایپا در این زمینه نوآوری و خلاقیت خاصی از خود نشان نداده‌اند و حتی از همان المان‌های موجود نیز به درستی استفاده نکرده‌اند. از نقاط ضعف شاهین در بخش طراحی فضای داخلی داشبورد قدیمی آن است که قدمت بالایی دارد و چندان دلچسب نیست.

مقایسه شاهین اتومات و تارا اتوماتیکمقایسه شاهین اتومات و تارا اتوماتیک

در این زمینه تارا هم عملکرد تقریبا مشابهی با رقیب سایپایی خود دارد، اما با اندکی خلاقیت و تفاوت توانسته در جایگاه بهتری قرار بگیرد. البته آنچه به عنوان متریال در ساخت کابین تارا به کار رفته از کیفیت بالاتری برخوردار است. هر دو شرکت تلاش خود را کرده‌اند تا بتوانند خودرویی بسازند که در عین حال که سدان جمع‌وجوری تلقی می‌شود، جادار باشد و بتواند نیازهای یک خانواده 5 نفره را برطرف کند.

در واقع کابین این دو خودرو به راحتی می‌توانند پنج سرنشین با وزن و جثه متعارف را درون خود جای دهند. منتها به لحاظ نحوه قرارگیری فضای سر در سرنشینان عقب، تارا فضای بیشتری در اختیارتان قرار می‌دهد. از دیگر نکات مهمی که برای خانواده‌ها بسیار مهم است، صندوق عقب خودرو است.

ایران خودرو در این قسمت پیروز میدان است زیرا موفق به ساخت یک صندوق 640 لیتری شده، در حالی که صندوق شاهین نهایتا ظرفیت 420 لیتری دارد. همچنین بد نیست بدانید که ظرفیت صندوق عقب سمند و دنا پلاس حداکثر 500 لیتر است. بنابراین در این مورد می‌توان ادعا کرد که تارا از نظر مولفه‌هایی مثل طراحی فضای کابین، جادار بودن آن و فضای صندوق عقب، سنگ تمام گذاشته و گوی سبقت را از رقیب خود ربوده است.

مقایسه شاهین اتومات و تارا اتوماتیکمقایسه شاهین اتومات و تارا اتوماتیک

مقایسه تارا با شاهین از نظر مشخصات فنی

لابد شما هم می‌دانید که نباید انتظار تغییرات عظیم و شگرفی در زمینه مشخصات فنی مدل‌های اتوماتیک این دو خودرو نسبت به مدل‌های دستی داشته باشیم. موتور تارا و شاهین همان نسخه دنده‌ای است و تغییری نکرده است.

تارا دارای موتور تیوفایو پلاس است که توانایی تولید قدرت 113 اسب بخار و گشتاور 144 نیوتن‌متر را دارد. گیربکس این خودرو 6 سرعته است و نیرو و قدرت موتور را به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند. موتور تارا تنفس طبیعی است و در نتیجه در گذر زمان استهلاک آن کمتر خواهد بود. صفر تا صد این خودرو نیز 13 ثانیه برآورد شده است.

پیشرو در این بخش شاهین سایپا است که از موتور توربوشارژ تیبا استفاده می‌کند و می‌تواند حداکثر قدرت 110 اسب بخار و گشتاور 178 نیوتن‌متر را تولید کند. گیربکس 6 سرعته اتوماتیک شاهین CVT ساخت بلژیک است و می‌تواند قدرت موتور را به چرخ‌های جلو انتقال دهد.

با احتساب شرایط این دو خودرو در بخش مشخصات فنی، باید گفت که تارا لذت و هیجان رانندگی بیشتری را نصیب راننده خواهد کرد و چابکی آن از رقیب خود بیشتر است. علت چابک نبودن شاهین همان جعبه دنده CVT آن است که نشان داده نمی‌تواند سرعت و هیجان لازمه را انتقال دهد.

مقایسه امکانات رفاهی

ایران خودرو اعلام کرده است که در خودروی سدان خود از امکاناتی به شرح ذیل استفاده کرده است. تارا اتوماتیک با این آپشن‌ها قابل خریداری خواهد بود:

بازکننده درب صندوق عقب از راه دور، نشانگر تعویض دنده، کروز کنترل، سیستم هشدار فشار باد تایرها، صندلی راننده با تنظیم شش حرکته دستی و صندلی سرنشین جلو چهار حرکته دستی، سنسور دنده عقب، ایزوفیکس، شیشه راننده مجهز به آنتی ترپ، آینه‌های جانبی برقی راهنمادار، چراغ مشایعت، دی‌لایت، تنظیم ارتفاع برقی نور چراغ جلو، میرورلینک، سیستم مولتی مدیا دارای 4 عدد بلندگو، دماسنج، تهویه دیجیتال، کلیدهای کنترلی روی فرمان، فرمان برقی، دو کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، کنترل کشش، کنترل پایداری، سامانه کمکی ایستایی در سربالایی، ترمز عقب دیسکی، سیستم ترمز قفل ABS و EBD و سیستم کمکی ترمز.

مقایسه شاهین اتومات و تارا اتوماتیکمقایسه شاهین اتومات و تارا اتوماتیک

اما امکانات شاهین به گفته شرکت خودروسازی سایپا به شرح زیر خواهد بود:

نویگیشن، سانروف، سنسور پارک عقب، دوربین دید عقب، بلوتوث، صفحه لمسی داشبورد، نشانگر دنده GSI، حسگر فشار باد تایرها، دو کیسه هوا، تهویه مطبوع اتوماتیک، روکش صندلی چرمی، ترمزهای دیسکی چهار چرخ، فرمان برقی، استارت دکمه‌ای، دیلایت، اتولایت، سیستم کنترل پایداری و کشش (در نسخه‌های بعدی) و سیستم کروز کنترل.

نتیجه این مقایسه چه شد؟

در پایان باید اول از همه درباره قیمت این خودرو بگوییم که تارا با قیمت 415 میلیون تومان قابل خریداری است و احتمال می‌دهیم قیمت شاهین اتوماتیک نیز همین حوالی باشد. در یک جمله می‌توان گفت اگرچه تارا ظاهر خشن و زمختی از خود نشان داده، اما موتور تنفس طبیعی آن عملکرد بهتری نسبت به شاهین دارد.

از دیگر مولفه‌هایی که باعث می‌شود برنده این رقابت را تارا بدانیم می‌توان به عدم حساسیت به بنزین و استهلاک کمتر آن، صندوق عقب بزرگتر، هندلینگ و چسبندگی بهتر و سواری جذاب‌تر اشاره کرد. البته بر کسی پوشیده نیست که اگر روی شاهین یک موتور 16 سوپاپه با توان و قدرت بهتر سوار شود، آن وقت این شاهین است که عملکرد بهتری خواهد داشت.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

رازگشایی از ناپدید شدن ناگهانی صدها ستاره در آسمان!