ماندگارترین نقشهای پدران سینمای ایران!


به بهانه ی روز پدر ماندگارترین پدران سینمای ایران را گرد هم جمع کردیم از...
به بهانه ی روز پدر ماندگارترین پدران سینمای ایران را گرد هم جمع کردیم از زنده یاد محمدعلی کشاورز تا عزت الله انتظامی

محمّدعلی کشاورز (زادهٔ ۲۶ فروردین ۱۳۰۹ در محله سیچان، اصفهان – درگذشتهٔ ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ در تهران) بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون ایران بود. او دارای نشان درجه یک فرهنگ و هنر بود.از محمدعلی کشاورز، در کنار داوود رشیدی، عزت‌الله انتظامی، جمشید مشایخی و علی نصیریان به سبب تأثیرشان در فیلم‌های ایرانی به عنوان پنج بازیگر مرد ماندگار تاریخ تئاتر، سینما و تلویزیون ایران یاد می‌شود. این هنرمند بر اثر نارسایی کلیه در سن ۹۰ سالگی درگذشت.ایشان همچنین به اقتضای تحصیلات در رشته نقشه برداری، مدتی در سازمان جغرافیایی ارتش شاهنشاهی شاغل بوده اند.

ماندگارترین نقشهای پدران سینمای ایران!

سید شهاب‌الدین حسینی تنکابنی (زادهٔ ۱۴ بهمن ۱۳۵۲) بازیگر، فیلم‌ساز و مجری ایرانی است.حسینی در سال ۱۳۸۷ با بازی در فیلم سوپر استار جایزهٔ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد. وی در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ با ایفای نقش در فیلم فروشنده به کارگردانی اصغر فرهادی، توانست جایزهٔ بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن را به خود اختصاص بدهد. همچنین او خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۰۱۱ را به‌همراه گروه بازیگران فیلم جدایی نادر از سیمین کسب کرد

ماندگارترین نقشهای پدران سینمای ایران!

محمد کاسبی (زادهٔ ۴ خرداد ۱۳۳۰) بازیگر ایرانی است. او برای فیلم بدوک (۱۳۷۰) و دیوار (۱۳۸۶) نامزد دریافت جایزهٔ فیلم فجر شد و این جایزه را یک‌بار برای فیلم پدر (۱۳۷۴) دریافت کرده‌است.

ماندگارترین نقشهای پدران سینمای ایران!

خسرو شکیبایی (زادهٔ ۷ فروردین ۱۳۲۳ – درگذشتهٔ ۲۸ تیر ۱۳۸۷)هنرپیشه سینمای ایران بود. او تحصیلاتش را در رشتهٔ بازیگری در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به پایان برد. تا پیش از انقلاب فقط در عرصهٔ تئاتر و دوبله فعالیت داشت و فعالیت حرفه‌ای در سینما را با بازی در فیلم خط قرمز (مسعود کیمیایی، ۱۳۶۱) آغاز کرد. خسرو شکیبایی بیش از ۵۰ فیلم سینمایی بازی کرده است. بازی در نقش حمید هامون در فیلم هامون ساختهٔ داریوش مهرجویی یکی از ماندگارترین نقش‌هایی است که او ایفا کرده‌است.

ماندگارترین نقشهای پدران سینمای ایران!

پرویز پرستویی (زادهٔ ۲ تیر ۱۳۳۴) بازیگر و صداپیشه ایرانی است. او با دریافت چهار سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد از جشنواره فیلم فجر، در بین بازیگران ایرانی رکورددار است. او همچنین نشان گواهی‌نامه هنری را دریافت کرده‌است.

پرستویی برای نقش‌آفرینی در فیلم دیار عاشقان (۱۳۶۲) و لیلی با من است (۱۳۷۴) دیپلم افتخار جشنوارهٔ فجر را دریافت کرده‌است. او همچنین برای نقش‌آفرینی در فیلم‌های آژانس شیشه‌ای (۱۳۷۶)، بید مجنون (۱۳۸۳)، به نام پدر (۱۳۸۴) و بادیگارد (۱۳۹۴) سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد را از جشنوارهٔ فجر دریافت کرد.

ماندگارترین نقشهای پدران سینمای ایران!

علی نصیریان (زادهٔ ۱۵ بهمن ۱۳۱۳) بازیگر، نمایشنامه‌نویس و کارگردان فیلم، تئاتر و تلویزیون ایرانی است. او در سال ۱۳۸۰ به‌عنوان چهره ماندگار ایرانی در رشتهٔ بازیگری تئاتر و سینما شناخته شد و نشان درجه یک هنری را دریافت کرد.

ماندگارترین نقشهای پدران سینمای ایران!

عزت‌الله انتظامی (۳۰ خرداد ۱۳۰۳ – ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ ) بازیگر و کارگردان تئاتر، سینما و تلویزیون، مشهور به «آقای بازیگر» سینمای ایران بود. او نخستین بازیگر ایرانی بود که از یک جشنوارهٔ بین‌المللی جایزه گرفت. انتظامی در سال ۱۳۸۲ به عنوان یکی از چهره‌های ماندگار ایران انتخاب شد.

ماندگارترین نقشهای پدران سینمای ایران!

رضا کیانیان (زادهّ ۲۹ خرداد ۱۳۳۰ در تهران)، بازیگر سینما، تئاتر، تلویزیون و نویسنده ایرانی است.

ماندگارترین نقشهای پدران سینمای ایران!

رضا ناجی (زادهٔ ۵ دی ۱۳۲۱)، بازیگر سینما و تلویزیون اهل ایران است. از مهم‌ترین فیلم‌های رضا ناجی می‌توان به بچه‌های آسمان، باران، آواز گنجشک‌ها، باد در علفزار می‌پیچد و ترنج اشاره کرد.

ناجی نخستین بازیگر ایرانی دریافت‌کننده خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد از پنجاه و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین بوده‌است.

ماندگارترین نقشهای پدران سینمای ایران!

فرهادی دربارهٔ ایدهٔ ایجاد فیلم می‌گوید:

من یک تصویری در ذهن خود داشتم که بعدها متوجه شدم از ماجرایی شکل گرفته که زمانی برادرم برایم تعریف کرده‌بود؛ مرد میان‌سالی که پدر پیر و مبتلا به آلزایمر خود را تنهایی حمام می‌کند. این تصویر مانند دکمه‌ای بود که من را وادار کرد برایش کت بدوزم!

ماندگارترین نقشهای پدران سینمای ایران!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته