آیت الله حاج سید عباس مهری کیست؟


آیت الله حاج سید عباس مهری کیست؟

صداوسیما: آیة الله مهری در سال ۱۳۳۳ هجری قمری در شهر مهر واقع در جنوب استان فارس پا به عرصه وجود گذاشت. نام مبارکش سید عباس حسینی و...

آیت الله حاج سید عباس مهری کیست؟

صداوسیما: آیة الله مهری در سال ۱۳۳۳ هجری قمری در شهر مهر واقع در جنوب استان فارس پا به عرصه وجود گذاشت.


نام مبارکش سید عباس حسینی و مشهور به مهری فرزند سید حسن حسینی از سادات بزرگ و معروف مهر موسوم به سید هاشمی است. و از طریق مادردانشمندش نسب وی به محدث و مفسر عالیقدر، علامه سید هاشم بحرانی می رسد.


ایشان پس از گذراندن دوره مقدمات در زادگاهش مهر برای تحصیل علوم و معارف دینی و استفاده از انوار قدسی بارگاه ملکوتی جد بزرگوارش با مشقتی فراوان و عشقی زایدالوصف راهی نجف اشرف گردید با جدیت به کسب معارف مشغول گردید، به گونه ای که خود می گوید: به قدری درسهایم فشرده بود که بعضی از روزها سه درس می گرفتم و دو درس می دادم و سه درس را نیز به مباحثه می گذراندم، غذایم معمولا نان و ماست و هندوانه بود.


او در مدت کوتاهی از محضر اساتید بزرگواری همچون آیة الله سید محمود شاهرودی(ره) و آیة الله سیدمحمد باقر محلاتی (ره) و آیة الله سید محمد تقی بحرالعلوم (ره) بهره کافی برد.


مردم مسلمان کویت با اصرار و تقاضای فراوان از برخی عالمان آن زمان از ایشان می خواهند که برای راهنمایی و ارشاد آنها به کویت بروند.


آنچه بیشتر از هر خصوصیت دیگر، آیة الله مهری را ممتاز کرده بود، روحیه ظلم ستیزی و مبارزه همیشگی او بر ضد ستم در شکلهای گوناگونش بوده در این باره می فرمود:هنوز بالغ نبودم و عمرم از سیزده سال تجاوز نکرده بود ولی نسبت به شاه احساس دیگری - جدای از مردم آن زمان - داشتم. من او را ظالم و غاصب حق می دانستنم و از اینکه برخی از روحانیون از او تجلیل می کردند سخت منزجر می شدم.


فرزند با اخلاص سرزمین مهرهمواره با ارسال نامه و تلگراف از علما و مراجع دعوت به مبارزه علیه طاغوت و پشتیبانی از حرکت امام می کرد.


سه نفر از مراجع وقت نجف آیت الله حکیم ، آیت اللله شاهرودی و آیت الله خویی پاسخ هایی دادند و ایشان دستور داد همان پاسخ ها را تکثیر و در دسترسی عموم مردم قرار دادند .


منزل آیت الله مهری در دوران نهضت همواره کانون اندیشه های انقلابیون و مبارزان مسلمان به ویژه روحانیون بود.


آیت الله مهری با تمام اخلاص عاشق امام خمینی بود از روزی که توسط آیت الله ابوالقاسم خزعلی و شهید آیت الله سید محمدرضا سعیدی با امام آشنا گشت و به هنگام سفر به ایران در قم به جلسه درس ایشان مشرف شد.


پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ، حضرت امام خمینی (ره) حضرت آیت الله مهری را طی حکمی در مورخ ۲/۷/۵۸ به امامت جمعه در کشور کویت منصوب نمودند ولکن با تبعید ایشان از طرف حکام کویت نماز جمعه در این کشور برگزار نگردید.


او آنقدر نسبت به مومنین تواضع و محبت می ورزید که در کمتر کسی چنین روحیه ای می توان یافت.


هرگاه نام مبارک امام حسین(ع) را می شنید بی اختیار اشکش جاری می شد و روزهای عاشورا مانند کسی که تازه پدرش را از دست داده، با صدای بلند گریه می کرد.


ایشان در امر بازسازی و تجدید بنای مدارس علمیه از جمله مسجد قزوینی و مدرسه بخارایی در نجف اشرف سعی و تلاش فراوان کرد.


آیت الله حاج سید عباس مهری پس از ۷۵ سال زندگی پرخیر در تاریخ ۲۶/۱۱/۱۳۶۶هجری شمسی، در تهران، ستاره درخشان وجودش از آسمان علم و فضیلت برخاک فروغلتید و در جوار حضرت فاطمه معصومه(س) در خاک نهان شد.


ایشان آثاری به یادماندنی از خویش به جای گذاشت که برخی از آن آثار چاپ شده بدین قرار است:

- شعاع من التاریخ

- شعاع من سیرتنا و سنتنا

- تفسیر سوره والعصر و...


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

محمدباقر قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد