نگاهی به ماشین خاص موزه خودروهای تاریخی ایران + عکس
گجت نیوز (https://gadgetnews.net) بنیاد مستضعفان اخیرا اقدام به راه اندازی موزه خودروهای تاریخی ایران کرده و در آن خودروهای لوکس و قدیمی قبل از انقلاب را به نمایش گذاشته است که یک ماشین خاص در بین آنها جلب توجه میکند. چند دهه پیش و زمانی که شاه در ایران بود و به عبارتی قبل از انقلاب، خانواده سلطنتی... نوشته نگاهی به ماشین خاص موزه خودروهای...
بنیاد مستضعفان اخیرا اقدام به راه اندازی موزه خودروهای تاریخی ایران کرده و در آن خودروهای لوکس و قدیمی قبل از انقلاب را به نمایش گذاشته است که یک ماشین خاص در بین آنها جلب توجه میکند.
چند دهه پیش و زمانی که شاه در ایران بود و به عبارتی قبل از انقلاب، خانواده سلطنتی ایران علاقه بسیاری به خودروهای لوکس آلمانی داشتند و به همین علت بود که در سال 1972 میلادی و به مناسبت تولد 12 سالگی رضا پهلوی، چندین شرکت خودروسازی مشهور گرد هم آمدند تا برای ولیعهد وقت ایران خودروی شخصی بسازند!
از موزه خودروهای تاریخی ایران دیدن کنید
در آن زمان شرکتهای غولی همچون مرسدس بنز، پورشه و فولکس واگن آلمان دست به دست هم دادند تا خودرویی به نام «ام پی وی تهران» را بسازند و در روز تولد رضا پهلوی تقدیم او کنند تا وی بتواند رانندگی را با آن بیاموزد. ام پی وی تهران یک خودروی تک سرنشین است و دو دکمه دارد.
یکی از این دکمهها که به رنگ نقرهای است برای راندن با سرعت 30 کیلومتر بر ساعت است و دکمه دیگر با رنگ طلایی به راننده امکان افزایش سرعت تا 170 کیلومتر بر ساعت را میدهد. از زمانی که انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 پیروز شد، این خودرو خاموش مانده و اخیرا به لیست خودروهای موزه خودروهای قدیمی پیوسته تا مردم بتوانند آن را ببینند. موزه نامبرده یک ماه قبل توسط بنیاد مستضعفان تأسیس شده تا پذیرای دوستداران خودروهای قدیمی و کلاسیک باشد.
آن طور که برخی منابع خبری میگویند، این موزه مورد استقبال خاصی قرار گرفته و موفق به جلب توجه مخاطبان و بازدیدکنندگان بسیاری شده است. آمار چند هفته پیش حاکی از بازدید 20 هزار نفری از این موزه است. یکی از بازدیدکنندگان این موزه گفته است:
واقعا این مکان را دوست دارم، زیرا برخی از اشیای کمیابی را که پس از انقلاب باقی مانده گرد هم آورده است.
موجودی این موزه شامل 55 خودرو، دو کالسکه و چهار موتورسیکلت است و جالب اینجاست که صاحب یکی از این موتورها فرح دیبا بوده است. البته این تمام آنچه از قبل انقلاب مانده نخواهد بود و صدها خودروی دیگر در انبارهای مخصوصی در حال بازسازی هستند تا بتوانند در این موزه به نمایش درآیند.
از جمله خودروهایی که گل سرسبد این موزه به شمار میروند و واقعا کمیاب هستند، پیرس-ارو آمریکایی مدل A است که در سال 1930 تولید شده و در زمان خود لقب گران ترین خودروی دنیا را یدک میکشید. قیمت این خودرو زمانی که رضاشاه اقدام به خرید آن از ایالات متحده آمریکا کرد، 30 هزار دلار بود. رئیس موزه خودروهای تاریخی ایران به خبرنگاران گفته است:
ما این خودروها را بخشی از میراث فرهنگی ایران میدانیم. آنها متعلق به مردم ایران هستند نه به خانواده سلطنتی.
از دیگر خودروهای قدیمی این موزه که متعلق به احمدشاه قاجار بوده میتوان به رولزرویس سیلورگوست اشاره کرد. همچنین یکی دیگر از خودروهای کمپانی مرسدس بنز مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفته که نام آن مرسدس بنز K500 اتوابان کوریر است. این خودرو در سال 1934 تولید شده و هدیه آدولف هیتلر به رضاشاه بوده است. موجودی این خودرو در جهان 6 دستگاه است و 5 دستگاه دیگر در طول جنگ جهانی دوم نابود شدند.
از خودروها که بگذریم باید به کالسکه قدیمی و تاریخی ناصرالدین شاه قاجار اشاره کنیم که قدیمی ترین کالسکه ایرانی است و اتریش آن را ساخته و هم اکنون در موزه مذکور در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دارد.