ماه رجب،لحظه‌های اجابت دعاست باید آن را غنیمت بدانیم


ماه رجب،لحظه‌های اجابت دعاست باید آن را غنیمت بدانیم

یکی از پژوهشگران حوزه، ماه رجب را فرصت مهمی برای بازگشت به سوی خدا و دوری از پلیدی‌ها و استغفار دانست و گفت: ماه رجب، لحظه‌های اجابت دعاست و باید آن را غنیمت بدانیم.

خبرگزاری شبستان؛‌ گروه قرآن و معارف: رَجَب یا رَجَب المُرَجَّب هفتمین ماه از ماه‌های قمری و نخستین ماه از ماه‌های حرام است. بر انجام حج عمره، روزه‌ و عبادت در این ماه تأکید شده است.

از پیامبر(ص) نقل است: "رجب ماه خداست، شعبان ماه من است و رمضان ماه مردم من است." هم‌چنین: "هرکس یک روز در ماه رجب روزه بگیرد مانند آن است که یک ماه روزه گرفته است." نخستین شب جمعه ماه رجب را لیلة الرغائب می‌گویند و اعمال و آدابی برای آن در روایات آمده است. سنت اعتکاف در روزهای ۱۳ تا ۱۵ این ماه، که به ایام البیض معروفند، انجام می‌شود.

مهم‌ترین واقعه تاریخی ماه رجب بعثت پیامبر اسلام(ص) است. تولد امام علی(ع)، امام باقر(ع) و امام جواد(ع) و نیز شهادت امام هادی(ع) و امام کاظم(ع) از دیگر مناسبت‌های این ماه است.

بر زیارت معصومین به خصوص زیارت امام حسین(ع) در اول و وسط ماه(که به سبب غفلت مردم از فضیلت آن غفیله نام گرفته است) و نیز زیارت امام رضا(ع) تاکید شده است.

یکی از دعاهای ماه رجب دعای "یا مَنْ اَرْجُوهُ لِکُلِّ خَیْرٍ" است که مهمترین دعای ماه رجب می باشد و از امام صادق علیه السلام روایت شده است. محتوای این دعا در طلب همه خوبی‌های دنیا و آخرت و بازداشتن همه شرهای دنیا و آخرت از انسان است. محمد بن یعقوب کلینی، محمد بن عمر کَشّی، شیخ طوسی و سید ابن طاووس از عالمان شیعه این دعا را نقل کرده‌اند.

زهرا فخر روحانی در گفتگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با اشاره به اهمیت دریافتن فضیلت‌های ماه رجب اظهار داشت: ماه رجب فرصت مهمی برای بازگشت به سوی خدا و دوری از پلیدی‌ها و استغفار است.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: در این ایام دعاهای ماه رجب را دریابیم، چرا که با این دعاها می‌توان آن چه از آلودگی‌ها بر جسم و روان ما نشسته و در طول سال گرفتار آن شده‌ایم را با این دعاها بزداییم و خود را به معبود نزدیک تر کنیم.

وی عنوان کرد: مبادا این روزها و شبها را از دست بدهیم، چه انسان‌هایی که منتظر بودند تا به این ماههای عزیز برسند اما فرصت‌ها و عمر را از دست داده‌اند؛ پس چنین فرصت‌هایی را غنیمت بشماریم.

فخر روحانی خاطرنشان کرد:یکی از دعاهای ماه رجب دعای "یا مَنْ اَرْجُوهُ لِکُلِّ خَیْرٍ" است که مهمترین دعای ماه رجب به شمار می‌رود و امام صادق(ع) روایت شده است، وقتی شخصی نزد ایشان رفت و عرض کرد: برای ماه رجب به من دعایی یاد بدهید که خداوند متعال مرا به آن نفع و سود ببخشد.

وی افزود: امام فرمودند: دعای «یا مَنْ اَرْجُوهُ لِکُلِّ خَیْرٍ» را هر روز از ماه رجب بعد از نماز‌های یومیه بخوان، در این دعا امده است ‌ای که برای هر خیری به او امید دارم، و از خشمش در هر شری ایمنی جویم، ‌ای که می‌دهد (عطای) بسیار در برابر (طاعت) اندک، ‌ای که عطا کنی به هرکه از تو خواهد، ‌ای که عطا کنی به کسی که از تو نخواهد و نه تو را بشناسد.

فخر روحانی در ادامه با اشاره به این دعا گفت: در این دعای ماه رجب آمده است: ای خدایی که از روی نعمت بخشی و مهرورزی، عطا کن به من به خاطر درخواستی که از تو کردم، همه خوبی دنیا و همه خوبی و خیر آخرت را و بگردان از من به خاطر همان درخواستی که از تو کردم همه شر دنیا و شر آخرت را و زیرا آنچه تو دهی چیزی کم ندارد بیفزا بر من از فضلت‌ای بزرگوار، ای صاحب جلالت و بزرگواری، ای صاحب نعمت و جود و ‌ای صاحب بخشش و عطا حرام کن محاسنم را بر آتش دوزخ.

وی تصریح کرد: دعایی که معصوم به ما آموخته است را در این ایام فراموش نکنیم، خدایی که به همه می بخشد و حتی آنهایی که خدا را فراموش کرده اند، خداوند آن ها را از یاد نمی برد و آن هایی که خدا را نمی شناسند باز خداوند به آنها نعمت می دهند.

این استاد حوزه عنوان کرد: ماه رجب، لحظه‌های اجابت دعاست و باید آن را غنیمت بدانیم، بعد از نماز، بهترین فرصت برای طلب حاجات و دعاست، باید بگوییم خدایا من به درب منزل تو مراجعه کرده ام، به ما گفته اند که بعد از نماز واجب بنده دعای مستجاب را طلب دارد.

وی خاطرنشان کرد: امام صادق (ع) به ما آموخته اند که پس از نمازهای واجب در ماه رجب این دعاها را بخوانیم و بگوییم ای خداوندی که بخشنده و مهربان هستی و به همه عنایت می کنی، ای خدایی که همه، امید خیر و بخشش از تو دارند، تویی که حتی به افرادی که از تو تقاضایی ندارند نیز می بخشی، ای خدایی که حتی نسبت به آنانی که به تو پشت کرده اند نیز بخشنده ای

فخر روحانی بیان کرد: به خداوند در این ماه عزیز بگوییم من آمده ام تا از تو مسئلت کنم و تنها از تو بخواهم که مرا اجابت کنی. در این ماه رجب من از تو تقاضای رحمت و بخشش دارم، با نماز واجب که این لحظه اجابت، همه خیرات دنیا و آخرت را به من عطا کن.در این ماه باید نهایت خیرات را طلب کنیم.

وی اظهار کرد: خوشا به حال نمازگزاران و روزه داران ماه رجب، مبادا از این فرصت ها غفلت کنیم، انسان های زیرک افرادی هستند که از لحظه های خاص بهره می گیرند، در مناجات خود، برای فرج امام زمان(عج) و سربلندی اسلام در جهان دعا کنیم و یکدیگر را از دعاهای خیر محروم ننمائیم.

پایان پیام/730

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

برگزاری مسابقه خطبه غدیر از سوی کانون خادمیاران رضوی