نگاهی به سرآغاز بهترین تکنولوژی‌های گوشی‌های هوشمند امروزی


گجت نیوز (https://gadgetnews.net)

سرآغاز بهترین تکنولوژی‌های امروزی در...
گجت نیوز (https://gadgetnews.net) سرآغاز بهترین تکنولوژی‌های امروزی در گوشی‌های هوشمند، روزگاری از ایده و طرح اولیه در محصولاتی ابتدایی و فراموش شده به‌وجود آمده که در این مطلب به آنها می‌پردازیم. بسیاری از ویژگی‌هایی که هم‌اکنون به‌عنوان امکاناتی استاندارد و معمول در نظر گرفته می‌شوند، تا همین چند سال پیش چندان رایج نبودند. بررسی منشا ساخت و...

سرآغاز بهترین تکنولوژی‌های امروزی در گوشی‌های هوشمند، روزگاری از ایده و طرح اولیه در محصولاتی ابتدایی و فراموش شده به‌وجود آمده که در این مطلب به آنها می‌پردازیم.

بسیاری از ویژگی‌هایی که هم‌اکنون به‌عنوان امکاناتی استاندارد و معمول در نظر گرفته می‌شوند، تا همین چند سال پیش چندان رایج نبودند. بررسی منشا ساخت و توسعه آنها می‌تواند از چند منظر شگفت‌انگیز باشد، زیرا ممکن است این تکنولوژی‌ها قدیمی‌تر از حد انتظار شما باشند یا جدیدتر از آن هستند که به‌یاد بیاورید و یا اولین بار از دستگاهی وام گرفته شده که قبلا هرگز درباره آن نشنیده‌اید.

بهترین تکنولوژی‌های گوشی‌های هوشمند

تماس تصویری

نگاهی به سرآغاز بهترین تکنولوژی‌های گوشی‌های هوشمند امروزینگاهی به سرآغاز بهترین تکنولوژی‌های گوشی‌های هوشمند امروزی

قابلیت تماس ویدیویی اولین بار در اواسط دهه 2010 مورد توجه قرار گرفت و پس از همه‌گیری کووید-19 از سال 2020 افزایش محبوبیت چشم‌گیری پیدا کرد، تا حدی که اکثر مشاغل به‌برگزاری آنلاین جلسات روی آوردند. در حال حاضر چت‌های تصویری به بخشی از زندگی مدرن ما تبدیل شده‌اند، به‌طوری‌که خرید یک گوشی همراه مدرن که فاقد این مشخصات باشد، تقریبا غیرممکن است.

همه چیز از سال 1999 آغاز شد، زمانی‌که کمپانی Kyocera از یک گوشی موبایل به‌نام Visual Phone VP-210 رونمایی کرد. اگرچه این اولین تلاش برای عرضه یک تلفن دوربین‌دار بود، اما این محصول با بهره‌گیری از یک دوربین سلفی به‌کاربران اجازه برقراری تماس ویدیویی را ارائه داد. Visual Phone صرفا می‌توانست نرخ دو فریم بر ثانیه را از طریق شبکه تلفن همراه خود ارسال کند که در مقایسه با ارقام امروزی گوشی‌های هوشمند که در بازه 30 تا 60 فریم بر ثانیه قرار دارد، بسیار ناچیز است.

رزولوشن این دستگاه نیز با برخورداری از تعداد 110.000 پیکسل، از مشخصاتی ابتدایی برخوردار بود. برای درک آنکه این عدد در استانداردهای مدرن امروزی تا چه حد کم است، می‌توان از دوربین سلفی 40 مگاپیکسلی در S21 اولترا نام برد که تقریبا 364 برابر Visual Phone تعداد پیکسل دارد. با این‌حال، محصول Kyocera به اقتضای زمان خود، بسیار پیشگام بود و می‌توان از آن به عنوان یک تلفن بصری انقلابی یاد کرد.

پرداخت‌ NFC

نگاهی به سرآغاز بهترین تکنولوژی‌های گوشی‌های هوشمند امروزینگاهی به سرآغاز بهترین تکنولوژی‌های گوشی‌های هوشمند امروزی

سرویس Google Wallet (کیف پول گوگل)، اولین بار در سال 2011 رونمایی شد و گوشی هوشمند نکسوس S، اولین تلفن اندرویدی بود که از سیستم پرداخت‌ مبتنی بر NFC، با استفاده از این سرویس پشتیبانی می‌کرد. پیش از انجام تحقیقات، این تصور وجود داشت که این اولین نمونه از سرویس پرداخت NFC در تلفن همراه محسوب شود. اما در کمال تعجب، به نمونه‌ای باسابقه بیش‌تر برخوردیم.

در سال 2004 پاناسونیک گوشی همراهی با نام P506iC را وارد بازار ژاپن کرد که از یک سرویس پرداخت موبایلی به‌نام FeliCa پشتیبانی می‌کرد. با ثبت یک حساب FeliCa، امکان اضافه کردن موجودی و برداشت از آن برای پرداخت‌های غیرلمسی با استفاده از کارت‌های مجهز به NFC یا جالب‌تر از آن، از طریق گوشی P506iC برقرار می‌شد. سونی در حالی بنیانگذار FeliCa بوده که این سرویس هنوز در حال ارائه خدمات است. پس از آن، اپل حتی این قابلیت را به iPhone 7 برای بازار ژاپن اضافه کرد و گوگل نیز به‌دنبال آن، از این سرویس را برای محصول پیکسل 3s برقرار کرد.

با این‌حال، بقیه کشورها تا سال 2006 برای پشتیبانی از این قابلیت منتظر ماندند. زمانی‌که نوکیا اولین گوشی خود یعنی 6131 را با قابلیت پشتیبانی از NFC عرضه کرد. یک سال بعد، مسترکارت به آزمایش اولین سرویس جدید بدون تماس خود که PayPass نامیده می‌شد، بر روی 6131 در نیویورک پرداخت. زمان زیادی طول کشید تا پرداخت‌های بدون تماس مانند امروز در نقاط مختلف دنیا قابل استفاده باشد و همه چیز با یک دستگاه فراموش شده که ساخت کمپانی پاناسونیک بود آغاز شد.

Always on-Display

نگاهی به سرآغاز بهترین تکنولوژی‌های گوشی‌های هوشمند امروزینگاهی به سرآغاز بهترین تکنولوژی‌های گوشی‌های هوشمند امروزی

در سال 2009 نوکیا از مدل N86 که بر اساس نسخه ارتقا یافته N85 ساخته شده بود با بهره‌گیری از نمایشگر هوشمند OLED رونمایی کرد. N86 اولین گوشی مجهز به نمایشگر Always-on Display بود که به کاربران اجازه می‌داد تا اطلاعاتی مانند زمان، اعلان‌ها و حتی اطلاعات موسیقی در حال پخش را بدون نیاز به لمس تلفن مشاهده کنند.

پنل OLED با ویژگی‌های خاص خود، عاملی اصلی در به‌وجود آمدن این قابلیت بود. برخلاف سایر فناوری‌های نمایشگر، اولد نیازی به نور پس‌زمینه ندارد، زیرا هر پیکسل قادر است خود را روشن کند. آیا تابه‌حال دقت کرده‌اید که رنگ مشکی در نمایشگرهای اولد تا چه اندازه جوهری است؟ دلیل اصلی این است که پیکسل‌ها هنگام نمایش رنگ مشکی به‌طور کامل خاموش می‌شوند. این ویژگی همان‌طور که در افزایش بهره‌وری انرژی برتری دارد، بی‌نیاز از برق است. بنابراین برخلاف پنل LCD که باید تمام صفحه را برای نشان دادن زمان به شما روشن کند، نمونه OLED فقط به پیکسل‌هایی که متن و سایر اطلاعات را نمایش می‌دهد، نیرو خواهد داد و در نتیجه در مصرف باتری نیز صرفه‌جویی می‌شود.

اگرچه ایده ابتدایی این ویژگی از نوکیا به‌وجود آمد، اما در اوایل دهه 2010، سازندگان اندرویدی نیز به توسعه این ویژگی محبوب پرداختند. امروزه در صورتی‌که از خرید گوشی‌های هوشمند با پنل LCD اجتناب کنید، انتخاب یک گزینه جدید که از قابلیت Always-On Display برخوردار نباشد تقریبا غیرممکن است. این ویژگی که صرفا بتوان با نگاه به تلفن خود بر روی میز و بدون لمس آن از اطلاعات مختلفی مانند تماس‌های از دست رفته یا پیام افراد باخبر شوم، بسیار به‌درد بخور و کاربردی است.

