5 باور غلط مردم درباره سیستم عامل اندروید


5 باور غلط مردم درباره سیستم عامل اندروید

گجت نیوز (https://gadgetnews.net) طرفداران آی او اس و اندروید همواره درباره این که کدام سیستم عامل بهتر است کل کل می‌کنند. اما اکنون قصد داریم 5 باور غلط درباره سیستم عامل اندروید را بررسی کنیم. در حال حاضر سهم گوشی های اندرویدی از بازار بسیار بیشتر از گوشی‌های دارای سیستم عامل iOS است و از پرکاربردترین سیستم‌های عاملی... نوشته 5 باور غلط مردم...

طرفداران آی او اس و اندروید همواره درباره این که کدام سیستم عامل بهتر است کل کل می‌کنند. اما اکنون قصد داریم 5 باور غلط درباره سیستم عامل اندروید را بررسی کنیم.

در حال حاضر سهم گوشی های اندرویدی از بازار بسیار بیشتر از گوشی‌های دارای سیستم عامل iOS است و از پرکاربردترین سیستم‌های عاملی است که بیشتر گوشی های هوشمند را در هر سطحی پشتیبانی می‌کند.

سیستم عامل اندروید و باورهای غلط پیرامون آن

محبوبیت این پلتفرم باعث شده تا شائبه‌های زیادی پیرامون آن به وجود آید که بسیاری از آنها صحت ندارند و نزدیک به واقعیت نیستند. در این مطلب بد نیست نگاهی به 5 باور غلط درباره این سیستم عامل بیندازیم و سوءتفاهم‌ها را برطرف کنیم. با ما همراه باشید.

1. سیستم عامل اندروید مکان مناسبی برای بدافزار؟

خب همان‌طور که کاربران اندروید مخالفت‌هایی با کاربران سیستم عامل‌های مختلف دارند، آنها نیز در این نبرد متقابل با اندروید خصومت دارند. یکی از دروغ‌های بزرگی که پیرامون این سیستم عامل محبوب گفته می‌شود، وجود بدافزارهای فراوان روی آن است. کسانی که چنین حرف‌هایی می‌زنند یا اطلاعات اندک و پایینی دارند یا از روی غرض‌ورزی می‌گویند، زیرا از طرفداران سرسخت آیفون هستند.

5 باور غلط مردم درباره سیستم عامل اندروید5 باور غلط مردم درباره سیستم عامل اندروید

عقیده این دسته از کاربران مخالف این است که گوشی‌های آیفون سدی غیر قابل نفوذ برای بدافزارها و هرگونه ویروس است، در حالی که اندروید چنین قابلیتی ندارد و پر از باگ و ویروس و بدافزار است. خب شاید حرف این عده از کاربران تا حدود کمی درست باشد و میزان آسیب‌پذیری اندروید در مقایسه با iOS بیشتر باشد، اما باید بیشتر دقت کرد و با طناب پوسیده آنها به ته چاه نیفتاد. اگر سیستم عامل اندروید ویروسی شود می‌توان به راحتی مشکل را حل کرد یا حتی قبل از آن از ورود بدافزار جلوگیری کرد.

توسعه‌دهندگانی که قصد دارند محصولات و اپلیکیشن‌های خود را در گوگل پلی قرار دهند، فضای بیشتری برای عرض اندام خواهند داشت، در حالی که این امکان برای توسعه دهندگان اپل محدودتر است. البته در این میان گوگل نیز خط مشی و سیاست‌های خودش را دارد و از گوشی هوشمند شما در برابر فایل‌های مخرب جلوگیری می‌کند.

یکی از راه‌هایی که گوگل با آن بدافزارها را شناسایی می‌کند و اجازه ورود آنها را به پلی استور نمی‌دهد، گوگل پلی پروتکت است. این نرم افزار به صورت دائمی در پلی استور و گوشی شما به دنبال موارد مشکوک می‌گردد و آنها را حذف می‌کند. اگر گوشی شما مشکلی داشته باشد، هشداری برایتان نشان داده می‌شود و متوجه آن خواهید شد. Google Play Protect امن‌تر از چیزی است که تصور می‌کنید و به همین خاطر همواره گفته می‌شود برای دانلود اپلیکیشن‌ها از مرجع رسمی پلی استور اقدام نمائید.

5 باور غلط مردم درباره سیستم عامل اندروید5 باور غلط مردم درباره سیستم عامل اندروید

بد نیست مخالفان سیستم عامل اندرویدی بدانند اپلیکیشن‌هایی که در پلی استور هستند تا 99 درصد ایمن خواهند بود. البته در این میان نرم افزارهایی نیز پیدا می‌شود که دارای سورس کد مخرب هستند، اما این موارد بسیار نادر است. خب شاید یکی از دلایلی که بعضا کاربران با مشکل مواجه می‌شوند، دانلود بدون تحقیق است. به یاد داشته باشید که همواره باید قبل از دانلود یک نرم افزار از پلی استور به توضیحات و نظرات دیگران دقت کنید و حتی امتیاز آن را ببینید.

اگر نحوه تشخیص این بدافزارها را بدانید و نکاتی که در بالا گفته شده را رعایت کنید، بی‌شک گوشی همراه شما از گزند حوادث و ویروس‌ها در امان خواهد ماند. بیشترین میزان آسیبی که گوشی شما می‌بیند از جانب منابع غیر رسمی و متفرقه‌ای است که هیچ‌گونه نظارتی روی آنها انجام نمی‌شود.

اگر نرم افزارهای مورد نیاز خود را از محلی جز پلی استور دانلود کنید باید انتظار وقوع هرگونه اتفاقی را برای گوشی اندرویدی‌تان داشته باشید. در نهایت با این که کاربران اندرویدی بیشتر در معرض این خطر قرار دارند، اما به معنی این نیست که آیفونی‌ها هیچ مشکلی ندارند.

5 باور غلط مردم درباره سیستم عامل اندروید5 باور غلط مردم درباره سیستم عامل اندروید

2. مشخصات گوشی، معرف گوشی

اوایلی که سیستم عامل اندروید وارد بازار شده بود، مشخصات گوشی‌ها از اهمیت بالایی برخوردار بودند. آن زمان که اندروید روزهای آغازین ورود خود را پشت سر می‌گذاشت برای این که بتواند در بازار بماند، هر گوشی جدید باید اندروید بالاتری می‌داشت تا عملکرد بهتری نسبت به قبل ارائه می‌داد؛ اما امروزه دیگر نسخه اندروید مهم نیست.

دوران اندروید پرسیدن‌ها گذشته و چیزی که امروزه از اهمیت بالایی برخوردار است و برای کاربران مهم به نظر می‌رسد، قدرت تراشه، دوربین عکاسی، میزان حافظه رم و فضای ذخیره‌سازی داخلی است. امروزه نیازهای کاربران عوض شده و دیگر مثل سابق کسی به دنبال نسخه اندروید بالاتر نیست.

آنچه امروزه مهم است، تجربه کاربری و روان بودن سرعت گوشی و نداشتن لگ یا همان تأخیر است. برای مثال کاربرانی که تعصب خاصی روی آیفون‌ها دارند، برایشان میزان پردازنده و حافظه رم مهم نیست بلکه تجربه روان کاربری و رابط بین کاربر و گوشی مهم است.

5 باور غلط مردم درباره سیستم عامل اندروید5 باور غلط مردم درباره سیستم عامل اندروید

در گوشی های اندرویدی با مشخصات اغراق‌آمیز و بیش از حد بزرگی روی کاغذ روبه‌رو هستیم. مثلا شاهد این خواهیم بود که فلان گوشی دارای دوربین 108 مگاپیکسلی و پردازنده آخرین مدل است، اما اگر عملکرد این قابلیت‌ها در عمل مناسب نباشد، مشخصات به چشم می‌آید؟

خب تنها مزیتی که اندروید نسبت به iOS دارد بازار متنوعی از محصولات است که تمامی ندارد و روز به روز بر طیف گسترده آنها افزوده می‌شود. بنابراین می‌توانید با خیال راحت گوشی هوشمندی را پیدا کنید که متناسب با نیازهای شماست. مسلما اگر به دنبال اسمارت فونی باشید که تمام نیازهایتان را برطرف کند باید پول بیشتری هم بپردازید، زیرا دستگاه‌های اندرویدی در هر سطح قیمتی دارای یک‌سری از قابلیت‌ها هستند و عده‌ای از آنها را ندارند.

3. دستگاه های اندرویدی با یکدیگر فرقی ندارند

گاهی افرادی پیدا می‌شوند که گوشی هوشمندی می‌خرند که دارای سیستم عامل اندروید است، اما پس از کمی کار با آن به این نتیجه می‌رسند که عملکرد گوشی خوب نیست و ادعا می‌کنند که تمام این مشکلات زیر سر دستگاه‌های اندرویدی است و با همین بهانه سراغ محصولات اپل می‌روند.

اما آیا تجربه بد از یک گوشی دلیلی بر این است که تمام اکوسیستم اندروید مشکل دارد؟ گوگل در واقع نسخه اوپن سورس یا کد باز اندروید را در اختیار تمامی شرکت‌های سخت افزاری قرار می‌دهد و آنها می‌توانند بسته به سایر مشخصات آن را سفارشی‌سازی کنند. به همین خاطر است که اگر به گوشی های سامسونگ، موتورولا و وان پلاس نگاه کنید، ظاهر متفاوتی را می‌بینید. از جمله بخش‌هایی که شرکت‌ها می‌توانند آنها را شخصی‌سازی کنند می‌توان به آیکون‌ها، اپ‌های از پیش نصب شده و دکمه‌های میانبر اشاره کرد.

5 باور غلط مردم درباره سیستم عامل اندروید5 باور غلط مردم درباره سیستم عامل اندروید

خب این موضوع در آیفون‌های اپل دیده نمی‌شود، زیرا اپل سیستم عامل خود را در اختیار کمپانی‌های دیگر قرار نمی‌دهد و خودش آنها را سفارشی‌سازی می‌کند و همین باعث می‌شود تا تفاوت‌های گوشی‌های آیفون در برخی از موارد دیگر مانند فیس آی دی و مانند این باشد.

این می‌تواند مزیت بزرگی برای اندروید باشد، زیرا به لطف باز بودن سورس‌های اندروید، توسعه دهندگان می‌توانند آنها را متناسب با نیازهای خود سفارشی‌سازی کنند. بنابراین اگر از ظاهر رابط کاربری آیفون خوشتان نمی‌آید امیدی به این که از نسخه‌های بعدی خوشتان بیاید نیست، اما اگر در گوشی های اندرویدی به چنین مشکلی بر خوردید می‌توان امیدوار بود که در گوشی‌های سایر کمپانی‌ها رابط کاربری جذابی نصیبتان شود.

خب در این سیستم عامل همه چیز خوب پیش نمی‌رود و یکی از معضلاتی که کاربران اندرویدی دارند این است که به هنگام انتشار بروزرسانی‌های جدید ابتدا پرچمداران آن را دریافت می‌کنند و پس از حدود چند ماه تازه به سایر گوشی‌ها می‌رسد. برخی دستگاه‌ها نیز اصلا این آپدیت را دریافت نمی‌کنند.

5 باور غلط مردم درباره سیستم عامل اندروید5 باور غلط مردم درباره سیستم عامل اندروید

به علت همین مشکل بزرگ است که می‌توان گفت اندروید یک سیستم عامل مستقل نیست، چرا که کار اصلی در دست کمپانی‌های سازنده گوشی‌های هوشمند است و آنها نیز به دلیل انحصاری بودنشان، هر زمان که بخواهند می‌توانند نسخه‌های جدید را منتشر کنند.

4. بهره‌گیری از اپلیکیشن‌های Task Killer

لابد شما هم شنیده‌اید که یک‌سری از نرم افزارها وجود دارند که می‌توانند اپ‌های پس زمینه را که در حالت اجرایی قرار دارند ببندند. این تصور غلطی است که ادامه دادن به آن اشتباه بزرگتری محسوب می‌شود. اوایل کار که اندروید تازه قدم به دنیای فناوری گذاشته بود این نرم افزارها محبوبیت بالایی داشتند و تقریبا تمام کاربران اندرویدی از آنها استفاده می‌کردند.

اما آیا اکنون و در حال حاضر که اندروید نسبت به قبل پیشرفت‌های بسیاری کرده و توسعه یافته باز هم نیاز به این Task Killerها است یا خیر؟ پاسخ خیر است و در شرایط کنونی که اندروید روز به روز در حال پیشرفت است، استفاده از این اپ‌ها نه تنها برای گوشی هوشمند شما مفید و کارآمد نیستند، بلکه تأثیر منفی بر آن خواهند داشت.

اندروید آن قدر ارتقا یافته که بتواند پردازش‌های سنگین و سبک را از هم جدا کند و آنها را کنترل نماید. این که بخواهیم اپ‌هایی که در حال انجام وظایف خودشان هستند را به طور مداوم قطع کنیم، باعث می‌شود تا هدرروی منابعمان افزایش یابد. اگر احساس کردید یکی از نرم افزارهای شما دچار مشکل است و مصرف باتری بالایی دارد، می‌توانید به راحتی آن را حذف یا غیر فعال کنید.

5 باور غلط مردم درباره سیستم عامل اندروید5 باور غلط مردم درباره سیستم عامل اندروید

اما ماجرا تنها به Task Killerها منتهی نمی‌شود و یکی از تصورات اشتباهی که وجود دارد این است که ما باید به طور مداوم از منوی برنامه‌های اخیر، اپ‌های پس زمینه را ببندیم. این کار نیز مانند استفاده از Task Killer اشتباه است. مشکل اینجاست که نمی‌توانیم بپذیریم که اندروید رشد کرده و خودش از پس این‌ها بر می‌آید.

منوی برنامه‌های اخیر برای بستن مداوم آنها نیست، بلکه برای این است که بتوانید به برنامه‌های باز پس زمینه‌تان زودتر دسترسی پیدا کنید. این کار تأثیر مثبتی نخواهد داشت و مثل این است که وارد مرورگر خود شوید و تمام تب‌های مورد نیازتان را باز کنید اما موقعی که با آنها کار ندارید تمام آنها را ببندید و چند دقیقه بعد دوباره آنها را باز کنید.

به یاد داشته باشید که اندروید به خوبی از پس پردازش‌ها بر می‌آید و نیازی به Task Killerها و دیگر نرم افزارهای این چنینی ندارد. بنابراین پس از خواندن این مقاله سعی کنید از منوی برنامه‌های اخیر هم اقدام به بستن آنها نکنید.

5. اندروید برای مبتدی‌ها پیچیده است

مخالفان اندرویدی گاها نظرهای جالب و خنده‌داری دارند، زیرا برخی از آنها می‌گویند که سیستم عامل اندروید برای متخصصان کامپیوتر ساخته شده و کار با آن برای افرادی که تازه به آن پیوسته‌اند سخت و دشوار است! این ماجرا دقیقا مانند همان اشتباه و تصور ساده پیرامون لینوکس است.

5 باور غلط مردم درباره سیستم عامل اندروید5 باور غلط مردم درباره سیستم عامل اندروید

این اواخر که بازار گوشی های هوشمند داغ است و سیستم عامل‌ها نیز به تبع آن پیشرفت کرده‌اند، نسخه‌های جدید اندروید نیز دارای راه‌اندازی به همراه آموزش هستند تا حتی کاربران مبتدی هم بتوانند از آنها استفاده کنند. فضای کاربری این سیستم عامل‌ها آنقدر روان و ساده است که جایی برای سردرگمی باقی نمی‌گذارد.

با سیستم عامل اندروید می‌توانید هر نرم افزاری را که می‌خواهید به سادگی و با سرعتی بی‌نظیر از منابع ذکر شده و مطمئن دانلود کنید و سپس فرآیند نصب آن را انجام دهید. برای این که عکاسی کنید به کلید شاتر نیاز دارید و دسترسی به سایر بخش‌های ضروری نیز کار دشواری نیست.

شاید در بخش منوی تنظیمات کمی مشکل داشته باشید، اما خب این طبیعی است زیرا در سیستم عامل iOS نیز وضع همین است. باز هم طبیعی است که کاربرانی که برای بار اول از آن استفاده می‌کنند با این منو دچار آشفتگی شوند، اما با چند روز تمرین همه چیز قابل حل خواهد شد.

مشکل دیگری که قابل حل است، طراحی رابط کاربری پیچیده است. می‌توانید از لانچرهای ساده بهره ببرید تا برایتان مشکلی در این زمینه پیش نیاید. کاربرانی که حرفه‌ای هستند و سال‌ها با این سیستم عامل سر و کله زده‌اند، شاید بخواهند دستگاه خود را روت کنند یا کاستوم رام روی آن نصب نمایند، اما کاربران تازه‌وارد نیازی به این چیزها ندارند.

از همه مهم‌تر این که اگر بروزرسانی‌های جدید بیاید، خود گوگل به شما اطلاع خواهد داد و می‌توانید طوری تنظیم کنید که به صورت خودکار این کار را برایتان انجام دهد. در پایان نیز باید گفت اندروید سیستم عامل پیچیده‌ای نیست و اگر کاربری عادی با نیازهایی عادی هستید، برایتان مناسب است. تنها کسانی دچار مشکل می‌شوند که یا کلا با فناوری بیگانه‌اند یا پس از سال‌ها استفاده از یک سیستم عامل دیگر حالا به اندروید آمده‌اند.

در نهایت نیز بد نیست بگوییم که هم سیستم عامل اندروید مناسب است و عملکرد خوبی دارد و هم سیستم عامل iOS آیفون‌دارها و نباید در این زمینه جانب کسی را گرفت.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

قابلیت جذاب جدید واتس‌اپ که در تلگرام نیست!