شارژ بی‌سیم Qi

نگاهی به سرآغاز بهترین تکنولوژی‌های گوشی‌های هوشمند امروزینگاهی به سرآغاز بهترین تکنولوژی‌های گوشی‌های هوشمند امروزی

نوکیا در توسعه این فناوری نیز با معرفی لومیا 920 در سال 2012 پیشتاز بوده است. Lumia 920 به‌عنوان اولین گوشی مجهز به لرزش‌گیر اپتیکال دوربین شناخته می‌شود. اما چیزی که شاید از این محصول به‌خاطر نداشته باشید، پشتیبانی از شارژ بی‌سیم داخلی برای اولین بار بود. در حالی‌که سامسونگ نیز در اوایل همان سال سازگاری Qi را به‌گلکسی S3 اضافه کرد، پس از دریافت آن مجبور بودیم تا از قاب پشتی جایگزین برای برقراری ارتباط با شارژر استفاده کنیم. اما محصول نوکیا از ویژگی‌های داخلی و مستقل شارژ بی‌سیم و بدون نیاز به تجهیزات اضافی بهره می‌برد.

تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند، فناوری Qi را سریع‌تر از دیگر تکنولوژی‌های پیشین در لیست امکانات خود قرار دادند. گوگل تنها چند ماه بعد در نکسوس 4 و سامسونگ نیز در سال 2014 با عرضه گلکسی S5 از این قابلیت در محصولات خود استفاده کردند. از آن زمان این قابلیت به یکی از تجهیزات استاندارد موجود در اکثر گوشی‌ها تبدیل شد، به‌طوری‌که امروزه تعداد زیادی شارژر بی‌سیم برای انتخاب وجود دارد.

دوربین اولترا-واید (فوق عریض)

نگاهی به سرآغاز بهترین تکنولوژی‌های گوشی‌های هوشمند امروزینگاهی به سرآغاز بهترین تکنولوژی‌های گوشی‌های هوشمند امروزی

ال‌جی اخیرا درحالی تصمیم غم‌انگیزی مبنی بر تعطیلی بخش موبایل خود را اعلام کرد که در ایجاد بسیاری از ویژگی‌های متداول امروزی پیشگام بود. این شرکت همواره آماده بود تا متحمل ریسک‌ها و ارائه قابلیت‌های جدیدی باشد که دیگر کمپانی‌ها از انجام آن هراس داشتند.

یکی از این ریسک‌ها، عرضه گوشی G5 بود، تلفنی که در سال 2016 عرضه شد و با ماژول‌های قابل تعویض خود سر زبان‌ها افتاد. این ایده اگرچه در عمل ضعف‌های بسیاری داشت، اما در سایه این مشکلات، قابلیتی مهم و کلیدی به‌عنوان دوربین فوق عریض متولد شد. ال‌جی از آن زمان به بعد، به استفاده از دوربین‌های اولتراواید در محصولات خود ادامه داد و در نهایت، سایر شرکت‌ها نیز به اضافه کردن این قابلیت مجاب شدند. دوربین Ultra-Wide امروزه به یکی از گزینه‌های کلیدی و محبوب در پیکربندی دوربین‌ گوشی‌های هوشمند تبدیل شده که بی‌شک پیاده‌سازی و توسعه آن‌را مدیون ال‌جی هستیم.

با نگاهی ریشه‌ای به ویژگی‌هایی که اکنون برای ما عادی‌سازی شده است، ثابت می‌شود که غول‌های صنعتی مانند نوکیا و ال‌جی، روزگاری در خلق ایده‌های جدید غیرقابل توقف به‌نظر می‌رسیدند. اما گذر زمان نشان می‌دهد که فارغ از نوآوری‌ها و شگفتی‌ها، جایگاه این شرکت‌ها تا چه حد متزلزل بوده و می‌توانند به‌سادگی از یاد مردم محو شوند. یادآوری خلاقیت‌ها، باعث می‌شود تا توجه بیش‌تری به این قابلیت‌ها داشته باشیم و فارغ از موفقیت یا عدم موفقیت این ایده‌ها، برخی از آنها ممکن است روزی به جمع این فهرست گسترده اضافه شوند.

منبع :androidpolice
روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته